Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-17, 11:27
  #1
Medlem
Har frostat av frysen som jag inte gjort på flera år, för att dra ner på energikostnaderna. Har nu 4 lägen att ställa in temperaturen... det står
1, 2, 3 och 4... men antar att det inte är minus 1-4 grader den anger, utan typ 1-4 steg kallt?

Just nu står den på ca 3.3 och det känns väldigt kallt... öppnade frysdörren och sprutade på lite diskmedel och vatten för att rengöra utsidorna på facken, men vattnet frös till is på en gång. En frys har väl kapacitet att frysa upp till -18 grader?

Ju kallare temperatur jag har i frysen desto mer ström drar den ju...nåja hur mycket ska jag sätta den på?
Citera
2005-05-17, 11:36
  #2
Medlem
Hispers avatar
Om jag kommer ihåg rätt så måste man ner på temperaturer på -18 och lägre för att det skall vara djupfryst förvaring av maten. Ju kallare desto bättre klarar sig varorna i frysen men det medför då högre kostnader.

Vi har -22 i vår frys.

Men att skaffa sig en lämplig termometer vore väl en bra idé, finns bla på Clas Ohlson.
Citera
2005-05-17, 11:38
  #3
Medlem
jeajaks avatar
Skaffa en termometer så du kan hålla koll på temperaturen. Ställ sedan in termostaten så att temperaturen ligger på -20 till -25 grader C.

Att man ofta hör att det ska vara -18 grader C beror på att man i USA sa att det bör vara c:a 0 grader Fahrenheit. Detta råkar vara -18 grader C. Så trots att -18 låter exakt och bra är det från början en väldigt grov tumregel.
Citera
2005-05-17, 11:58
  #4
Medlem
Tack! Ska dra och köpa en termometer på clas ohlsson!
Citera
2005-05-18, 06:06
  #5
Medlem
Igår köpte jag en termometer till frysen och den drog rätt ner i botten, så jag gissar att temperaturen låg runt minus 30-35 nått sånt hehe...

kan detta tillsammans med att min frys inte var avfrostad sen många år tillbaka, bidragit till mina höga elräkningar?
Citera
2005-05-18, 16:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Igår köpte jag en termometer till frysen och den drog rätt ner i botten, så jag gissar att temperaturen låg runt minus 30-35 nått sånt hehe...

kan detta tillsammans med att min frys inte var avfrostad sen många år tillbaka, bidragit till mina höga elräkningar?

Svar: Ja
Citera
2005-05-19, 20:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Igår köpte jag en termometer till frysen och den drog rätt ner i botten, så jag gissar att temperaturen låg runt minus 30-35 nått sånt hehe...

kan detta tillsammans med att min frys inte var avfrostad sen många år tillbaka, bidragit till mina höga elräkningar?

Ja det kan ha varit så, dvs att frysen fått jobbat för mycket. Dessutom torkar matvaror ut av för låg temperatur så håll den runt 18-20 grader vilket är bäst för matvaror. Det där med att någon skriver att det har med amerikanska normer och Fahrenheit är ingen referens.
Citera
2005-05-19, 23:33
  #8
Medlem
JEzuss avatar
minus 18 är ett måste kan jag som jobbar mycket med frusen mat säga, men det får verkligen inte bli kring 30, risken för frysskador på köttet är stor då och det är bra! -22 som nämns är ganska lagom!!
Citera
2005-05-20, 08:36
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Håller sig temperaturen under -30 så kan det också vara så att nedfrysningsknappen är intryckt och frysen går då konstant utan att använda sig av termostaten..

Beroende på köldmedia och storlek så kan en frys gå ner till mellan -29 och -36 vid kontinuerlig drift.
Citera
2005-05-20, 12:10
  #10
Medlem
Ok tackar för informationen!! Spelar det någon roll hur och var i frysen jag har termometern?

Just nu står den mot väggen högst upp i frysen!
Citera
2005-05-20, 19:03
  #11
Medlem
Ställ eller lägg den mitt i frysen, inte nära nån vägg, så får du nog ett bra värde.
Citera
2005-05-23, 12:53
  #12
Moderator
Tystnads avatar
Att hålla temperaturen i en frysom den ofta öppnas:
Är inte en frysbox bättre i detta avseendet?
I en frys box öppnar man ju locket uppåt till skillnad mot en vanlig frys ,där dörren öppnas utåt ,och då borde ju kylan lättare "rinna" ut .
Någon som vet?

Ja minus 18 gr är den minsta kylan man skall ha i en frys
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback