Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-13, 22:13
  #13
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastarn
Jag är inte så erfaren inom träning men jag har tränat väldigt länge, dock mer seriöst nu. Jag har ett gym hemma där det finns en del övningar på för varje olika muskler. Jag har dock fått för mig att det finns 3 områden i ryggen som bör tränas, svanken, mitten och skuldrorna. När jag gör ryggövningen på gymmet så sitter jag på golvet och håller i ett handtag som jag drar emot mig. Det är sjukt jobbigt men jag vet inte om det bara tar på en viss del av ryggen.


Därför undrar jag hur jag ska träna ryggen på andra sätt för att variera. Helst utan tillbehör. Hur många områden av ryggen bör tränas?


Tacksam för svar
Bara den övningen har väldigt många utföranden med olika resultat. Övre och nedre trapz kan bli lurt att få till riktigt bra men resten går fint, även baksida axlar, om än inte allt optimalt.
Citera
2015-04-14, 00:30
  #14
Medlem
för att få en bra rygg måste du göra marklyft, nån form av rodd, pullup och typ facepulls eller liknande för rear delts. Blir svårt om du inte kan köra marklyft, säg nån annan övning där folk kan potentiellt överladda ryggen med flera hundra kilon?
Citera
2015-04-14, 13:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Stångrodd är en övning som involverar ryggmusklerna mer specifikt.

http://www.exrx.net/WeightExercises/...ntOverRow.html

Tack. Så om jag kör stångrodd och marklyft så tränar jag hela ryggen?
Citera
2015-04-14, 13:27
  #16
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllan1337
Tack. Så om jag kör stångrodd och marklyft så tränar jag hela ryggen?

I princip. Släng in chins
Citera
2015-04-14, 15:27
  #17
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grans
för att få en bra rygg måste du göra marklyft, nån form av rodd, pullup och typ facepulls eller liknande för rear delts. Blir svårt om du inte kan köra marklyft, säg nån annan övning där folk kan potentiellt överladda ryggen med flera hundra kilon?

Marklyft är en grymt överskattad övning. Bra om man vill köra tungt för styrka men ej annars. Lasta på rejält på en T-bar row och reppa ur 12 på den så ska du få se på grejjer
Citera
2015-04-16, 23:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Marklyft är en grymt överskattad övning. Bra om man vill köra tungt för styrka men ej annars. Lasta på rejält på en T-bar row och reppa ur 12 på den så ska du få se på grejjer

Ska tänka på det, tack!
Citera
2018-07-14, 13:12
  #19
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag tycker det är väldigt svårt att träna rygg. Jag känner sällan att jag får full kontakt med muskelgrupperna som när man kör exempelvis bänkpress. Om jag gör en rodd övning och kör med vikter så det blir tungt känns det aldrig som om jag utför övningen korrekt. Man får alltid dra och slita i vikterna och det känns som om belastningen hamnar på biceps eller i axlarna. Är det en vanesak eller gör jag helt fel?
Citera
2018-07-15, 09:46
  #20
Medlem
Krongjorts avatar

Antar du menar skivstångsrodd? Är det Pendlay varianten du menar så kräver den en del rörlighet, stabilitet och rätt bra höft samt bålstyrka för att utföra korrekt, och vikterna går inte att rycka upp om det fortfarande ska vara en Pendlay variant. Om det däremot är Yates varianten, så är det lite mer ryckigt, kräver fortfarande stabilitet, samt styrka i höft och bål, men kräver inte lika mycket rörlighet.

Dra stången så nära benen som möjligt hela tiden, avsluta med att nudda vid navel alt under naveln närmre höften. Lite beroende på hur långa armar du har i relation till dina ben, samt din naturliga rörlighet, så kan det vara så att du inte nuddar alls i toppen, men om så är fallet, så märker du av detta när du drar så högt du kan, är helt spänd i bakre kedjan, men ändå inte kan nudda kroppen med stången i toppläget utan att tappa spänning i vad som oftast är bröst eller ländrygg.

Angående biceps så kan du tänka att det är armbågarna som ska dra uppåt snarare än armarna som ska upp, om möjligt, så ska armbågarna sluta bakom kroppen, eller åtminstone peka uppåt längs med kroppen i toppläge. Armbågarna ska också passera nära kroppen, eller åtminstone närmre kroppen än att de är i 90 grader utåt.

Kan förstås vara så också att vikten är så pass tung att det blir lite väl mycket arbete för just biceps och axlar, medan ryggen tål vikten. Pröva hur som helst att låta stången följa benen så gott det går och avsluta närmre höft i varje rep, att slå stången i höjd med bröstmusklerna eller sternum gör att det blir mer en rodd som träffar axlarna, samt att armbågarna måste utåt snarare än att de tillåts följa kroppen.

För de flesta sorters drag så är det dock naturligt att kroppen vill hjälpa till genom att luta bakåt, vilket i skivstångsrodd blir lite att dra sig bakåt för att rycka, hjälpa, vilket även brukar synas tydligt när rodden utförs i maskin.

Om något mer råd behövs så dela en video med utförande så kan man kanske bli lite mer specifik för ditt fall. Lycka till hur som helst.
Citera
2018-07-15, 11:33
  #21
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort

Antar du menar skivstångsrodd? Är det Pendlay varianten du menar så kräver den en del rörlighet, stabilitet och rätt bra höft samt bålstyrka för att utföra korrekt, och vikterna går inte att rycka upp om det fortfarande ska vara en Pendlay variant. Om det däremot är Yates varianten, så är det lite mer ryckigt, kräver fortfarande stabilitet, samt styrka i höft och bål, men kräver inte lika mycket rörlighet.

Dra stången så nära benen som möjligt hela tiden, avsluta med att nudda vid navel alt under naveln närmre höften. Lite beroende på hur långa armar du har i relation till dina ben, samt din naturliga rörlighet, så kan det vara så att du inte nuddar alls i toppen, men om så är fallet, så märker du av detta när du drar så högt du kan, är helt spänd i bakre kedjan, men ändå inte kan nudda kroppen med stången i toppläget utan att tappa spänning i vad som oftast är bröst eller ländrygg.

Angående biceps så kan du tänka att det är armbågarna som ska dra uppåt snarare än armarna som ska upp, om möjligt, så ska armbågarna sluta bakom kroppen, eller åtminstone peka uppåt längs med kroppen i toppläge. Armbågarna ska också passera nära kroppen, eller åtminstone närmre kroppen än att de är i 90 grader utåt.

Kan förstås vara så också att vikten är så pass tung att det blir lite väl mycket arbete för just biceps och axlar, medan ryggen tål vikten. Pröva hur som helst att låta stången följa benen så gott det går och avsluta närmre höft i varje rep, att slå stången i höjd med bröstmusklerna eller sternum gör att det blir mer en rodd som träffar axlarna, samt att armbågarna måste utåt snarare än att de tillåts följa kroppen.

För de flesta sorters drag så är det dock naturligt att kroppen vill hjälpa till genom att luta bakåt, vilket i skivstångsrodd blir lite att dra sig bakåt för att rycka, hjälpa, vilket även brukar synas tydligt när rodden utförs i maskin.

Om något mer råd behövs så dela en video med utförande så kan man kanske bli lite mer specifik för ditt fall. Lycka till hur som helst.

Tack för bra svar. Det finns en ställning på gymmet där man ligger raklång längs marken och kan använda en skivstång för att genomföra övningen. Just den är inga problem. Jag kör inga fristående roddövningar eftersom jag inte känner att jag träffar rätt.

https://youtu.be/Eh93DTXfahk?t=2m17s

Övningen vid 2:46 kör jag regelbundet. Vet ej vad den heter på svenska. Problemet är att jag kört med samma vikter i flera veckor nu och jag verkar inte bli starkare. Ökar jag vikten känns det som om min axel vill hoppa ur led.

Precis som han också säger vid 4:05 så kan det vara svårt att göra övningen rätt. Jag gör inga sådana övningar nu för jag känner knappt någon kontakt med ryggen.
Citera
2018-07-15, 14:29
  #22
Medlem
Krongjorts avatar

Pröva sänk vikten 10% eller liknande för att stegra uppåt igen i den övningen som du stagnerat i. Om du åtminstone utför den rodden du länkade, så träffar du större delen av ryggen bara där. Lägg till någon form av marklyft för erector spinae, kanske latsdrag som han också gör i videon, eller pullups, så har du ett helt ryggpass bara där.
Citera
2018-07-22, 15:13
  #23
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Instruktiv video med träningstips för ryggen.

https://www.youtube.com/watch?v=NjKMadWYA0g
Citera
2018-07-22, 20:15
  #24
Medlem
Pocarisweats avatar
Skulle rekommendera hantelrodd alla dagar före stångrodd med bänk av den enkla anledningen att du aktiverar latsen på ett mycket mer effektivt/dynamiskt sätt medan stångrodd tenderar att bli aningen statiskt. Visst, du kan säkert lyfta tyngre vikter med stångrodd men vem fan bryr sig? Handlar inte om hur mycket man lastar på så länge man kan utföra övningen och uppnå hypertrofi.

Latsdrag och andra saker är väl bra om man har möjlighet till maskiner, men för att träna underdelen av rygg hade jag rekommenderat marklyft, alternativt rumänska marklyft. Chinups och pullups är bra men var försiktig då dessa övningar kräver att man är rejält uppvärmd då man annars kan få grova problem med nacken.

Flyes och annan skit kommer bara att skada dig i längden och se till att träna deltoidmuskulaturen och trapeziusmuskulaturen, tex genom shrugs eller andra övningar beroende på vad du har att tillgå. Rotatorkuffarna måste du också träna.

Allt hänger ihop. Fria vikter ska du träna med så länge du satsar på att bli kroppsbyggare. Visst, vissa maskiner är väl OK, men dessa är undantagsfall. Glöm inte att skaffa ett sett med kettlebells då dessa är sjukt effektiva och vill du ha riktigt stora jävla handbollar till axlar så kan jag rekommendera just kettlebells.

Blev lite OT, men ja, ryggen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback