Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-03, 18:08
  #1
Medlem
Tänk om man kunde uppfinna något som skulle rädda liv. Något som är både enkelt och billigt som alla människor skulle kunna ta del av. Det skulle vara som en dröm. Faktum är att den drömmen kan bli sann!

Drömmen stavas hastighetsspärrar. Tänk så här; varför har vi hastighetsbegränsningar? Jo, för att högre hastighet än den som gäller på sträckan är farlig att färdas i. Varför bryter vi ändå mot hastighetsbegränsningarna? Därför att bilen kan köra i mycket högre hastighet. Man skulle kunna ta det ett steg längre och säga att det är bilens fel varför den färdas i hastigheter långt över det tillåtna, även fast det är föraren som säger åt den att göra det. När en bil körs i höga hastigheter så kräver den mycket mer av föraren än om honom/henne körde i en lägre hastighet, dessutom ökar risken för tunnelseende. Men vart ska man sätta gränsen för tillåtna högsta hastighet? En snabb koll över hastighetsbegränsningar i världen visar att Polen och Bulgarien har de högsta tillåtna hastigheterna (om man bortser från Tysklands Autobahn med fri fart) med 140 km/h på vissa motorvägar. I och med det så tycker jag att hastighetsspärren bör stoppa bilens acceleration vid 150 km/h för att underlätta omkörningar på dessa ställen.

Jag vill att detta ska bli standard i alla nya bilar. Det finns faktiskt en hastighetsspärr i många nya bilar, men den är satt till 250 km/h vilket tycker jag är på tok för högt. Vid 150 km/h rullar bilen redan strax över 40 meter per sekund och vid 250 km/h 70 meter per sekund. Vid denna hastighet behöver en bil (som kör på torr asfalt och har bra däck och bra bromsar och en förare med reaktionstiden en sekund) en stoppsträcka på 383 meter*(kom ihåg att detta gäller bara vid perfekta väderförhållanden). Om samma bil färdas i 150 km/h behövs endast 153 meter från det att föraren upptäckt faran till dess att bilen står stilla. De här resultaten talar nästan för sig själv. En ökning från 150 till 250 km/h kräver en stoppsträcka som är 2.5 gånger längre. Och nu när miniräknaren redan är påslagen kan vi för kul räkna ut stoppsträckan vid 250 km/h på slät is. Svaret är imponerande 5070 meter, alltså mer än en halv mil!

Detta system är som sagt billigt och enkelt att installera, det finns faktiskt installerat i tunga lastbilar och långtradare redan, fast då begränsad till max 90 km/h. Alla som har överlevt en bilkrasch i hög fart ångrar nog det i hela sitt hjärta varför de kunde vara så dum att köra så fort. Om en fartspärr hade varit installerad hade den satt stopp för en ytterligare hastighetsökning och kanske förhindrat en krasch. Förmodligen har de blivit drabbade av skador som påföljd som kommer att följa dem i resten av deras liv. Jag tror att många föräldrar skulle känna sig säkrare om de visste att deras bil hade en hastighetsspärr som minskar risken för att deras son, med sitt nytagna körkort, blir med i en allvarig trafikolycka. Vi skulle säkert kunna spara tiotals liv i Sverige, och förmodligen tiotusentals liv i hela världen varje år om detta skulle vara installerat.

Och för alla er sportbilsägare som redan slänger fula svärord mot mig som precis har köpt en ny sportbil för en miljon och vill visa vem som är störst på vägen kan känna er lugna, ni kommer att få njuta av hastigheter över 150km/h, dock endast på racerbanor. Alla racerbanor ska installera en scanner som man lägger bilnyckeln emot som gör att bilen blir utan den elektroniska hastighetsspärren (detta är förstås frivilligt). När man har kört färdigt scannar man ut genom att lägga nyckeln emot igen, då börjar hastighetsspärren verka igen. Om någon försöker smita därifrån så kommer ändå spärren träda i kraft efter 24 timmar efter inskanning. Man skulle också kunna använda något annat system som jobbar mot bilens dator.

Den offentliga sektorns bilar kommer dock att få en något högre hastighetspärr på 200 km/h så att t.ex. en ambulans snabbare (om vägförhållandena tillåter den höga hastigheten) kommer fram till någon som behöver akut hjälp.

Andra fördelar är minskad bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, alltså bättre ur miljösynpunkt och för att inte nämna mer pengar över i plånboken. Vid lägre hastighet slits inte alla rörliga delar i bilen vilket leder till en bättre ekonomi och förmodligen bättre andrahandsvärde. Som sagt så vill jag att alla nya bilar ska ha detta installerat, men även de som har en äldre bil ska kunna få det installerat gratis av staten. Om det finns resurser så kan man för maximal verkan skriva en ny lag att alla bilar i trafik måste ha denna fartspärr.

En nackdel kan vara att människor känner sig mer begränsade och inte lika fria som förut, men det argumentenet är inget i jämförelse med hur många liv man skulle kunna spara varje år, för att inte nämna allt lidande som förhoppningsvis familjer kommer att behöva undvika. Ingen förälder vill bli väckt på natten av att en polis står och ringer på ytterdörren och säger att ens son har varit med i en trafikolycka och inte kommer att komma hem igen.

Den föräldern hade önskat att aldrig blivit väckt utan istället drömt vidare i sin säng.

Videoklipp med galna förare som kör för fort:
http://www.youtube.com/watch?v=vuJBo6Se5m4
http://www.youtube.com/watch?v=f-cqYWmahnk
http://www.youtube.com/watch?v=plTVhf8xGxg
http://www.youtube.com/watch?v=dyDR3d-lwiY
http://www.youtube.com/watch?v=JfCUqSjfcH8

*Formel: s = v2 / (250 * f)
s = bromssträckan i meter (ska räknas ut).
v = hastighet i km/h.
250 = fast tal som alltid används.
f = friktionstal, cirka 0,8 på torr asfalt och 0,05 på slät is.


Vad tycker du? Kan du nämna några för- och nackdelar? Sätta högre eller lägre hastighetsspärr än 150? Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta!
Citera
2013-03-03, 18:11
  #2
Medlem
Asurmans avatar
Eftersom det högsta man får köra på svenska vägar är 110 (eller?) så känns det egentligen "onödigt" att man kan köra snabbare än det. Fast o andra sidan så om man bilar utomlands t.ex. Tyskland så har de andra hastighetsbegränsningar. Personligen gillar jag idéen, men tror den kommer vara svår att genomföra i praktiken.
Citera
2013-03-03, 18:19
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Jag säger: Nej Tack! Lite spill får man räkna med...
Citera
2013-03-03, 18:22
  #4
Medlem
TheJesterRaces avatar
Håller med om att en hastighetsspärr på 250km/h är jävligt onödigt, varför ens ha någon om den ändå är så hög?

Det man får tänka på är att det måste finnas marginal för att pressa bilen om man ligger tajt till i en omkörning t.ex. innan vägen blir enfilig (2+1-väg).
Citera
2013-03-03, 18:25
  #5
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag säger: Nej Tack! Lite spill får man räkna med...
Tyvärr är det oftast så att spillet du talar om inte drabbar den som är orsaken till det.
Okej om några vill köra fort och testa gränser, men det hör inte hemma i trafiken.
Citera
2013-03-03, 18:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesterRace
Håller med om att en hastighetsspärr på 250km/h är jävligt onödigt, varför ens ha någon om den ändå är så hög?

Det man får tänka på är att det måste finnas marginal för att pressa bilen om man ligger tajt till i en omkörning t.ex. innan vägen blir enfilig (2+1-väg).
Måste och måste ... Då ser jag hellre att man INTE kör om när omkörningsfilen är på väg att ta slut, istället för att man tvingas köra i över 150 blås.
Citera
2013-03-03, 18:31
  #7
Medlem
TheJesterRaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Måste och måste ... Då ser jag hellre att man INTE kör om när omkörningsfilen är på väg att ta slut, istället för att man tvingas köra i över 150 blås.

I teorin låter det bra, visst. Men hur tror du det fungerar i praktiken? Folk kommer försöka köra om t.ex. en långtradare och åker lugnt om men ser plötsligt att det ligger två bilar tajt framför och är tvungen att gasa eftersom man också har en bil i baken.

Ganska vanligt scenario skulle jag gissa på.
Citera
2013-03-03, 18:32
  #8
Medlem
MrKerifs avatar
Att spärra hastigheten till max 150 är ganska meningslöst då det redan är reglerat hur fort man får köra. Det finns nämligen skyltar som talar om hur fort man får köra.

Tror att ditt förslag skapar fler problem än det löser, då det knappast är något samhällsproblem att folk kör över 150km/h.
Citera
2013-03-03, 18:34
  #9
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesterRace
Det man får tänka på är att det måste finnas marginal för att pressa bilen om man ligger tajt till i en omkörning t.ex. innan vägen blir enfilig (2+1-väg).

Du vet om att det är helt ok att bromsa in innan 2+1 tar slut va?
Idiot!
Citera
2013-03-03, 18:37
  #10
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Hastighetsspärren på 250 är nog mest pga däcken, ska man köra fortare än det så behöver man svindyra höghastighetsdäck.

Jag tror det är mycket farligare att ligga i 150km/h på en snirklig 70 väg än 250km/h på en fin och säker motorväg (jag har erfarenhet av båda). Så att begränsa hastigheten till 150 tror jag inte hjälper så mycket.

Enda sättet att begränsa hastigheten är ju i bilens dator, det är lätt att ta bort den spärren för personer som vill. Annars får man tillverka bilar med en kraft på max 80hp... vem fan vill ha den bilen?
Citera
2013-03-03, 18:39
  #11
Medlem
TheJesterRaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Du vet om att det är helt ok att bromsa in innan 2+1 tar slut va?
Idiot!

Har du åkt på en 2+1-väg? Det är inte så lätt att bara släppa om du har bilar bakom dig, sedan så måste du titta i backspegeln och avgöra var och när du ska köra in i filen, då rullar tiden på...

Eller ska du stanna på omkörningsfilen?

Tror nog att i de flesta fall är bättre att gasa till lite extra. Självklart får man ju bedöma avstånd och räkna på sin bils acceleration.
Citera
2013-03-03, 18:43
  #12
Medlem
Manboiiis avatar
För alla bilar tillverkas inte i Sverige. Tänk dig att dom flesta bilarna tillverkas i Tyskland, och där har dom sin Autobahn utan hastighetsbegränsning.

End of story.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback