Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-06, 16:58
  #1
Medlem
Atlanteans avatar
Hej, en kort fråga här.

Urlakas mineralerna när man förväller t.ex. spenat?
Citera
2013-03-09, 10:30
  #2
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantean
Hej, en kort fråga här.

Urlakas mineralerna när man förväller t.ex. spenat?
I viss mån, ja.
Citera
2013-03-11, 09:09
  #3
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
I viss mån, ja.

Okej, det är visserligen väntat att en del försvinner.
Men menar du med "i viss mån" att de flesta av mineralerna ändå blir kvar i spenaten?
Citera
2013-03-11, 09:17
  #4
Medlem
Varför undrar du? Finns det någon anledning för dig att förvälla? Vill du bli av med mineralämnen? Jag tycker man vinner enormt mycket på att istället ångkoka många av de här grönsakerna, t ex spenat, blomkål, broccoli, kål etc
Citera
2013-03-11, 09:52
  #5
Medlem
Atlanteans avatar
Är ångkokning ett substitut till förvällning, vad avser oxalsyrans mängd?

Citat:
Spenaten innehåller oxalsyra och bör därför förvällas ca 1 minut och rinna av innan
den används.

http://www.coop.se/Global/Recept%20o...saksguiden.pdf
Citera
2013-03-11, 10:58
  #6
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantean
Är ångkokning ett substitut till förvällning, vad avser oxalsyrans mängd?



http://www.coop.se/Global/Recept%20o...saksguiden.pdf
Om du inte planerar att äta giganorma mängder spenat dagligen, så behöver du inte oroa dig för oxalsyran. Du kan till och med äta spenaten rå i sallader.

Jag tycker om att bara hetta upp lite olivolja in en teflonpanna, och försiktigt fräsa på lite finhackad vitlök och sedan slänga i en näve färsk spenat och snabbt låta den vissna ner i den heta pannan (går på under minuten). Vänd sedan spenaten så den täcks av vitlöksoljan i pannan och salta och peppra. Servera med en klyfta citron och lite bröd, eller som tillbehör till fisk eller en köttbit.
Citera
2013-03-11, 11:29
  #7
Medlem
Atlanteans avatar
Det låter väldigt gott!

Angående mängden spenat så brukar jag äta sisådär 300-500 gram spenat per tillfälle.
Gör nämligen spenatpaj. Just eftersom det är en förhållandevis stor mängd så tror jag att oxalsyran kan vara ett problem.
Citera
2013-03-11, 11:37
  #8
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantean
Det låter väldigt gott!

Angående mängden spenat så brukar jag äta sisådär 300-500 gram spenat per tillfälle.
Gör nämligen spenatpaj. Just eftersom det är en förhållandevis stor mängd så tror jag att oxalsyran kan vara ett problem.
Du gjorde mig intresserad av frågan så jag har googlat skiten ur "spenat", babyspenat" och "oxalsyra".
Tydligen så förhåller det sig så här, att fullvuxen spenat skall förvällas pga av oxalsyreinnehållet. Babyspenat däremot innehåller mycket mindre mängder av oxalsyra, och den oxalsyra som finns sitter i det lilla bladskaftet. Man kan alltså äta babyspenaten som den är i sallader tex. På flera ställen nämns dock att man kan skära bort bladskaftet om man helt vill få bort oxalsyran ur babyspenaten.
Citera
2013-03-14, 16:17
  #9
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du gjorde mig intresserad av frågan så jag har googlat skiten ur "spenat", babyspenat" och "oxalsyra".
Tydligen så förhåller det sig så här, att fullvuxen spenat skall förvällas pga av oxalsyreinnehållet. Babyspenat däremot innehåller mycket mindre mängder av oxalsyra, och den oxalsyra som finns sitter i det lilla bladskaftet. Man kan alltså äta babyspenaten som den är i sallader tex. På flera ställen nämns dock att man kan skära bort bladskaftet om man helt vill få bort oxalsyran ur babyspenaten.
Och varför vill man inte ha i sig oxalsyra?

Skulle iofs kunna söka själv, men har hört att du är bra på att googla skiten ur grejer och säkert även njuter av det.
Citera
2013-03-14, 16:32
  #10
Medlem
Okej det var oxalsyra det gällde. Det har jag jobbat MASSOR med, det har t o m en stor roll i min avhandling. Det är giftigt och ska man göra t ex rabarbersaft som baseras på massor av rabarber så är det enklaste sättet nog att fälla ut oxalsyran som någon svårlöslig oxalat som t ex kalciumoxalat. Rekommendationen är att tillsätta en tesked kalk, då bildas en fällning som du låter sjunka, sen dekanterar du försiktigt.

Spenat innehåller inte farliga mängder oxalsyra. Du behöver bra mycket mer än ett kilo om dagen av spenat för att nå upp i farliga mängder.

För övrigt så är inte oxalsyra något som anrikas i kroppen så farliga dosmängder är beroende på hur mycket man äter vid ett tillfälle. Att göra spenatpaj är helt ofarligt.

Rabarber innehåller nog mest tillsammans med harsyra (men det är det väl inte så många som äter några mängder av) och där kan det finnas poäng att vara försiktig. I alla fall om man har problem med njurarna.
__________________
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-03-14 kl. 16:53.
Citera
2013-03-15, 12:01
  #11
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Okej det var oxalsyra det gällde.

Frågan gäller huruvida den största delen av mineralerna försvinner när spenat förvälls.

Men tack för din info om oxalsyra ändå!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback