Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-07, 21:40
  #1
Medlem
Det kanske är jag som är hemmablind men jag tycker faktiskt att Umeå är en fruktansvärt tråkig stad...

Centrumkärnan är fruktansvärt ful, inga fina byggnader. Nu håller man ju förvisso på att bygga nytt i Umeå men det är ju ändå inte samma sak som att ha äldre fina byggnader att stoltsera med.

Sen händer det ju inget i Umeå. Vi har ingen Sommarfestival. Man märker verkligen att det är fattigt med underhållning när hela stan beger sig ut på torget för att Orup är här och sjunger 3 låtar. Nästan lite "bonna varning" -Oj nu händer det nåt frugan, ring alla vi känner, vi ska ut på stan!

Sen nya e4an. Vilket skämt! Förstår inte ens hur dom får kalla det för e4. Det ska vara ett alternativ för att slippa den tunga trafiken genom stan. Och vad gör dom? Dom bygger en ny landsväg med flera rondeller, efter en rondell är det t.o.m uppförsbacke. Det tror inte jag många lastbilschaffisar uppskattar. -Varför inte bygga en motorväg med planfria korsningar?

Jag vet inte om det är politikernas fel eller den allmänt slöa befolkningen som bara väntar på att nån annan ska ta tag i saker.

Och nu ska vi tydligen få ett IKEA 50år efter Sundsvall. Stora rubriker i tidningarna "IKEA kommer till stan!!!!!"

Om jag jämför med Sundsvall så är Umeå en riktigt död stad. Sundsvall har en vackrare stadskärna, en sommarfestival, större nöjesutbud, shopping m.m.

Nån annan som har nånting negativt att säga om Umeå och håller med mig? Jag är så jävla less på den här segstan så jag håller på att sprängas!
Citera
2013-03-07, 21:45
  #2
Medlem
adequates avatar
Det är ingen som tvingar dig att bo kvar om du inte trivs.
Citera
2013-03-07, 21:52
  #3
Medlem
JensPulvers avatar
Håller med om allt du skriver. Har bott i Umeå och längtar inte tillbaka. Fult och jävligt trist.
Citera
2013-03-07, 22:02
  #4
Medlem
Hade vi inte haft universitetet och sjukhuset så skulle vi inte ha nånting alls att komma med.

Sen att dom väljer att lägga skattepengar på nåt så jävligt som kulturhuvudstadsåret 2014 säger bara en hel del om politikernas prioriteringar...
Citera
2013-03-07, 22:07
  #5
Medlem
Alla orter/städer norr om Svealand är tråkigt må jag tro.

Flytta söderut?
Citera
2013-03-07, 23:04
  #6
Medlem
Du behöver ett miljöombyte.
Tror inte Umeå är sämre än många andra städer i den storleken.
Men prova något annat...
Citera
2013-03-07, 23:06
  #7
Medlem
svart-rullstols avatar
Har besökt Umeå och fick inget tråkigare intryck än vad man får av andra städer i samma storlek.
Citera
2013-03-10, 20:25
  #8
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Det kanske är jag som är hemmablind men jag tycker faktiskt att Umeå är en fruktansvärt tråkig stad...

Centrumkärnan är fruktansvärt ful, inga fina byggnader. Nu håller man ju förvisso på att bygga nytt i Umeå men det är ju ändå inte samma sak som att ha äldre fina byggnader att stoltsera med.

Samtidigt så är det ju ingenting man kan göra något åt om det nu inte byggdes äldre fina byggnader tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Sen händer det ju inget i Umeå. Vi har ingen Sommarfestival. Man märker verkligen att det är fattigt med underhållning när hela stan beger sig ut på torget för att Orup är här och sjunger 3 låtar. Nästan lite "bonna varning" -Oj nu händer det nåt frugan, ring alla vi känner, vi ska ut på stan!

Umeå Kulturnatta i maj, Sunset Park i slutet av augusti, osjälvständighetsfestivalen i juni. Det finns jazzfestivaler och fan och hans moster,

Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Sen nya e4an. Vilket skämt! Förstår inte ens hur dom får kalla det för e4. Det ska vara ett alternativ för att slippa den tunga trafiken genom stan. Och vad gör dom? Dom bygger en ny landsväg med flera rondeller, efter en rondell är det t.o.m uppförsbacke. Det tror inte jag många lastbilschaffisar uppskattar. -Varför inte bygga en motorväg med planfria korsningar?

För att det finns inget syfte med att överdimensionera eller använda för dyra lösningar för att folk ska tycka att det ser flashigt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av weezor
Jag vet inte om det är politikernas fel eller den allmänt slöa befolkningen som bara väntar på att nån annan ska ta tag i saker.

Tänk på att Umeå är en större tätort i ett ingenmansland, tittar du på tätorter i samma storlek så ligger dom i anslutning till någon av våra tre storstäder eller i en region med många tätorter i samma storlek. Det påverkar befolkningsbasen för att kunna ha festivaler/fler köpcentrum osv.
Citera
2013-03-10, 21:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Tänk på att Umeå är en större tätort i ett ingenmansland, tittar du på tätorter i samma storlek så ligger dom i anslutning till någon av våra tre storstäder eller i en region med många tätorter i samma storlek. Det påverkar befolkningsbasen för att kunna ha festivaler/fler köpcentrum osv.
Dock så har du ju t.ex storsjöyran i Östersund och gatufesten i Sundsvall.
Citera
2013-03-11, 17:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4sp4rt4
Dock så har du ju t.ex storsjöyran i Östersund och gatufesten i Sundsvall.

Jo det är det jag menar...

Umeå har mycket att lära av Sundsvall...

Dom har en glöd som saknas här. Se bara på idrotten... En stad av den här storleken borde ju ha ett ordentligt ishockeylag tex. Det borde finnas resurser och möjligheter...
Citera
2013-03-11, 22:21
  #11
Medlem
IceEyess avatar
Bor själv i Sundsvall och naturligtvis har vi likt de flesta andra städer vissa starka sidor, som Birsta City, hyfsat framgångsrika föreningar inom idrottsväsendet (GIF Sundsvall, Timrå IK, Sundsvall Dragons), samt diverse arrangemang under sommarhalvåret som exempelvis Gatufesten, Drakbåtsfestivalen, en årlig cruising osv.)

Umeå är dock ingen stad att fnysa åt. Universitetet är ett av landets främsta och bidrar till att staden andas ungdomlighet, sjukhuset är markant bättre än det vi har i Sundsvall, och ni har garanterat ett mer omfattande och vassare uteliv. Dock begriper jag inte att Umeå saknar en riktig sommarfestival för det har man garanterat underlag för.

Begriper inte heller varför staden saknar ett framgångsrikt lag inom idrotten. Björklöven vann förvisso SM-guld på 80-talet men harvar numera i en lägre division.
Citera
2013-03-12, 01:22
  #12
Medlem
zBr9s avatar
Tycker att Umeås styrka inte är riktigt stadsplaneringen, infrastrukturen eller arkitekturen. Det är en ful stadskärna som du säger, utan några intressanta saker att titta på egentligen. Nu har dom iofs byggt den nya Järnvägstunneln vilket ändå är riktigt fin och trevlig att gå i, och man håller på med en del stora byggprojekt i centrum som garanterat kommer att göra det betydligt mer modernt att gå runt i. Att gå längs älvkanten är ju riktigt härligt och fint, både på sommar och vinter, och universitetsområdet är helt okej utformat också egentligen.

Men ja nä, det är väl inte riktigt utseendet jag pratar om först när jag ska lista Umeås fördelar för någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback