2013-03-11, 01:49
Medlem
Eftersom den svenska flaggan är världens näst äldsta nationalfana i bruk (danebrogen är den äldsta) så tycker jag inte att vi borde ändra den.

Däremot gillar jag att leka med tanken att ändra nationalvapnet till något mer intressant. Blekinges landskapsvapen med en gyllene ek.tycker jag är tilltalande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blekinges_landskapsvapen
Citera
2013-03-11, 03:22
Medlem
Krafses avatar
Denna tycker jag är passande som flagga för "nationen".

http://i47.tinypic.com/282nfa.png

Edit: Ser nu att den kunde ha varit lite längre. Nåja.
Citera
2013-04-05, 02:05
Medlem
Warattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Tycker denna flagga vore otroligt fin och symbolisera det mångkulturella samhälle vi idag lever i sida vid sida. http://s2.postimage.org/wzp3lyho9/sweden_flag.gif

Visserligen är vi ett mångkulturellt samhälle, men en flagga som symboliserar Islam skulle inte passa den svenska flaggan.
Citera
2013-04-12, 22:27
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Den skulle kanske se ut så här. Nu är stjärnorna för få men alla länder har eu-flaggan med sitt land i mitten och hur det ser ut och sen översättning i stjärnorna runtomkring.

Men jag önskar bara att hela skiten brakar samman.

http://bayimg.com/GaLGiAAEl
Citera
2013-04-15, 00:16
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tycker det skulle vara en dum idé att ändra en välbekant flagga nu, så jag tar mig friheten att omformulera frågeställningen till "Om du hade kunnat resa tillbaka i tiden och bestämma Sveriges flagga, vad hade du valt då??

Varför inte en kraftigt stiliserad gran (en triangel med en liten stam under)?? Typ såhär:
Kod:
 ^
/_\
 |

Granen hade varit grön och bakgrunden svart... Nu tycker jag förvisso inte det är något fel med ett kors heller, men barrskog är väl mer ett unikt särdrag för Sverige än kristendom... Sen är grönt och svart en snyggare färgkombination än blått och gult...

Vad säger ni andra?? Hade ni kunnat acceptera mitt förslag??
Citera
2013-04-15, 01:01
Medlem
Warattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tycker det skulle vara en dum idé att ändra en välbekant flagga nu.

Fast vår nuvarande flagga är inte den korrekta flaggan, så den borde ändras ändå.
Citera
2025-11-14, 11:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu har flera tunga KD-distrikt drivit på för att ändra tillbaka till den mörkare blå nyans som svenska flaggan hade fram till runt 1907. Samma blå nyans som Norge har på sin flagga.

Ja varför inte?

Dessutom syns det tydligt att flaghorna redan idag är mörkare blå än för säg 20 år sedan, det kan inte bara vara jag som lagt märke till det.
Citera
2025-11-14, 12:29
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tycker det skulle vara en dum idé att ändra en välbekant flagga nu, så jag tar mig friheten att omformulera frågeställningen till "Om du hade kunnat resa tillbaka i tiden och bestämma Sveriges flagga, vad hade du valt då??

Varför inte en kraftigt stiliserad gran (en triangel med en liten stam under)?? Typ såhär:
Kod:
 ^
/_\
 |

Granen hade varit grön och bakgrunden svart... Nu tycker jag förvisso inte det är något fel med ett kors heller, men barrskog är väl mer ett unikt särdrag för Sverige än kristendom... Sen är grönt och svart en snyggare färgkombination än blått och gult...

Vad säger ni andra?? Hade ni kunnat acceptera mitt förslag??
Vad skulle de gröna och svarta färgerna representera? När jag försöker göra mig en bild av ditt förslag ser jag bara en typisk afrikansk flagga där granen skulle kunna vara vilket träd som helst.
Citera
2025-11-14, 21:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu har flera tunga KD-distrikt drivit på för att ändra tillbaka till den mörkare blå nyans som svenska flaggan hade fram till runt 1907. Samma blå nyans som Norge har på sin flagga.

Ja varför inte?

Dessutom syns det tydligt att flaghorna redan idag är mörkare blå än för säg 20 år sedan, det kan inte bara vara jag som lagt märke till det.

Det är bra att KD prioriterar de viktiga frågorna och visar att man är ett statsbärande parti.
Citera
2025-11-15, 19:17
Medlem
Den mörkare nyansen är snyggare. Kan inte moderator mecka in en omröstning i detta viktiga spörsmål i denna tråd?
Citera
2025-11-15, 19:29
Medlem
Gubbens avatar
Byt ut den blåa färgen mot svart.
Citera
2025-11-16, 20:56
Medlem
Svensklistans avatar
Blå bakgrund, tre gula kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera