Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-11, 18:54
  #1
Medlem
Cockinsons avatar
kort bakgrund: efter fått två panikångestattacker under ca två månader och sedemera allmän ångest (tillmestadels dödsångest) så fick jag ord. Sertralin 50 Mg tillsammans med KBT. Tog eget initiativ att trappa ner sen sluta efter ett års bruk, 2v 25Mg innan utsättning. Detta gav väntad utsättningssympton i from av yrsel och huvudvärk i 4v.
Återfick ångest och en avstyrd panikångestattack efter ca 4-5v och tog initiativ med min läkare att pröva Buspiron som jag läst åtskilliga trådar ex här på FB och de hade ett generellt bra fast dock milt omdöme med få biverkningar. Detta för att slippar de negativa sexuella å relationsbiverkningar SSRI i allmänhet har, och till viss del tröttheten som tillkommer.


Dosering,Effekt&biverkningar efter i skrivande stund, 6v:
insättningsdos på 5Mg x2 1v, 10Mg x2 1v
standarddos 15Mg x2 4v

Den enda biverkningen (dock jobbiga) är yrsel och/el pulserande tryck i huvudet när mag/tarmkanalen tagit upp tabletten, och håller i 30-60 min. Har nu prövat 10 Mg x3 istället för x2 men biverkningen har inte försvunnit utan är bara varierande i styrka, ibland känns de inte ens av

Effekt efter 6v är svår att avgöra, jag är införstådd att full effekt tar längre tid än SSRI, ca 6-10v, men vad jag nu efter 6v kan beskriva är att Buspironet gör mig pigg överlag, mer än jag varit på lång tid vilket gör sömn&insomning ett smått problem.

Vad de gäller ångest som är orsaken till att jag prövar läkemedlet så har de inte bra nog effekt på kvällen (om ens någon).

Dagtid känner jag mig piggare än på väldigt länge, ingen som helst ångest. Detta vänder märkligt nog fram mot kvällen då jag känner mig till illa mods, illamående och ointresserad av mina intressen, vill bara att klockan ska gå så de blir en ny dag. Jag har alltid tyckt att kvällen varit den bästa tiden på dagen så de är en besvikelse att Buspironet inte har el kommer ha verkan

Har nyligen efter fem veckor haft en illamående kväll som blev värre efter ätit mig proppmätt, gick till säng kl 22, sovi ytligt fram till kl 04 då jag vaknade med ordentlig halsbränna och orolig mage (vilket är är helt normalt i sig) Hade dock fortfarande ångesten kvar i kroppen som alltid brukar försvinna efter sömn, och den blev värre än jag tidigare haft under behandlingen. Så frågetecken kvarstår kring Buspiron.


Sammanfattning:
Är nu tveksam till den framtida effekt Buspiron kommer att ha, men kommer att ge den mer tid om inte fler ångestattacker sker.
Om ny behandling behövs så är jag tacksam för idéer kring det. Jag har tankar kring kombination med Mirtazapin eller endast Mirtazapin. Jag inte läst någon som har både Busipron och Mirtazapin så de vore intressant att höra tankar kring de.
I värsta fall får de bli Sertralin (25Mg el 50Mg) tillsammans med 10 el 20 Mg Buspiron, jag har läst en del att Buspiron+SSRI motverkar sexuella bekymmer fast inte varför till skillnad från ex. Mirtazapin.
Citera
2013-03-11, 22:20
  #2
Medlem
kiwigurkas avatar
Tack för rapporten. Jag tycker du ska fortsätta med buspironet. Eventuellt kan du trappa ner till 15-20 mg/dag. Sen lägger du till melatonin som du tar innan sänggåendet vilket förhoppningsvis hjälper dig att sova bättre och få minskad ångest. Låt mig veta hur det funkar om du väljer att prova.
Citera
2013-03-12, 00:11
  #3
Medlem
Cockinsons avatar
Tack för tipset, läst många lärorika inlägg som du skrivit kring psykofarmaka, jag håller med att de lutar åt att fortsätta med buspiron med el utan melatonin, å gör jag de så rapporterar jag givetvis ev effekt.
Inget ont om Setralin men libidobesvär, svettningar, känsla att va varm ofta, magbekymmer, allmän ökad trötthet blev lite väl irriterande som ihållande biverkningar.

Buspironet har för mig bara en, å som du sa, jag funderar om ner till 20 mg vore bättre, en bättre inställd dos helt enkelt för mina seretoninnivåer. Man grubblar över att den yrselns som kommer vid sporadiska dostillfällen har att göra med att man 'får mer än vad som behövs' så att säga.
Citera
2013-03-12, 21:28
  #4
Medlem
kiwigurkas avatar
Prova lägg till melatonin. Det ger större ångestdämpande effekt än med bara buspiron och du sover förhoppningsvis bättre. Tycker du yrseln är jobbig så ta bara 5 mg åt gången.
Citera
2013-03-13, 14:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
kort bakgrund: efter fått två panikångestattacker under ca två månader och sedemera allmän ångest (tillmestadels dödsångest) så fick jag ord. Sertralin 50 Mg tillsammans med KBT. Tog eget initiativ att trappa ner sen sluta efter ett års bruk, 2v 25Mg innan utsättning. Detta gav väntad utsättningssympton i from av yrsel och huvudvärk i 4v.
Återfick ångest och en avstyrd panikångestattack efter ca 4-5v och tog initiativ med min läkare att pröva Buspiron som jag läst åtskilliga trådar ex här på FB och de hade ett generellt bra fast dock milt omdöme med få biverkningar. Detta för att slippar de negativa sexuella å relationsbiverkningar SSRI i allmänhet har, och till viss del tröttheten som tillkommer.


Dosering,Effekt&biverkningar efter i skrivande stund, 6v:
insättningsdos på 5Mg x2 1v, 10Mg x2 1v
standarddos 15Mg x2 4v

Den enda biverkningen (dock jobbiga) är yrsel och/el pulserande tryck i huvudet när mag/tarmkanalen tagit upp tabletten, och håller i 30-60 min. Har nu prövat 10 Mg x3 istället för x2 men biverkningen har inte försvunnit utan är bara varierande i styrka, ibland känns de inte ens av

Effekt efter 6v är svår att avgöra, jag är införstådd att full effekt tar längre tid än SSRI, ca 6-10v, men vad jag nu efter 6v kan beskriva är att Buspironet gör mig pigg överlag, mer än jag varit på lång tid vilket gör sömn&insomning ett smått problem.

Vad de gäller ångest som är orsaken till att jag prövar läkemedlet så har de inte bra nog effekt på kvällen (om ens någon).

Dagtid känner jag mig piggare än på väldigt länge, ingen som helst ångest. Detta vänder märkligt nog fram mot kvällen då jag känner mig till illa mods, illamående och ointresserad av mina intressen, vill bara att klockan ska gå så de blir en ny dag. Jag har alltid tyckt att kvällen varit den bästa tiden på dagen så de är en besvikelse att Buspironet inte har el kommer ha verkan

Har nyligen efter fem veckor haft en illamående kväll som blev värre efter ätit mig proppmätt, gick till säng kl 22, sovi ytligt fram till kl 04 då jag vaknade med ordentlig halsbränna och orolig mage (vilket är är helt normalt i sig) Hade dock fortfarande ångesten kvar i kroppen som alltid brukar försvinna efter sömn, och den blev värre än jag tidigare haft under behandlingen. Så frågetecken kvarstår kring Buspiron.


Sammanfattning:
Är nu tveksam till den framtida effekt Buspiron kommer att ha, men kommer att ge den mer tid om inte fler ångestattacker sker.
Om ny behandling behövs så är jag tacksam för idéer kring det. Jag har tankar kring kombination med Mirtazapin eller endast Mirtazapin. Jag inte läst någon som har både Busipron och Mirtazapin så de vore intressant att höra tankar kring de.
I värsta fall får de bli Sertralin (25Mg el 50Mg) tillsammans med 10 el 20 Mg Buspiron, jag har läst en del att Buspiron+SSRI motverkar sexuella bekymmer fast inte varför till skillnad från ex. Mirtazapin.

Buspiron är väldigt tunn som enda medicin. Detta läkemedel fungerar bäst i kombination med ett antidepressivum. Mirtazapin plus buspiron är en bra kombination, som hjälper dig att sova. Du kan bli trött av mirtazapin, men du kan lägga till Voxra. Den medicinen tar bort tröttheten. Jag står själv på Voxra (150 mg), mirtazapin (45 mg) och buspiron (40 mg).

Stövel-Anders
Citera
2013-03-14, 00:08
  #6
Medlem
Cockinsons avatar
Tack för tipsen, läst många goda råd och inlägg från dig.
Jag hoppades på att enbart Buspiron skulle fungera även om de är ett milt preparat. Tanken var att jag hade en mild ångest och depressiva symptom (fick för lite poäng för ett positivt utslag).

Blir de inte allt för jobbigt så tänker jag avvakta tills ca 10v har gått, ångesten är numera sporadisk, igår hade jag de redan efter några timmar från jag vaknade, idag bara en skvätt (ca 2h) på kvällen, nu i skrivande stund är de bekymmerfritt... klurigt...
Citera
2013-04-18, 00:44
  #7
Medlem
Cockinsons avatar
Som jag skrev i en annan tråd, Buspiron fungerande inte på mig, och är inget jag kan rekommendera personer med ångest och/el depression.

Jag gick efter 7v över till 15 Mg Mirtazapin (normaldos 15-30 Mg) och nu efter 5 veckor så känns effekten likartad 50 Mg Setralin. Min ångest är bortblåst, endast orolig å en jobbig känsla av rädsla när tankar kring existens å död dyker upp, men känns inte i nuläget nog för att höja till 30 Mg, efter 5 veckor så har max effekt precis uppdagas så de finns fortfarande utrymme för förbättring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback