• 20 751 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 584 353 inlägg
2013-03-11, 11:10
Medlem
Lodjurens avatar
Flashback nämns på flera ställen i den nya boken Sociala medier - en handbok för journalister (pdf).
Där refereras till Flashback angående exempelvis gräv, modereringar, till ett nätforum med regler att ta del av, troll, personer som tar skärmdumpar etc.

På sidan 14 kan man läsa:
Citat:
"När du kommer till ett forum för första gången, leta alltid efter en regelsamling. Ibland, som på Flashback, finns de på en egen sida, men ofta finns de som en ”FAQ” eller ”Readme” i form av ett första inlägg överst på forumets sida."

I ett kapitel om Kommentering används ett flashbackinlägg (sid 44) som exempel på sparade skärmdumpar av borttagna kommenteringar.
(Jag uppskattar för övrigt att Sveriges Radio tillåter anonyma kommenteringar, sid 47)

Kul att se hur ett moderatorsmeddelande på Flashback (KimNeilJung, 2011-09-23) lyfts fram som exempel på hur man kan moderera när det går hett till - sid 53. Moderatorn Stocko (2005-11-26) citeras på sid 62, angående trolleri.

Sen nämns Flashback på sid 80, i ett stycke om crowdsourcing, där man tipsar om att hålla koll på nätforum och bloggar som kan presentera både nyheter och granskningar. Grävet om fotofusket samt Stig-Britts avslöjande om kungabilden nämns som exempel på användarinitierade gräv:

Citat:
"Grävet startade som en tråd på nätforumet Flashback och engagerade mängder av forumanvändare i detektivjakten efter manipulerade bilder. Den samlade kompetensen i den spontant bildade gruppen var mycket hög, något som gjorde att de snabbt hittade de originalbilder som fotografen Terje Hellesøs klippt in i sina egna foton."

Finns lite mer högst upp på sidan 81 och kanske även på något mer ställe som jag missar nu när jag försökte tipsa om sidorna där Flashback nämns. Har bara skummat handboken. Föreställer mig att den kan vara till riktigt god nytta för många medieredaktioner.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-03-11 kl. 11:55. Anledning: stavfel
Citera
2013-03-12, 08:18
Moderator
Siegfrids avatar
De rekommenderas att läsa Aktuella ämnen på Flashback innan man sätter igång med grävande journalistik. Stor humor!
Citat:
Arbetar du på en nyhets- eller grävredaktion kan du spara researchtid genom
att söka i forumtrådar som avhandlat ämnet och hitta berörda cases.
Fliken ”Aktuella ämnen” på Flashback visar olika frågor som berör många för
tillfället och kan ge uppslag till research.

Men att skriva själv på Flashback rekommenderas tydligen inte för amatörer:
Citat:
Det är oproblematiskt att bara
läsa på Flashback (att skriva däremot kräver en del kunskap om forumets
interna regler)
Sidan 15

Även Sofia Mirjamsdotter, även känd som @mymlan och ADHD-fyllot som skrek gubbslem åt Janne Josefsson på grävseminariet i fredags, rekommenderar Flashback som research.
Citat:
”Twitter är bra om man vill få snabba svar, Facebook är bra om man vill få
koll på vad en större allmänhet tycker och tänker, Flashback är bra om man
vill söka information om folk/företeelser/händelser. Bloggar är bra för att få
veta mer om personer man ska intervjua till exempel, Wikipedia är otroligt
bra för att snabbt få överblick och koll på fenomen eller uttryck man känner
sig osäker inför.”
– Sofia Mirjamsdotter, frilans

Även användaren Lodjuren ovan har fått ett citat!
Citat:
”Det viktigaste när gammelmedia vill använda vårt material är att vi får cred.
Sveriges Radios lokalstationer var duktiga med det – de länkade till oss och
berättade varifrån de fått sina uppgifter.”
– signaturen Lodjuren från Flashbackgrävarna
och står med i referenslistan. Bra jobbat!
Citera
2013-03-12, 10:54
Medlem
teflonpannan69s avatar
Kul kul! Men jag tycker det känns lite larvigt att de har ''maskat'' profilbilderna på vissa användare. Fast det kanske var ett krav från admin5? Eller något...
Citera
2013-03-12, 11:09
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Kul kul! Men jag tycker det känns lite larvigt att de har ''maskat'' profilbilderna på vissa användare. Fast det kanske var ett krav från admin5? Eller något...

Jag skulle gissa att det handlar om SR:s policy* och/eller kanske något lagrum?* I hela handboken finns maskningar oavsett om det är från vissa användarinlägg på Flashback eller andra inlägg på sociala medier (Twitter, Facebook mm). T ex på sid 35 "Chris (maskning) tycker att det finns en dubbelmoral i svensk media...", eller på sidan 38 då man har maskat ett twitternamn.

*Dvs att man kanske vill ha tillstånd från personer för att trycka och sprida citeringar? Och skaffar man ej tillstånd kanske man kan lösa det genom att maska? Eller så handlar det mer om etik. Alla som har slängt ur sig något på sociala medier kanske inte uppskattar att hamna i en tryckt bok som även sprids på sr-webben. Gissar att Sveriges Radio hanterar det här då och då.

Flashback nämns för övrigt minst 17 gånger i boken (sid 14-125).
Citera
2013-03-12, 11:11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag skulle gissa att det handlar om SR:s policy* och/eller kanske något lagrum?* I hela handboken finns maskningar oavsett om det är från vissa användarinlägg på Flashback eller andra inlägg på sociala medier (Twitter, Facebook mm). T ex på sid 35 "Chris (maskning) tycker att det finns en dubbelmoral i svensk media...", eller på sidan 38 då man har maskat ett twitternamn.

*Dvs att man kanske vill ha tillstånd från personer för att trycka och sprida citeringar? Och skaffar man ej tillstånd kanske man kan lösa det genom att maska? Eller så handlar det mer om etik. Alla som har slängt ur sig något på sociala medier kanske inte uppskattar att hamna i en tryckt bok som även sprids på sr-webben. Gissar att Sveriges Radio hanterar det här då och då.

Flashback nämns för övrigt minst 17 gånger i boken (sid 14-125).

Så måste det nog vara.

Nåväl, jag vet inte vem du är Lodjuren, men du gör mycket gott här på forumet ska du veta. En av de klokare användarna och det känns bra att du får ''representera'' flashback i sådana här sammanhang.

Keep it up
Citera
2013-03-12, 20:02
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Som citerad i handboken kan jag säga att jag inte fått frågan om det vore ok med att ha med min profilbild. Så det är med största säkerhet SVT:s egna riktlinjer. Och jag tror inte de var pigga på att betala BBC för rättigheterna till Doktor nummer 11.
Citera
2013-03-19, 00:11
Medlem
Basfrostens avatar
Kul att Flashback får så mycket uppmärksamhet.
Citera