Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-10, 11:35
  #1
Medlem
Jag har formatterat USB-pinnen rätt (FAT32) och använt "Universal-USB-Installer-1.9.2.7" för att installera Knoppixen på driven.

Mitt problem ligger snarare i BIOS - jag har satt USB Legacy support som Enabled, och använder en av de två USB-portarna som är aktiva vid post/boot.

BIOS känner också av USB-pinnen som "Drive 2" men i Boot Priority verkar jag bara kunna välja mellan standardvalen - d.v.s. Floppy och detekterade hårddiskar - dock INTE min USB-pinne. Det finns inte heller något val som det gör i vissa andra biosar, typ "Portable device".

Vad göra? Måste jag verkligen flasha min BIOS eller finns det någon F-knapp där man efter post kan välja boot device?

Typ...hjälp?
Citera
2013-03-10, 11:47
  #2
Medlem
Knutbollens avatar
Vilket moderkort använder du? Har du tidigare kunnat boota från usb?
Citera
2013-03-10, 11:58
  #3
Medlem
Moderkort: ASUS P5Q

Kollar igenom manualen för tredje gången nu. Har faktiskt inte provat att boota från USB på denna maskin tidigare, men eftersom den har usb legacy support, så tycker man att det vore logiskt att det gick att boota från USB också...
Citera
2013-03-10, 12:11
  #4
Medlem
Hmm, jag hittade hur man gör:

Boot - Hard Disk Drive: om du har postat med USB-pinnen i rätt USB-port, så kommer enheten upp som en hårddisk här. Man måste sätta den som "Drive 1". Gör man det, så kommer enheten att dyka upp under Boot - Boot Device Priority. Ironiskt nog så dyker dock INTE den riktiga HDDn upp i boot-listan nu eftersom den är "Drive 2"...märkligt...

Sen fick jag också upp text-interfacet snarare än GUI:t för Knoppix som jag hade förväntat mig, men det är en annan diskussion. Knoppix från CD genererar ju det grafiska gränssnittet, så varför skulle den inte göra det från USB...märkligt, märkligt...

EDIT: ok, måste lära mig att läsa först och skriva sen: vid start-up av Knoppix kan man välja olika boot options. Enter ADRIANE för text och KNOPPIX alt. KNOPPIX64 för GUI...
__________________
Senast redigerad av Eddie76 2013-03-10 kl. 12:13.
Citera
2013-03-10, 12:35
  #5
Medlem
Knutbollens avatar
Härligt att du löste det =)

Kunde du se hårddisken från installationsprogrammet?
__________________
Senast redigerad av Knutbollen 2013-03-10 kl. 12:44.
Citera
2013-03-10, 12:48
  #6
Medlem


Du menar från Knoppix-installationsprogrammet? Jag körde det från Windows och installerade direkt på USB-pinnen.

Min primära hårddisk (Drive 2 i BIOS) kunde jag inte se i Knoppix, men det är kanske inte så konstigt eftersom den som sagt inte dyker upp ens i boot-listan i BIOS när jag har USB-pinnen som Drive 1. Min sekundära hårddisk kunde jag dock se från Knoppix.

Jag tror att jag kör en SATA HDD och en EIDE. Har faktiskt inte öppnat burken på länge. Kanske dags att göra det och orientera mig Kan ju vara något sådant som ställer till det i BIOS. Jag vet inte ens om HDD:na är pinnade som master/slave...
Citera
2013-03-10, 13:30
  #7
Medlem
Knutbollens avatar
Om du har tur så är bägge hårdiskarna SATA, då slipper du tänka på att pinna dem

Hur som helst lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback