Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 21:21
  #169
Medlem
DexDogtectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu är jag inte rakt igenom konservativ visserligen, utan skulle väl vilja kalla mig "socialliberal med en konservativ touch", eller något åt det hållet.
Jag läser Cultural Management/Konst-Kultur-Ekonomi vid Södertörn. Tycker den speglar mitt intresse för både kulturhistoria och framförallt ekonomi, väldigt bra.

Södertörn? Det är väl vad Kjell Albin Abrahamsson kallade för "Södertörns partihögskola"? Med tanke på bl.a. Arnstad känns ju stället i sig kanske inte särskilt konservativt
Citera
2018-08-17, 21:29
  #170
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexDogtective
Södertörn? Det är väl vad Kjell Albin Abrahamsson kallade för "Södertörns partihögskola"? Med tanke på bl.a. Arnstad känns ju stället i sig kanske inte särskilt konservativt

Förstår öht inte vad du pratar om.
Citera
2018-08-18, 22:03
  #171
Medlem
DexDogtectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Förstår öht inte vad du pratar om.
Södertörn är allmänt känt som ett kommunistnäste. Behöver du mer bevis än detta?
Citera
2018-08-18, 22:34
  #172
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexDogtective
Södertörn är allmänt känt som ett kommunistnäste. Behöver du mer bevis än detta?

Känner tyvärr inte till den läraren, ingen jag någonsin haft.
Citera
2018-08-18, 22:53
  #173
Medlem
DexDogtectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Känner tyvärr inte till den läraren, ingen jag någonsin haft.
Det skall du allt vara glad för. Arnstad är näst intill stalinist och hyllas konstant av vår statsminister som "historiker", trots att han inte ens har kandidatexamen i historia. Även i Uppdrag Gransknings program om vänsterextremistiskt våld intervjuades en lärare från Södertörn som satt och i tio minuter försvarade AFA och RF.
Citera
2018-08-19, 10:48
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det börjar dra iväg för långt från utbildningsfrågan, men i grunden måste givetvis såväl ekonomiskt ansvar som uppfostringsansvar för de barn som sätts till världen bäras av de som sätter det till världen. Det är tämligen rimligt. Sedan behöver skola mm organiseras i någon form av gemensam ordning, men det betyder inte att det allmänna skall överta föräldrarollen. Dagens bortskämda föräldrar kanske behöver dra sig till minnes att för tre generationer sedan kunde en familj utan vidare bestå av 6-8 barn - det hanterar man inte hur som helst.

Vad kommer låg och normalinkomsttagare få ut efter skatt i ett sådant samhälle ?

Vad kommer skolan kosta per termin för ett barn ?

Ska vi ha någon någon indelning mellan fattiga barn eller rika barns skola inkl vilka lärare som undervisar ?
Citera
2018-08-19, 10:54
  #175
Medlem
ReiseReises avatar
Konservativa:
Akademisk: Jurist, Historia, Polis, läkare
Yrkes: Elektriker, bygg, Fordon
Citera
2018-08-19, 10:54
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det finns nog inga riktiga konservativa utbildningar längre. En gång i tiden var prästen, läraren, läkaren och advokaten samhällets stöttepelare och som utgjorde garanten för att all sköns galenskap snarast stoppades. Numera är prästen en flata med lila hår, läraren en manchesterkavajprydd 68-nostalgiker, läkaren en tragisk pk-figur och advokaten har bytt ut kung och fosterland mot Mammon.

Ungefär som prästen August Simonson på Käringön. Samhällets stöttepelare .... eller ?
Citera
2018-08-19, 18:52
  #177
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vad kommer låg och normalinkomsttagare få ut efter skatt i ett sådant samhälle ?

Vad kommer skolan kosta per termin för ett barn ?

Ska vi ha någon någon indelning mellan fattiga barn eller rika barns skola inkl vilka lärare som undervisar ?

Sannolikt skulle alla inkomstgrupper få ut påfallande mycket. En sådan skola behöver ingalunda bli dyrare, men kräver att dagens ordning - som till stor del är oordning - överges. God ordning, disciplin och lugn i skolan måste sättas främst. Då blir sådana saker som klasstorlek, pedagogik, metodik mm mindre betydelsefullt. Därför är det så viktigt, inte minst för barn från besvärligare hemförhållanden, att bl a betyg i ordning och uppförande återinförs.
Citera
2018-08-19, 19:42
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Sannolikt skulle alla inkomstgrupper få ut påfallande mycket. En sådan skola behöver ingalunda bli dyrare, men kräver att dagens ordning - som till stor del är oordning - överges. God ordning, disciplin och lugn i skolan måste sättas främst. Då blir sådana saker som klasstorlek, pedagogik, metodik mm mindre betydelsefullt. Därför är det så viktigt, inte minst för barn från besvärligare hemförhållanden, att bl a betyg i ordning och uppförande återinförs.

Jag håller med dig i allt du skriver om ordning och reda, dusviplin och lugn - förutom att jag inte tror låg/medelinkomstagare skulle ha råd med att betala terminavgift mm för 1-2 barn.
Citera
2018-08-19, 19:44
  #179
Medlem
.. " disciplin" (skulle det stå)
Citera
2018-08-19, 19:52
  #180
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag håller med dig i allt du skriver om ordning och reda, dusviplin och lugn - förutom att jag inte tror låg/medelinkomstagare skulle ha råd med att betala terminavgift mm för 1-2 barn.

Jag ser inte att det behöver medföra terminsavgifter. Kostnadsbesparingen ser jag främst i att det dels gå åt mindre stödpersonal, dels att färre elever går vidare till treåriga gymnasielinjer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback