Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-26, 17:01
  #145
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Tex när man konsekvent väljer att kalla illegala invandrare för papperslösa. MSM, bl.a, använder sig av denna mjukare benämning för att de inte vill beskriva verkligheten - för en asylsökande som fått avslag och avvikit efter ett avvisningsbeslut är just en illegal invandrare.

Jag vet inte hur du får ihop det med partiskhet men...Det heter ju papperslös en benämning man valt använda. Varför ska man då inte använda det?
Citera
2013-03-26, 17:10
  #146
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Jag vet inte hur du får ihop det med partiskhet men...Det heter ju papperslös en benämning man valt använda. Varför ska man då inte använda det?
Även du förstår säkert att det handlar om ordets valör. Här har MSM generellt valt ett ord som låter mindre skuldbeläggande för den man beskriver. Den ursprungliga benämningen på dessa personer var illegala - inte papperslösa, ändå vill inte svensk media använda denna term längre. Det är ju denna gemensamma linje som vissa av oss ser som problematisk i sammanhanget.
Citera
2013-03-26, 17:14
  #147
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Så du menar alltså att politiker ska hålla sig kvar även om de har gjort misstag, ex fuskat med skatten, varit på porrklubb, uttalat sig rasistiskt och så vidare. Och det är inte journalisterna som sätter politiken. Det är inte journalisterna som fattar politiska beslut. Det är politiker. Men du kanske vill att medierna ska sluta granska politiker och i stället låta de göra som de vill utan följder?

Vi har ingen bra granskande journalistik. Det mesta som kommer fram är efter polisanmälan eller efter ett uppdrag granskning eller liknande, skräptidningar som DN och aftonbluddret leker hänt i veckan, får betalt för att driva drev mot vissa partier/personer. När hederliga journalister försöker granska sin egen yrkeskår så ligger de risigt till. Politiker har dåligt rykte men journalister har lika dåligt och det är inte utan anledning.
Citera
2013-03-26, 17:17
  #148
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Då finns det heller ingen koppling mellan USAs närvaro i Irak och Afghanistan och antalet dödsfall? Idag finns det fler iraker i Sverige än vad det finns amerikaner i Irak.

Kan inte kopplingen vara intressant enbart av den anledning att du säger att det inte har någon koppling? Du säger att det inte finns någon överrepresentation, men skriv ut namnen då och låt folket avgöra det själva. Skriv ut namnen och avliva myten om rasistiska invandrare som angriper svenskar.

Jag hävdar INTE att det INTE finns någon överrepresentation av invandrare inom brottsstatistiken. Det finns det. Men det är inte för att någon kommer från ett visst land som man begår brott. Med denna logik skulle det inte ha begåtts några brott i Sverige för 50 år sedan då det fanns extremt få invandrare här. Detta stämmer naturligtvis inte utan det begicks ungefär lika mycket brott som nu. Brottslingarna bestod då precis som nu till stor del av de som stod lägst i rang i samhället. Då var dessa människor svenskar och nu är de till stor del invandrare. Etnicitet skapar inte brott men utanförskap gör det.

Det är mycket mer relevant att publicera en brottslings årsinkomst än dennes etnicitet.
Citera
2013-03-26, 17:28
  #149
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Bara för att det alltid varit så måste det inte alltid fortsätta att vara så... Det är inget "argument" som direkt får folk att anse att vinklad journalistik är något positivt. Varför inte sträva efter en mer objektiv nyhetsrapportering, vill inte du få en så korrekt beskrivning som möjligt av vad som har skett i Sverige och världen? Vad är vitsen med att överhuvudtaget läsa nyheter om de alltid är vinklade? Är sanningen (oavsett ämne) så oviktig?

Angående konspirationspaniken så har ju folk blivit avfärdade som foliehattar så fort de ens nämnt ordet agenda i samband med media (kanske även du har gjort det?), men nu när media själva säger att de har en agenda så är det alltså plötsligt en självklarhet? Och något som alla borde fatta? (Samtidigt som det finns en konspirationspanik.) Hur ska folk egentligen ha det här?


Och ja, jag tycker i högsta grad att medier har ett ansvar så mycket som de påverkar. Och massa människor litar på vad media skriver rent generellt, man kan ju tycka vad man vill om det, men just för att folk köper vad fan som helst ser jag en fara med det. Att påstå att det inte påverkar är som att påstå att reklam inte påverkar ... Och vad är då poängen? Man har ju en "agendasättande rapportering" just för att man vet att man kan påverka folk, annars är det ingen vits. Det går såklart inte att förbjuda någon från dessa politiska agendor, men jag tycker absolut att man ska sträva efter mindre vinklade nyhetsrapporteringar. Folk vill med all rätt kunna lita på att det man läser om är sant.

Annars kan man lika gärna sluta att kalla det för nyhetsrapportering, om man medvetet har en politisk agenda. En nyhet är (borde) inte vara samma sak som en agenda. Tycker det är du som är knasig som helt skiter i detta, hade du även gjort det om tidningarna sysslar med en politisk agenda som du avskyr?

Ps. Enig i att det inte är relevant med etnicitet i enskilda fall. Men pratar man om brottslighet rent generellt, och vill komma med lösningar, så anser jag i högsta grad att det är relevant (Om vissa människor är överrepresenterade i brottsstatistiken).

BRÅ och andra har inte tidigare undersökt detta för skojs skull eller av rasistiska skäl där man vill peka ut och smutskasta folk. Man undersöker sådant just för att komma med lösningar. Görs detta i rasistiska syften är jag dock enig om att det också är irrelevant, men man kan inte utgå ifrån det i alla lägen.

Det folk ofta glömmer bort är hur en marknad liksom en demokrati funkar. På en fri marknad är det tillgång och efterfrågan som gäller. INGET annat. Varför tror du att "Se och hör" finns över huvud taget? För att folk köper skiten. Och det för in oss på hur en demokrati fungerar. Så länge det finns en större mängd i ett samhälle som stöttar "dålig" journalistik så kommer den fortsätta att finnas. Medborgarna i ett samhälle förtjänar det de får.

Jag tycker både journalister och medborgare ska kämpa för oberoende, god journalistik. Det jag vänder mig emot är den naivitet som denna tråd återspeglar. Det är inte något konstigt att marknaden ser ut som den gör - det är vi som medborgare som skapat den. Inte någon annan. Om du inte gillar att DN har en agenda - köp den inte.
Citera
2013-03-26, 17:39
  #150
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Extremt okunnigt alternativt vilseledande. Tidningar har verkligen inte i alla tider ägnat sig åt agendasättande journalistik. Du blandar ihop de opinionsbildande ledarsidorna med det redaktionella nyhetsinnehållet. På ledarsidorna har tidningarna i alla tider ägnat sig åt att sätta agendan och åt renodlad opinionsbildning. Däremot har seriösa tidningar intill alldeles nyligen satt en heder i att rapportera objektivt och sakligt om aktuella händelser. De mediehus som inte klarat av det - t.ex. Fox - har häcklats och betraktats som djupt oseriösa.

Av någon outgrundlig anledning har dock trenden svängt och på senare tid har svensk MSM gått över alltmer mot en opinionsbildande journalistik på redaktionell plats. Det är taffligt, oskickligt och väldigt genomskinligt. Det vitpixlas och namnmörkas och många reportage ter sig helt verklighetsfrämmande för en välutbildad nordbo. Likväl verkar tidningarna tro att det här sättet att rapportera aktuella händelser är deras uppgift. Och om man ska tro dig så är det för att de bedömer att det är den rapportering som man kan tjäna mest pengar på. Det är bara det att resultatet är precis tvärtom. MSM blöder ekonomiskt som en stucken tjur. Alster efter alster måste lägga ned. Textinnehållet blir mindre och fotografierna större och läsarna allt färre. Inte för att de slutar läsa dock, bara för att de läser någon helt annanstans.

SvD och DN har kanske tio är kvar i nuvarande form, sedan är de borta. Och den efterkommande analysen kommer att bli att agendan inte var förenlig med intjänandeförmågan.

Jag är övertygad om att kraftigt vinklade nyheter är en väg rakt ner i ravinen. Men nu tror jag absolut inte att Peter Wolodarski menar vinklad nyhetsbevakning när han talar om en agendasättande journalistik. Men om du har rätt så är DN körd. Jag tror dock Peter menar att DN ska sluta vara så jävla slätstruken som den varit i många år och köra med rakare rör (framförallt på ledarsidorna men också kanske ta in fler krönikörer osv). Jag har inget emot agendasättande journalistik så länge man är öppen med det. Dolda avsikter inbäddade i artiklar är aldrig bra. Journalistik ska vara relevant, sann och öppen.
Citera
2013-03-26, 17:40
  #151
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Även du förstår säkert att det handlar om ordets valör. Här har MSM generellt valt ett ord som låter mindre skuldbeläggande för den man beskriver. Den ursprungliga benämningen på dessa personer var illegala - inte papperslösa, ändå vill inte svensk media använda denna term längre. Det är ju denna gemensamma linje som vissa av oss ser som problematisk i sammanhanget.

Nej eftersom den korrekta benämningen är papperslösa.
Citera
2013-03-26, 17:44
  #152
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är övertygad om att kraftigt vinklade nyheter är en väg rakt ner i ravinen. Men nu tror jag absolut inte att Peter Wolodarski menar vinklad nyhetsbevakning när han talar om en agendasättande journalistik. Men om du har rätt så är DN körd. Jag tror dock Peter menar att DN ska sluta vara så jävla slätstruken som den varit i många år och köra med rakare rör (framförallt på ledarsidorna men också kanske ta in fler krönikörer osv). Jag har inget emot agendasättande journalistik så länge man är öppen med det. Dolda avsikter inbäddade i artiklar är aldrig bra. Journalistik ska vara relevant, sann och öppen.

Med agendasättande journalistik menas journalistik som väcker opinion. Alltså inget nytt och inget nytt för DN.
Agendasättande journalistik är bra och viktig, och leder till frågor, analyser och diskussioner. Inte minst här på Flashback.
Citera
2013-03-26, 17:46
  #153
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Nej eftersom den korrekta benämningen är papperslösa.
Migrationsverket som har hand om detta kallar dem för illegala, så då är det den korrekta benämningen.

Papperslös är en politisk omskrivning som just DN förespråkar för att mjuka upp begreppet.
Citera
2013-03-26, 17:46
  #154
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Nej eftersom den korrekta benämningen är papperslösa.
Vem säger det? Svenska Akademins Ordlista?

Jag håller med vad som någon sa nyss, "papperslös" är en term som myntats för att det låter mindre illa än "illegal".

Det handlar om att kontrollera vokabulären för att därmed behärska och styra samtalet. Detta är, kan man säga, lektion 1 i propagandans konst. Det hela har bland annat utvecklats av George Orwell i efterskriften till "1984", om "newspeak".
Citera
2013-03-26, 17:59
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Vem säger det? Svenska Akademins Ordlista?

Jag håller med vad som någon sa nyss, "papperslös" är en term som myntats för att det låter mindre illa än "illegal".

Det handlar om att kontrollera vokabulären för att därmed behärska och styra samtalet. Detta är, kan man säga, lektion 1 i propagandans konst. Det hela har bland annat utvecklats av George Orwell i efterskriften till "1984", om "newspeak".

Kanske papperskastare. De har ju rest genom stora delar av världen på handlingar som de slänger eller undanhåller när de kommit hit.
Citera
2013-03-26, 18:00
  #156
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Vem säger det? Svenska Akademins Ordlista?

Jag håller med vad som någon sa nyss, "papperslös" är en term som myntats för att det låter mindre illa än "illegal".

Det handlar om att kontrollera vokabulären för att därmed behärska och styra samtalet. Detta är, kan man säga, lektion 1 i propagandans konst. Det hela har bland annat utvecklats av George Orwell i efterskriften till "1984", om "newspeak".

Språket utvecklas kontinuerligt och det finns en ram för hur man skriver och vilka ord som är lämpliga att använda. En viss kategorimänniskor kämpar för att språkbruket ska vara så nedlåtande mot vissa grupper som möjligt. För oss andra är det inget problem eftersom vi ändå vet vad det betyder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback