Flashback nämns på flera ställen i den nya boken Sociala medier - en handbok för journalister (pdf).
Där refereras till Flashback angående exempelvis gräv, modereringar, till ett nätforum med regler att ta del av, troll, personer som tar skärmdumpar etc.
På sidan 14 kan man läsa:
I ett kapitel om Kommentering används ett flashbackinlägg (sid 44) som exempel på sparade skärmdumpar av borttagna kommenteringar.
(Jag uppskattar för övrigt att Sveriges Radio tillåter anonyma kommenteringar, sid 47)
Kul att se hur ett moderatorsmeddelande på Flashback (KimNeilJung, 2011-09-23) lyfts fram som exempel på hur man kan moderera när det går hett till - sid 53. Moderatorn Stocko (2005-11-26) citeras på sid 62, angående trolleri.
Sen nämns Flashback på sid 80, i ett stycke om crowdsourcing, där man tipsar om att hålla koll på nätforum och bloggar som kan presentera både nyheter och granskningar. Grävet om fotofusket samt Stig-Britts avslöjande om kungabilden nämns som exempel på användarinitierade gräv:
Finns lite mer högst upp på sidan 81 och kanske även på något mer ställe som jag missar nu när jag försökte tipsa om sidorna där Flashback nämns. Har bara skummat handboken. Föreställer mig att den kan vara till riktigt god nytta för många medieredaktioner.
Där refereras till Flashback angående exempelvis gräv, modereringar, till ett nätforum med regler att ta del av, troll, personer som tar skärmdumpar etc.
På sidan 14 kan man läsa:
Citat:
"När du kommer till ett forum för första gången, leta alltid efter en regelsamling. Ibland, som på Flashback, finns de på en egen sida, men ofta finns de som en ”FAQ” eller ”Readme” i form av ett första inlägg överst på forumets sida."
I ett kapitel om Kommentering används ett flashbackinlägg (sid 44) som exempel på sparade skärmdumpar av borttagna kommenteringar.
(Jag uppskattar för övrigt att Sveriges Radio tillåter anonyma kommenteringar, sid 47)
Kul att se hur ett moderatorsmeddelande på Flashback (KimNeilJung, 2011-09-23) lyfts fram som exempel på hur man kan moderera när det går hett till - sid 53. Moderatorn Stocko (2005-11-26) citeras på sid 62, angående trolleri.
Sen nämns Flashback på sid 80, i ett stycke om crowdsourcing, där man tipsar om att hålla koll på nätforum och bloggar som kan presentera både nyheter och granskningar. Grävet om fotofusket samt Stig-Britts avslöjande om kungabilden nämns som exempel på användarinitierade gräv:
Citat:
"Grävet startade som en tråd på nätforumet Flashback och engagerade mängder av forumanvändare i detektivjakten efter manipulerade bilder. Den samlade kompetensen i den spontant bildade gruppen var mycket hög, något som gjorde att de snabbt hittade de originalbilder som fotografen Terje Hellesøs klippt in i sina egna foton."
(Stig-Britt nämns dock ej i texten, vilket är lite synd då man kanske får uppfattningen att det är en hel grupp som står bakom avslöjandet om kungabilden. SR har i vart fall, i referenslistan, angivit en sidlänk till terjadefoton-bloggen där det framgår att det var Stig-Britt som avslöjade kungabilden. Där finns i sin tur en länk till flashbackinlägget med Stig-Britts avslöjande. En liten omväg.)
Finns lite mer högst upp på sidan 81 och kanske även på något mer ställe som jag missar nu när jag försökte tipsa om sidorna där Flashback nämns. Har bara skummat handboken. Föreställer mig att den kan vara till riktigt god nytta för många medieredaktioner.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-03-11 kl. 11:55. Anledning: stavfel
Senast redigerad av Lodjuren 2013-03-11 kl. 11:55. Anledning: stavfel