Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-31, 18:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Vilket konkurrerande företag representerar du då?

Inget. Är en "independent traveller" som bara blir sur när jag inte får gehör för mina klagomål hos arrangören....
Citera
2013-05-31, 20:15
  #14
Medlem
Lobengulas avatar
Det räcker med en tråd där TS kan rapportera om sitt missnöje med Läs och Res.

Trådar sammanfogade


/Mod
Citera
2013-10-12, 17:02
  #15
Medlem
Till Rainer Stalvik och dig som läst hans klagomål.

Svar från Allmänna reklamationsnämnden kom i dag (söndag!)
Nämnden avslår Rainer Stalviks yrkande


Läs & Res AB har medgett att det har förekommit vissa brister i resan. Bolaget har för dessa brister också ersatt resenärerna med 1 300 kr. Enligt nämnden har Rainer Stalvik inte bevisat att det förekommit brister i en omfattning som berättigar honom till ersättning med ett belopp som överstiger det som resebolaget redan har betalat ut. Rainer Stalviks yrkande om ytterligare ersättning ska därför avslås.

Beslutet har fattats av Gunilla Hedesten Nordin, ordförande, samt ledamöterna Åsa Segetorp, Karin Uddfors, Tommy Hultman och Lina Sångberg.
Föredragande: Marcus Isgren.

Rainer Stalvik visste att han aldrig skulle få stöd för sina bisarra krav framförda i ca 8 olika inlagor. Ärendet har pågått sedan i mars. Syftet var i stället att misskreditera både mig personligen och mitt företag Läs & Res på nätet. "Om du inte betalar mig så lägger jag ut dig på nätet". Av de svar han fick, tycks han inte ha lyckats.

Visst har Läs & Res fått klagomål från andra resenärer. Då har det dock inte varit några problem att komma överens om lämlig kompensation.


Christian Jutvik
ägare av Läs & Res
Citera
2013-10-13, 14:53
  #16
Medlem
Spyrrans avatar
Ärligt talat så visste jag inte mycket om Rainer, så jag gjorde en snabb sökning och fick reda på att det är en pensionär som reser mycket och som har en egen hemsida. Har därmed läst en del av kritiken.

Men kan ändå inte låta bli att undra:

1) Då Läs och Res erkänner att det har funnits vissa brister, har man idag åtgärdat dessa och ska försöka förhindra att något liknande inträffar i framtiden?
2) Vilka brister handlar det om? Är det samma brister som Rainer Stalvik nämner?
3) Varför just summan 1300 kr i kompensation? Vad exakt ska det där täcka/ersätta/vara kompensation för?
4) Vad är det för bisarra krav? Är nyfiken eftersom det helt plötsligt verkar vara omvänt, man vill försöka "smutskasta" personen ifråga? Men vet man ingenting om bisarra krav eller något annat, så är det svårt att försöka stå på någons sida.
Citera
2013-10-14, 17:19
  #17
Medlem
Floridasidans avatar
Det är ju fullständigt förkastligt att ett företag går ut såhär och t.o.m. hänger ut en kund med namn.

Det går inte att förtala ett företag men däremot en enskild person enligt svensk lag.

Riktigt dåligt hanterat oavsett vem som har rätt eller fel.

ARN är dessutom ingen domstol, de delar ut råd. En konsument som inte är nöjd med deras utslag (som långt ifrån alltid är rätt) kan gå vidare till en rättslig instans.
Citera
2014-03-26, 17:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christian-Jutvik
Till Rainer Stalvik och dig som läst hans klagomål.

Svar från Allmänna reklamationsnämnden kom i dag (söndag!)
Nämnden avslår Rainer Stalviks yrkande


Läs & Res AB har medgett att det har förekommit vissa brister i resan. Bolaget har för dessa brister också ersatt resenärerna med 1 300 kr. Enligt nämnden har Rainer Stalvik inte bevisat att det förekommit brister i en omfattning som berättigar honom till ersättning med ett belopp som överstiger det som resebolaget redan har betalat ut. Rainer Stalviks yrkande om ytterligare ersättning ska därför avslås.

Beslutet har fattats av Gunilla Hedesten Nordin, ordförande, samt ledamöterna Åsa Segetorp, Karin Uddfors, Tommy Hultman och Lina Sångberg.
Föredragande: Marcus Isgren.

Rainer Stalvik visste att han aldrig skulle få stöd för sina bisarra krav framförda i ca 8 olika inlagor. Ärendet har pågått sedan i mars. Syftet var i stället att misskreditera både mig personligen och mitt företag Läs & Res på nätet. "Om du inte betalar mig så lägger jag ut dig på nätet". Av de svar han fick, tycks han inte ha lyckats.

Visst har Läs & Res fått klagomål från andra resenärer. Då har det dock inte varit några problem att komma överens om lämlig kompensation.


Christian Jutvik
ägare av Läs & Res

Hoppsan - jag har missat detta inlägg från Läs och Res!

Så har företaget Läs och Res än en gång visat sin kundfientliga inställning genom att försöka smutskasta mig som före detta kund istället för att skämmas över att de levererar undermåliga produkter!

Under en tjugoårsperiod har jag köpt resor av Läs och Res för säkert 250 000:-.

Under tio år var jag en av deras bästa reklampelare som hjälpte dem att sprida information om företaget och dela ut deras kataloger i samband med mina föreläsningar, vilket med all sannolikhet genererade många nya kunder.

När jag började anlita Läs och Res var jag till skillnad från nu en orutinerad resenär och hade inga möjligheter att jämföra detta företagsprodukter med andra arrangörers. En gång i tiden var detta företag en föregångare när det gäller denna typ av resor, och ett av de få som sålde resor av denna karaktär. De är nu omsprungna av många bra arrangörer, flera fd anställda hos Läs och Res är nu framgångsrika konkurrenter som har förstått att ta hand om sina kunder och ge en god service. Och som levererar betydligt bättre produkter.

De senaste tio åren har jag bara vid enstaka tillfällen köpt resor av Läs och Res, när jag tyckt det varit "krångligt" att ordna ett liknande upplägg på egen hand, trots att jag kände till deras tillkortakommanden.

När de lämnade mig utan utlovad transfer i Nicaragua mitt i natten och sedan hade bytt ut hotellet utan att meddela mig vid ankomsten till Granada vid två-tiden på natten i dec. 2011 började jag verkligen att få nog av deras nonchalans och "dribblande". Klagomål framfördes utan att någon som helst ursäkt kom från företaget.

Inför den sk "Naturresan i Södra Asien" hade jag flera telefonsamtal, och mejlkontakt, med Christian Jutvik som lovade att denna resa inte skulle avvika från resplanen, och den produkt jag köpt.

När företagets lokale guide vid informationsmötet uppsamlingskvällen i Delhi informerade om att resplanens tre besök i Keoladeo National Park bara skulle bli ett protesterade jag och samma kväll skickade jag ett mejl till reseansvarig på Läs och Res i Stockholm i vilket jag informerade om att resplanen, som C Jutvik dyrt och heligt lovat skulle följas, inte skulle följas. Under resans gång slutade den nyanställde reseansvarige av någon anledning sin anställning.

Svaret från Läs och Res på mitt mejl var att de skulle undersöka ärendet. Jag svarade att medan de skulle undersöka detta skulle jag åter få en resa som avvek från resplanen, och därmed en annan resa än jag köpt.

I Bangladesh skulle vi göra en fyra dagar lång båtresa enligt resplanen. Den blev tre dagar lång. Jag brydde mig inte ens om att reagera längre då det varit en del annat strul tidigare under resan också.

I Nepal fick vår grupp betala ett kraftigt överpris på aktiviteter i Chitwan National Park jämfört med om vi köpt dem själva av ett lokalt företag.

Strulet under denna resa, och alla fagra löften som lämnats inför denna, fick mig att klaga hos Läs och Res efter hemkomsten. Jag begärde en ersättning på 3 700:- utöver de 1 300:- som företaget egenmäktigt beslutat att ge oss alla i gruppen som kompensation för allt strul. Hur företaget kommit fram till denna summa presenterades aldrig!

Min begäran om kompensation bemöttes med en kompakt tystnad. När jag inte kom vidare med mina förhandlingar med Läs och Res lämnade jag ärendet till ARN. Den enda möjlighet en konsument har för att driva en produkt som inte motsvarar vad han beställt.

Mitt bisarra krav, enligt Christian Jutvik, var alltså en begäran om kompensation på 3 700:- för allt strul som uppstått under resorna med denna arrangör!

Istället för att vara glad över att slippa att betala blygsamma 3 700:- till mig i kompensation väljer Christian Jutvik att försöka förtala mig!

Ställ detta belopp, 3 700:-, i relation till de minst 250 000:- jag köpt resor för, och att jag under tio års tid gjorde reklam för Läs och Res i samband med mina föreläsningar, c:a 600 st, och bedöm om jag framfört några bisarra krav.....

Dessutom har jag aldrig hotat med att "lägga ut" information på nätet för att få igenom mina krav. Dock informerade jag Läs och Res att jag skulle lämna över mitt ärende till ARN eftersom jag inte kom vidare i mina förhandlingar med dem.

Antalet inlagor till ARN bestämdes av deras krav på underlag, och inte av mig!

Till dags dato har jag besök 112 länder/autonoma områden, varav 17-18 med hjälp av Läs och Res, och har nu tillräckligt med erfarenhet att bedöma vad jag för för pengarna när jag köper resor hos dem.

Jag kan klart, och enkelt, konstatera att resa på egen hand ger högre kvalitet på resan, man kommer dit man vill, får betydligt högre standard på hotellen, bättre service mm och allt till en betydligt lägre kostnad än om man köper en resa från Läs och Res, eller någon annan arrangör!

Varför betala överpris på resor som inte ger vad de lovar, varför tvingas bo på hotell där man ofta får loppbett, varför acceptera trixande guider osv

Jag behöver inte dramatisera om den låga kvalitet på resor jag köpt hos Läs och Res exempelbilderna på min hemsida talar sitt tydliga språk!

Rainer Stalvik
Citera
2017-01-09, 12:40
  #19
Medlem
Bumpar tråden och ser på Rainers hemsida att han kommit överens med Läs och Res så det var ju bra. Case closed.

Men.... reser man med bolag som Läs och Res eller Rosa bussarna (som erbjuder mycket resa för låg kostnad/dag) så måste man ju inse att det knappast är några 4-stjärniga hotell det handlar om utan snarare vandrarhem, hostel, sova i bussen, dusch och toa i korridoren osv.

Man får vad man betalar för och det går knappast att hitta några billigare gruppreseföretag än Läs och Res och Rosa bussarna på den svenska resemarknaden, så jag kan väl tycka det var lite märkligt att Rainer inte valde att uppgradera till annan researrangör efter dom första gångerna han blev missnöjd.
Citera
2017-03-28, 22:46
  #20
Medlem
Goldmanns avatar
Men är det inte så att LoR inte har en exakt detaljerad resplan. Det är väl lite av tjusningen. Annars kan man väl resa med typ Äventyrsresor eller Ving. Om du nu har rest så mkt borde du väl vara van vid att ändra på programmet. Om du är missnöjd varför fortsätta resa med dem. LoR är ett äventyr inte charter. "Transfer" vad är det för gnäll. Då tar man en taxi. Har fungerat för mig i alla länder. Tips, ta Ving nästa gång eller res solo.
Citera
2017-04-05, 13:36
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Men är det inte så att LoR inte har en exakt detaljerad resplan. Det är väl lite av tjusningen. Annars kan man väl resa med typ Äventyrsresor eller Ving. Om du nu har rest så mkt borde du väl vara van vid att ändra på programmet. Om du är missnöjd varför fortsätta resa med dem. LoR är ett äventyr inte charter. "Transfer" vad är det för gnäll. Då tar man en taxi. Har fungerat för mig i alla länder. Tips, ta Ving nästa gång eller res solo.

Eller res själv. Det skulle han nog klara av. Och vara bra för alla andra.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2096113

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback