Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-08, 20:05
  #1
Medlem
Garderobs avatar
Vad är det som har fått så många människor att unisont och på kort tid sätta denna dekal på sin bil? Själv har jag inte tagit del av något attraktivt erbjudande från SSRS vars åtnjutande kräver denna handling i motprestation. Någon som har det och/eller vet mer?

Jag tolkar denna handling och detta lilla märke som en social markör, fast jag är inte säker på exakt till vilken grupp dessa bilister vill höra. Något har i alla fall fått dem att sätta märket på sin bil. Vad?

http://www.ampe.info/wp-content/uplo...logga_ssrs.jpg
Citera
2013-03-08, 20:15
  #2
Medlem
Jag kan inte annat än att hålla med dig om att antalet bilar med SSRS dekal har ökat markant, också nyfiken på vad detta kan bero på.

Var bor du förresten? Min observation är gjord i Stockholm.
Citera
2013-03-08, 20:21
  #3
Medlem
Svettpojken1s avatar
Själv så tänker jag på http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnkorset varenda gång jag ser den där loggan. Min gamle seglare till morfar har ett sånt märke på sin bil vilket jag ifrågasatte honom om en gång, då berättade han att han hade fått märket av sin båtklubb i något reklamsyfte.

Personligen så tror jag att det är ren "mainstream" som gäller
Citera
2013-03-08, 20:29
  #4
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettpojken1
Själv så tänker jag på http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnkorset varenda gång jag ser den där loggan. Min gamle seglare till morfar har ett sånt märke på sin bil vilket jag ifrågasatte honom om en gång, då berättade han att han hade fått märket av sin båtklubb i något reklamsyfte.

Personligen så tror jag att det är ren "mainstream" som gäller
Kan mycket väl tänka mig att det gått till som i fallet med din morfar. Men varför just nu och så många samtidigt?

Kul att du ”ifrågasatte” att din morfar satt märket på sin bil.
Citera
2013-03-08, 20:45
  #5
Medlem
Skors avatar
Är väl den senaste bajsnödiga statusmarkören för den ängsliga medelklassen.
Citera
2013-03-08, 21:08
  #6
Medlem
Därför att märket kostar pengar och bidrar på så sätt till att SSRS får pengar till verksamheten. Alla bäckar små.
Citera
2013-03-08, 22:14
  #7
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Det är väl fler idag som är båtägare än för tio år sedan?

Om du äger en båt och nöjeskör den på havet och du råkar ut för någon olycka och ringa Sjöräddningssällskapet eller SoS så är det Du som får betala hela notan om du är med i Sjöräddningssällskapet kostar det dig inget.

Vad jag minns har inte Sverige någon statlig/kommunal-räddningstjänst till havs utan det är Sjöräddningssällskapet som räddar dig.

Står där inte årtal på klistermärket också? Om ja så ska man egentligen sätta det på sin båt så Sjöräddningssällskapet ser att du är medlem och inte behöver betala samt att ni delar samma intresse.

De som är med i Sjöräddningssällskapet och har jour gör det på egen fritid med egna båtar (oftast) och utan lön.

Yeah pappa är med i Sjöräddningssällskapet
Citera
2013-03-08, 23:01
  #8
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Om du äger en båt och nöjeskör den på havet och du råkar ut för någon olycka och ringer [...] SoS så är det Du som får betala hela notan...
Den som ringer 112 till sjöss och blir räddad ur en nödstituation får en räkning för utryckningen?



Det här hör ju inte till tråden, men varifrån har du hämtat den uppgiften? Så vitt jag förstår det är enda skillnaden melllan medlemmar och ickemedlemmar denna: ”Till medlemmar erbjuder SSRS assistans vid till exempel tekniska problem som inte innebär omedelbar risk.”
Citera
2013-03-08, 23:05
  #9
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Vad jag minns har inte Sverige någon statlig/kommunal-räddningstjänst till havs utan det är Sjöräddningssällskapet som räddar dig.
Nja...

”Sjöräddningstjänsten regleras av Förordningen om skydd mot olyckor. Enligt denna förordning ansvarar Sjöfartsverket för sjöräddningen i Sverige och har i enlighet med förordningen upprättat en sjöräddningscentral på Käringberget i Göteborg, vilken sedan 2010 sköter också flygräddningstjänsten. I den organiserade sjöräddningen ingår förutom Sjöfartsverket som ansvarig myndighet, sjöräddningscentral och med sjöräddningsenheter även Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Polisen, kommunal räddningstjänst, Försvarsmakten och Norrlandsflyg AB
Citera
2013-03-08, 23:08
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Den som ringer 112 till sjöss och blir räddad ur en nödstituation får en räkning för utryckningen?



Det här hör ju inte till tråden, men varifrån har du hämtat den uppgiften? Så vitt jag förstår det är enda skillnaden melllan medlemmar och ickemedlemmar denna: ”Till medlemmar erbjuder SSRS assistans vid till exempel tekniska problem som inte innebär omedelbar risk.”
Ja alltså SSRS kan du ringa när du behöver assistans till sjöss.
Kan vara allt från soppatorsk till grundstötning.

Är du medlem får du assistansen "gratis", är du icke medlem så får du betala.

Sjönöd är aldrig något du behöver betala för, och första tanken är väl inte direkt att ringa SSRS då.
Citera
2013-03-08, 23:10
  #11
Medlem
Ska säga direkt att jag inte är varken jurist eller insatt i sjöräddning, men jag följde dock serien Kustbevakarna flitigt när den gick för något år sedan. Som jag förstod det så kommer självklart kustbevakningen och/eller SSRS och räddar dig om du är nödställd, helt gratis. Men Kustbevakningen bärgar t.ex inte sjunkande båtar, utan det får man säkert kontakta SSRS och betala för. Alltså blir man räddad gratis, men vill man ha ytterligare hjälp med saker som inte hotar någons liv, så får man betala!

Edit: Andra hann före..
Citera
2013-03-08, 23:50
  #12
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Sjönöd är aldrig något du behöver betala för, och första tanken är väl inte direkt att ringa SSRS då.
Om man ringer 112 till sjöss kan det resultera i att SSRS kommer till undsättning eftersom det finns ett avtal mellan SSRS och Sjöfartsverket. Det är ju det som är meningen: att SSRS ska kunna rädda nödställda till sjöss/havs och vara ett värdefullt komplement till Polisen och Kustbevakningen (se tidigare inlägg).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback