Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-17, 17:49
  #1
Medlem
Amoss avatar
Tjenare

Nu ska jag få omtapetserat i sovrummet och jag undrar hur fan man ska undvika att få fläckar på tapeterna vid sängen.
Jag vet inte om det bara är Boråstapeter som är skit, men det är bara deras tapeter jag får välja från.
Jag har ingen gavel på sängen och jag sitter ofta och läser med kuddar mellan mig och väggen och det är ju hopplöst att inte få fläckar då, om nu inte du kan komma med någon supersmart universallösning.
Citera
2005-05-17, 17:51
  #2
Moderator
Ruskigbusss avatar
Gavel är nog det bästa sättet.

Som billig-variant kan du ju ta några tunna skivor plywood eller masonit, som du har tapet på och sedan skruvar fast i ändan på madrassen. Sedan kan du täcka detta med dina kuddar utan att få fläckar.

Vid kraftiga rörelser av sängen (pga någon mindre stillsam aktivitet) kanske du bör i alla fall flytta bort den från väggen, annars kan det ju skavas ändå.
Citera
2005-05-17, 18:03
  #3
Medlem
Hagriddens avatar
Lacka tapeten då går det att torka bort.
Citera
2005-05-17, 19:40
  #4
Medlem
Arasalls avatar
Köp något snyggt tyg och fäst upp på väggen, ungefär som en fondvägg. Då skitar du bara ner tyget och inte väggen.

Förr i tiden använde man ofta brun väv just runt sängen för att undvika detta, och idén är ju inte dum, även om man ju kan fixa nåt snyggare. Vill du ha något som bara går upp en bit ovanför sängen rekommenderar jag att du fixar lattor och fäster tyget vid dem med en häftpistol, så kan du sätta små öglor i lattorna och haka upp dem på bara några få krokar i väggen. Då kan du lätt byta tyg också.
Citera
2005-05-17, 21:51
  #5
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Köp något snyggt tyg och fäst upp på väggen, ungefär som en fondvägg. Då skitar du bara ner tyget och inte väggen.

Förr i tiden använde man ofta brun väv just runt sängen för att undvika detta, och idén är ju inte dum, även om man ju kan fixa nåt snyggare. Vill du ha något som bara går upp en bit ovanför sängen rekommenderar jag att du fixar lattor och fäster tyget vid dem med en häftpistol, så kan du sätta små öglor i lattorna och haka upp dem på bara några få krokar i väggen. Då kan du lätt byta tyg också.

Ja, jag har funderat lite på att göra något liknande det. Det får nog bli så, tack för tipsen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback