Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-06-13, 21:46
  #25
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Som boende i skogen långt från närmaste sjö har jag alltid förbryllats över hur Sjöräddningssällskapet haft en sådan central roll som mottagare av bidrag i Postkodslotteriets program. Det är ju inte SOS Barnbyar eller Barncancerfonden direkt.

Nej, men å andra sidan har ju vårt avlånga land en väldans lång kust, vilket lett till att friluftsliv vid och på havet blivit väldigt vanligt. Det vistas väldigt många människor vid vatten året om och alltså finns det ett väldigt stort behov av en fungerande och effektiv organisation för sjöräddning så det är väl i de banorna de tänker.

Men du tycker kanske inte det är nån big deal om några småbarn drunknar instängda i en sjunkande båt i en storm, huvudsaken är att de inte svälter ihjäl i Afrika eller dör i cancer på sjukhus?

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Känns ju spontant inte som att särskilt många ekonomiskt resurssvaga personer blir fast mina sina båtar i Stockholms skärgård nu för tiden.

Tror du att SSRS främst bara åker ut i finväder på soliga sommardagar i specifikt Stockholms skärgård och bogserar in rika snobbar som inte orkat tanka för dagen? Eller varför är just Stockholms skärgård eller de ekonomiska resurserna hos den skeppsbrutne relevanta överhuvudtaget?
Citera
2013-06-14, 08:27
  #26
Medlem
Locutus-of-Borgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Som boende i skogen långt från närmaste sjö har jag alltid förbryllats över hur Sjöräddningssällskapet haft en sådan central roll som mottagare av bidrag i Postkodslotteriets program. Det är ju inte SOS Barnbyar eller Barncancerfonden direkt. Jag hade inte ens hört talas on SRSS, men det beror väl på att jag inte bor i en storstad och aldrig har vistats i skärsgårdsmiljö.
Känns ju spontant inte som att särskilt många ekonomiskt resurssvaga personer blir fast mina sina båtar i Stockholms skärgård nu för tiden.

Så det där klistermärket är väl lite av ett sätt att visa att man idkar välgörenhet utan att ge pengar till fattiga kanske?
Som VenomX påpekar har sverige en otroligt lång kuststräcka och stora insjöar och SSRS utför ca 70% av all sjöräddning i landet på uppdrag av Sjöfartsveket som är huvudman för verksamheten. Övriga spelare är Kustbevakningen, Sjöfartsverket själva (lotsbåtar mfl) och privata företag.

Denna verksamhet kostar pengar och eftersom SSRS inte har några statliga bidrag på grund av att man vill vara oberoende och själva vill bestämma över inriktningen på verksamheten är man således beroende av donationer och medlemsavgifter. Postkodlotteriet är ett välkommet tillskott i kassan och har även fått den nyaste klassen uppkallad efter sig.

Vad gäller klistermärkena så bedrivs det kampanjer i syfte att synliggöra SSRS i större utsträckning för att den vägen få in mer pengar till verksamheten men det allra största bidraget är faktiskt alla aktiva frivilliga som rycker ut i ur och skur och gör detta helt ideellt.

Och jo, jag är också verksam inom SSRS som frivillig jourskeppare.
Citera
2013-06-14, 11:14
  #27
Medlem
UT64s avatar
Påminner lite om principen med en majblomma på bilen. Man har gjort
ett bidrag till någon välmenande verksamhet och sätter dekalen på
bilen som ett kvitto på det.
Citera
2013-06-14, 14:04
  #28
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locutus-of-Borg
Postkodlotteriet är ett välkommet tillskott i kassan och har även fått den nyaste klassen uppkallad efter sig.

Ah just det ja, styggelsen måste erkänna att jag inte är så förtjust i den där rent designmässigt, åtminstone jämfört med Victoria-klassen - ser lite ut som ett kylskåp på en pråm tycker jag. Men man får väl vara glad för att lägre byggkostnad ger möjlighet att spotta ut fler enheter till fler stationer i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Locutus-of-Borg
Och jo, jag är också verksam inom SSRS som frivillig jourskeppare.

Åhå trevligt

Vad gäller klistermärkena så kan jag själv faktiskt inte hålla med om att jag har sett dem i någon direkt högre utsträckning än normalt så det kan nog delvis vara ett lokalt fenomen också om de kanske har ökat på vissa orter på sistone. Sen vet jag också att åtminstone en av våra frivilliga har sisådär 7-8 klistermärken runtom hela bilen så vissa gör ju i alla fall sitt bästa för att kompensera för andra bilar som saknar märke
Citera
2017-10-14, 16:55
  #29
Medlem
Har nyligen lagt märke till detta märke på många bilar, googlade och hamnade här.

Det märkliga är inte att dekalen sitter på många bilar, det anmärkningsvärda är att den nästan uteslutande sitter på dyrbara vagnar. Aldrig på en Corolla -97, men ofta på en Q7 av senaste modell. Vad beror detta på?
Citera
2017-10-15, 11:53
  #30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Har nyligen lagt märke till detta märke på många bilar, googlade och hamnade här.

Det märkliga är inte att dekalen sitter på många bilar, det anmärkningsvärda är att den nästan uteslutande sitter på dyrbara vagnar. Aldrig på en Corolla -97, men ofta på en Q7 av senaste modell. Vad beror detta på?
Gissar att många bor i dyra kustområden och har köpt en bil som matchar villan. Dessutom måste man ha en terrängbil när man ska dra hem motorbåten på hösten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback