Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-04, 06:33
  #1
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Hörde i min ungdom av Goa veteraner om det så kallade paradiset, oexploiterat, en unik blanding av portugisisk och indisk kultur and the list goes on.
Hade en lite fördomsfull bild om Goa innan jag åkte dit, dels att det är turistigt och dels att det bebott av en massa hippie typer som går runt och säger "shanti shanti".
Och en dag besökte jag Goa (och har i dagsläget varit där tre gånger) och visst stämde min bild, MEN jag föll in i en romans med stället också.
Fantastisk plats och kultur, bra blandning av människor, en otroligt varm lokal befolkning.

Första gånger jag besökte Goa var i den södra delen.
Detta tills jag besökte norra Goa och fick en helt annan uppfattning.
Horder av turister, CHARTER turister. Som vi alla vet behöver inte charter alltid vara något negativt, men tyvärr innebär det en influx av människo-typer som jag inte riktigt klarar av.
Låg utbildade, dåligt pålästa om kulturen dom besöker, white trash m.m.
Räcker det med att jag nämner Thailand?
Det finns kanske en anledning till att "the land of a 1000 smiles har blivit the land of a 1000 fake smiles"

Som tur är så är ju inte Indien kännt för sin sex-industri på samma sätt som Thailand, så förhoppningsvis bidrar det till att vi slipper det grövsta skitet ifrån att lägga fötterna där.
Hippie typerna har jag absolut inget emot, dom flesta är sköna människor med bra värderingar.
Med KNARKAR typerna, de riktigt grova hoppas jag att vi slipper i Goa.

Polaren och jag ligger på stranden i Palolem och dricker våra kingfisher. (Första gången jag besökte Palolem tyckte jag att det kändes turistigt, men efter att ha varit i Norra Goa tycker jag att det är ett paradis!) En svensk familj går förbi, ser för övrigt inte så farliga ut och verkar vara normala människor, men så utbrister fadern: Alltsåååå du Evaaaa.......Jaaooo tror detta kan bli de nya Thailand vaaa!
Polaren och jag ser på varandra i total förskräckelse. Han har precis uttalat sig om vad för oss innebär total domedag, slutet för Goa.
Senare på ett kaffe sitter och och varvar ner...
En rysk brud i ganska ung ålder flirtar med en indisk kille i baren, typisk tånårs flirt helt enkelt.
Dom pratar en stund och efter en timme så beger dom sig bort, det är inte vårt business att bry oss så allt väl.
Men plötsligt utbrister en fet tjock engelskman som iaktaggit detta paret en längre tid: Enjoy de black cooock! (med cockney accent).
Han förolämpar alltså den indiska killen i sitt eget hemland!
Nästa dag sitter vi på en bar.....Längre bort utspelar sig följande konversation:
Man 1: Mooooooother Russia is da bessst yeees med grov rysk dialekt.
Man 2: Noooo. Mancheeeeeeeeeester.....United we stand...Mancheeeeeester is the best, UK England!
Detta pågick i över en TIMME!

Horderna av britter, ryssar och allt fler charter turister har bidragit till att allt hemskare personligheter och sociala klasser söker sig till detta paradiset, och dels bidrar till att vi som sköter oss får ett dåligt rykte och en hel del annat jag knappast behöver att ta upp.
Redan läst på en del forum där Goaner chattar och har läst en hel del om vad dom tycker om oss!
Och jag säger med all rätt alltså!!!

Sista fronten nu, är södra Goa....
Har läst om enorma strider om dels ena sidan som vill kommersialisera södra Goa, och andra sidan som har arrangerat mass protester och liknande om att behålla det som det är.
Jag ber för att det kommer att förbli sista fronten!!!!

(Jag är inte helt nykter så ber redan nu om ursäkt för eventuellt underkända stavningar, men det jag har skrivit om kommer ifrån hjärtat....Vad tycker ni?)
__________________
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2013-03-04 kl. 06:35.
Citera
2013-03-04, 08:12
  #2
Medlem
Jag ställer mig mest frågan varför du åker till Goa som i mina ögon redan är i samma fack som thailand semesterparadis när du verkar vilja ha nåt helt annat? Sista fronten? Palolem kommer med åren bli mer populärt med eller utan lokalbefolkningens hjälp, det börjar helt enkelt bli för välkänt. Vill du hitta något paradis där du slipper folket du talar om får du söka dig till nåt nytt. Kuba kanske? Förresten blir väl inte mycket mer knarkigt än Goa? Skulle gärna veta vilka ställen som kan ses som ännu värre än Goa när det gäller just droger?
Citera
2013-03-04, 08:26
  #3
Medlem
Pastellfisks avatar
Du är medveten om att du själv tillhör precis den exploatering som du angriper? Det är dock inget okänt problem utan finns omskrivet lite varstans och kallas med en mer akademisk term för destinationslivscykeln och innebär i väldigt korta drag fyra faser, upptäckt, uppgång, stagnation och nedgång. Varje steg medför också en viss typ av turist men det orkar jag inte riktigt gå in på nu. Den "front" (som jag antar du direktöversatt från engelskans "frontier") du pratar om flyttas med andra ord hela tiden.

Som sagt, jag anser det vara naivt att motsätta sig exploatering och charterturism när du själv ligger på stranden och dricker drinkar. Sen ligger det i turistens natur att försvara sin egen turism och att man minsann försökt lära sig språket och tar av sig flipflopsen i templet. Så länge du inte bor där jävligt varaktigt så kommer du alltid vara en turist, och därmed en exploatör.
Citera
2013-03-05, 05:00
  #4
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Har läst om enorma strider om dels ena sidan som vill kommersialisera södra Goa, och andra sidan som har arrangerat mass protester och liknande om att behålla det som det är. Jag ber för att det kommer att förbli sista fronten!!!!
Indien är enormt stort och har massor att ge. Varför slösar just du bort tiden i Indien just i Goa?

Goa kommer att få en ny enorm internationell flygplats i Mopa i norra Goa bara inom några få år. Den nuvarande flygplatsen i Dabolim har liten kapacitet och klarar bara av att ta emot små inrikesflygplan. Nya flygplatsen kommer även att klara av stora plan som Airbus A380 och Boeing 747. Inom kort är det Visa on Arrival som gäller i Goa. Antalet turister i Goa kommer att mångfaldigas.

Tänk på att nästan alla turister i Goa kommer från fyra städer i Indien; Mumbai, Delhi, Hyderabad och Bengaluru. Av de utlänningar som besöker Goa är nästan alla från Ryssland.
Citera
2013-03-05, 15:47
  #5
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Kan vara värt att nämna att jag är förlovad med en indisk tjej, har bott och jobbat i Mumbai och besökt nästan alla hörn av Indien.
Så Goa var inte det första jag såg, tvärtom hade jag länge en sorts negativ bild om stället innan jag faktist begav mig dit.
Det var skönt som fan att fixa en scooter och dra ut och köra och på så sätt upptäcka egna ställen, det ledde bland annat till att jag upptäckte "virgin beaches", fantastiska små byar och olika natur områden.
Känns ändå som att de värsta typerna som jag undviker oftast håller sig runtomkring hotellets/strandens premisser.
Men när jag besökta norra/centrala delen vs södra var det ju som dag och natt alltså.
Horder av turister och precis som Matsim nämner är det ju framför allt Indier ifrån random Indisk storstad, ryssar eller tyskar och britter.

Men som jag nämnde var jag negativt inställd till Goa innan jag ens begav mig dit, men efter att ha varit där tyckte jag om det mer och mer för varje dag, jag menar det är ändå den delstat i Indien som känns mest "europeisk" och en salig blandning av olika kulturer.
Jag är medveten om att jag likaväl också bidrar till "destinationslivscykeln", tackar för termen Pastellfisk det var väldigt upplysande!
Men det känns ändå som att jag i slutet som "turist" är en cykel och inte en pansarvagn, metaforiskt talande

Tycker synd om lokalbefolkningen alltså, speciellt om nu den nya flygplatsen öppnar, ryser vid självaste tanken.
Får hoppas att min lilla by med virgin beach är kvar tills jag återvänder.
Citera
2013-03-06, 04:56
  #6
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Kan vara värt att nämna att jag är förlovad med en indisk tjej, har bott och jobbat i Mumbai och besökt nästan alla hörn av Indien.
BRA och grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Tycker synd om lokalbefolkningen alltså, speciellt om nu den nya flygplatsen öppnar, ryser vid självaste tanken.

Håller helt med men de säger att turismen ger arbeten, inkomster och bättre liv.

Jag kommer att fortsätta att åka till Goa även om det blir hysteriskt många turister i framtiden.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2094090

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback