2013-03-04, 15:18
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Men feminismen jobbar ju inte för ökad jämställdhet. De jobbar för att instifta fler unika rättigheter för kvinnor.

Kvinnor har haft alla rättigheter som män i Sverige sedan 1983. Men sedan dess har kvinnors unika rättigheter ökat i antal och omfattning. Hundratals punkter i lagar och myndighetspolicies.

Det bygger ju på perspektiven.

Feminismen menar ju att det finns sociala konstruktioner i samhället som gör att trots att lagarna blir lika så lyckas inte kvinnor göra lika mycket som män. Alltså är dessa vidare-lagar ett svar på ojämställhet som man tycker sig sett i den sociala strukturen. Ex att det är lagligt att anställa kvinnor till högre positioner, innebär inte att män och kvinnor ser kvinnor som så pass kompetenta att de kommer att anställa kvinnor till högre positioner, trots att kvinnan eventuellt har bättre potential för arbetet.

Huruvida dessa uppmärksammade mönster av sociala konstruktioner är korrekta vet jag inte och tänker inte gå in på nu, eftersom min kunskapsbas är för liten. Dock tycker jag att det i vissa fall kan vara av värde att påverka saker till mer jämställt sålänge det är baserat på bra grunder och inte gör någon relaterad skada.

Jag önskar bara med detta förklara andras bas så att du lättare kan förstå den.
Senast redigerad av Mojokii 2013-03-04 kl. 15:21.
Citera
2013-03-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Tråkigt om dina dåliga erfarenheter. Nej, jag kan erkänna att jag själv aldrig varit med om något liknande. Som sagt så har de få feminister jag mött varit annorlunda än de som jag hör beskrivet om. Jag tror på det du säger att det är väldigt svårt att bli hörd på lika termer när man diskuterar på "feministernas revir". Jag har även hört om feminister som blivit utslängda från "gemenskapen" genom att säga emot de mest rådande synsätten (kanske det var du som nämnde det om din flickvän?). Dock vill jag påpeka att detta inte endast gäller feminister, utan att det också i allmänhet är svårt att bli hörd när man diskuterar på "andras revir".

Jag kommer dock inte ge upp i mitt jämställdhets-fokus, och jag tror egentligen att eftersom det är så många som ifrågasätter de allmänna synpunkterna att det någon gång kommer att brytas. De hårda orden och ilskan riktad mot feminister ser jag dock inte som del av det, eftersom desto hårdare man går mot gruppen desto större poäng kommer de att få. Det är också något som sker med Sverigedemokrater. Media är hård mot partiet, men då utvecklas bara brytpunkter mellan två extremer, och folk kan inte längre diskutera det utan hårda och snabba värderingar.

Alla kan vi utvecklas, och andra kan bara utvecklas mer om vi själva börjar från en grundpunkt där vi kan ge andra människor mer respekt. Om vi möter andra med dålig respekt så får vi också dålig respekt tillbaka - varav status quo.

Varför ska man ge respekt åt osanningar? Svensk feminism förtjänar ingen respekt för den är byggd kring osanningar. Jag som "antifeminist" och ateist får samma känsla när jag diskuterar med feminister som jag får när jag diskuterar med religiösa. Det spelar ingen roll hur många gånger jag frågar vad det finns för belägg för deras åsikter eller trosföreställningar. Jag får aldrig svar. Jag förväntar mig aldrig svar heller, för jag har rätt och de fel. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Copoo 2013-03-04 kl. 15:31.
Citera
2013-03-04, 15:29
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ex att det är lagligt att anställa kvinnor till högre positioner, innebär inte att män och kvinnor ser kvinnor som så pass kompetenta att de kommer att anställa kvinnor till högre positioner, trots att kvinnan eventuellt har bättre potential för arbetet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Menar du att det är lagligt att kvotera in kvinnor i högre positioner vilket i sin tur gör att man inte tycker kvinnor är pålitliga pga kvoteringen?

Det är så jag förstår att du menar.

Om de är det du menar så är det pga feminismen denna kvotering har satts igång. Påtryckningar ifrån många håll och kanter tvingande våra kära politiker att använda sig av kvotering.
Citera
2013-03-04, 15:41
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Att du tycker dig se dig ett samband gör det inte till någon sanning.
Självklart handlar det om perspektiv men antifeminism är enbart emot feminism och inget annat, jag och alla andra antifeminister är nämligen av den åsikten att radikalfeminismen vi ser nu är dåligt för alla, både män och kvinnor, det finns dessutom gott om kvinnliga antifeminister, vad ser du detta som uttryck för?
Du gör precis som jag sa, gömmer dig bakom ditt kön och målar upp en förljugen världsbild. Antifeminism har inte ett skit med kvinnosyn att göra, punkt.

Jag har inte sagt det vara någon sanning heller. Jag har sagt att jag ser ett samband, och att jag tror att många andra sett samma samband.

Verkar dock vara att antifeminism och dålig kvinnosyn har ett mindre samband än vad jag från början trodde.

Det går nog lite enligt den princip som det blir med Sverigedemokrater och rasism. Att inte alla Sverigedemokrater är rasister, men att en stor del av alla rasister väljer att stödja Sverigedemokratiska partiet eftersom det matchar bäst med deras syn. Alltså tänker jag mig att människor som har dålig kvinnosyn också är sådana som skulle stödja antifeminismen, och det är där jag ser sambandet, även fast antifeminismen i sig har en annan grundpunkt.

Kvinnor kan också ha dålig kvinnosyn enligt mina värderingar, ja. Dock har jag ännu inte mött det, utan sett att de kvinnor som ogillar feminismen ofta gör det på andra grunder, som att den styrande feminismens grunder ofta inte håller. Likt de flesta män vad jag har förstått på senaste genom att ställa de frågor jag har ställt här.

Jag förstår inte riktigt hur jag gömmer mig bakom mitt kön och målar upp en förljugen världsbild? Jag kanske inte har helt korrekt världsbild, men jag känner mig beredd att ändra min position om jag ser att den inte håller. Det är mer än vad många klarar.
Senast redigerad av Mojokii 2013-03-04 kl. 16:03.
Citera
2013-03-04, 16:08
Bannlyst
Citat:
Det går nog lite enligt den princip som det blir med Sverigedemokrater och rasism. Att inte alla Sverigedemokrater är rasister, men att en stor del av alla rasister väljer att stödja Sverigedemokratiska partiet eftersom det matchar bäst med deras syn. Alltså tänker jag mig att människor som har dålig kvinnosyn också är sådana som skulle stödja antifeminismen, och det är där jag ser sambandet, även fast antifeminismen i sig har en annan grundpunkt.

Det är ju liksom inte så lite förmätet att sitta med stora pekpinnen och tala om hur andra är och dessutom be oss motbevisa dig, ställ dig istället frågan varför du är så fördomsfull? För det är liksom det som allt detta handlar om.
Citera
2013-03-04, 17:07
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Det är ju liksom inte så lite förmätet att sitta med stora pekpinnen och tala om hur andra är och dessutom be oss motbevisa dig, ställ dig istället frågan varför du är så fördomsfull? För det är liksom det som allt detta handlar om.

Jag anser att fördomar har en grund i någonting, och därför tar jag också upp dem. Jag kan förstå att det är tröttsamt att höra en fördom du inte känner igen dig i går mot en grupp som du känner att du är del av, men jag vill påpeka att jag inte alls söker att likställa antifeminism med dålig kvinnosyn. Det är också därför som jag lämnade frågorna som de var i trådstarten, så att folk kunde få förklara sig. Det är nämligen ett vanligt missförstånd, och alltså en fördom som är värd att ta upp enligt mig. Detta innebär inte alls att jag har placerat in dig i facket dålig kvinnosyn.

Placera mig bland fördomsfull eller inte. Själv ansåg jag dig vara ganska fördomsfull när du skrev att jag "gömmer mig bakom mitt kön och målar upp en förljugen världsbild", trots att detta är just vad jag försöker att inte göra. Det såg jag som ett försök av dig att placera in mig i ett typiskt kvinnofack, och kan ha uppstått av att vi haft olika åsikt i en annan diskussion från tidigare. För övrigt var det en diskussion som lärde mig en del om mig själv.
Senast redigerad av Mojokii 2013-03-04 kl. 17:17.
Citera
2013-03-04, 17:27
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Menar du att det är lagligt att kvotera in kvinnor i högre positioner vilket i sin tur gör att man inte tycker kvinnor är pålitliga pga kvoteringen?

Det är så jag förstår att du menar.

Om de är det du menar så är det pga feminismen denna kvotering har satts igång. Påtryckningar ifrån många håll och kanter tvingande våra kära politiker att använda sig av kvotering.

Nej, i exemplet talar jag inte alls om kvotering.

Exemplet är om vi utgår från att lagen är helt jämställd och ingen kvotering sker. Då hade, enligt vissa feministiska synsätt, exempelvis synen på kvinnor som mindre kompetenta kunnat göra att en kvinna inte fått ett arbete hon egentligen har utmärkt potential för.

Vad som är jämställt har nämligen inte bara med tydliga lagar att göra utan kan också vara påverkat av de sociala konstruktionerna i samhället. Med denna utgångspunkt kan det bli relevant att uppmärksamma negativa mönster i sociala konstruktioner och försöka hantera dessa.
Citera
2013-03-04, 17:47
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Vad jag funderar är vart i hela fridens namn du stöter på detta beteende? Att gråta är väl endå något ganska personligt som hör känslolivet och familjelivet till. När något väldigt personligt drabbar dig eller någon av dina nära och kära. Har aldrig någonsin fått höra att varken någon man eller kvinna skulle vara bögiga mesar där.

Däremot om du är en person som kan ställa dig och lipa i kön på ICA kan jag förstå att folk mumlar saker. Men det skulle förmodligen ske för en kvinna med. Känns inte som ett sunt beteende.

Och om din familj kallar dig bög för att du fäller en tår så kanske du bör byta omgivning. Du bor väl inte med sånnadäringa gräsliga anti-feminister?

Själv har jag inga problem med detta då jag har vänner och familj som alltid varit förstående. Men jag har stött på det när jag varit yngre och till exempel pluggat.

Sedan möter jag väldigt många unga personer i mitt yrke som berättar om att de möts av just den här attityden. Att män gråter inte!
Citera
2013-03-04, 17:48
Medlem
Citat:
Nej, i exemplet talar jag inte alls om kvotering.

Exemplet är om vi utgår från att lagen är helt jämställd och ingen kvotering sker. Då hade, enligt vissa feministiska synsätt, exempelvis synen på kvinnor som mindre kompetenta kunnat göra att en kvinna inte fått ett arbete hon egentligen har utmärkt potential för.

Vad som är jämställt har nämligen inte bara med tydliga lagar att göra utan kan också vara påverkat av de sociala konstruktionerna i samhället. Med denna utgångspunkt kan det bli relevant att uppmärksamma negativa mönster i sociala konstruktioner och försöka hantera dessa.

Jo men kvotering går inte efter kompetens i första hand därav problemet med kvotering. Finns ingenting som säger att kvotering skulle innebära att de kvinnor du säger "har kompetensen" men som inte får jobb p.g.a. att de är kvinnor blir kvoterade.
Citera
2013-03-04, 17:55
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copoo
Varför ska man ge respekt åt osanningar? Svensk feminism förtjänar ingen respekt för den är byggd kring osanningar. Jag som "antifeminist" och ateist får samma känsla när jag diskuterar med feminister som jag får när jag diskuterar med religiösa. Det spelar ingen roll hur många gånger jag frågar vad det finns för belägg för deras åsikter eller trosföreställningar. Jag får aldrig svar. Jag förväntar mig aldrig svar heller, för jag har rätt och de fel. Så enkelt är det.

Det handlar inte om att ge respekt åt osanningar, utan om att ge respekt mot människorna som man anser komma med dessa osanningar. Att bete sig respektlöst mot andra och nedvärdera grupper för inte utvecklingen vidare, eftersom det endast förstärker missförstånden som redan har skapats.

Viss ödmjukhet och respektfullhet är alltså viktigt. För om man antar sig själv ha helt rätt så är man stängd för andras perspektiv, och detta kan ha ett gäng dåliga konsekvenser. Det är också ett sätt att förminska världens komplexitet. Det enda som är enkelt och sant är att du inte kan ha helt rätt, särskilt inte om du inte är beredd att öppna upp dina perspektiv. Man är trots allt bara en människa och alltså kan du inte veta exakt hur världen ser ut och alla andra människors perspektiv ser ut, vilket inte är irrelevant för "sanningen".

Jag skrev nåt tidigare som jag vill påpeka igen:
De hårda orden och ilskan riktad mot feminister ser jag inte som del av utvecklingen, eftersom desto hårdare man går mot gruppen desto större poäng kommer de att få.
Senast redigerad av Mojokii 2013-03-04 kl. 18:01.
Citera
2013-03-04, 18:05
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att ge respekt åt osanningar, utan om att ge respekt mot människorna som man anser komma med dessa osanningar. Att bete sig respektlöst mot andra och nedvärdera grupper för inte utvecklingen vidare, eftersom det endast förstärker missförstånden som redan har skapats.

Viss ödmjukhet och respektfullhet är alltså viktigt. För om man antar sig själv ha helt rätt så är man stängd för andras perspektiv, och detta kan ha ett gäng dåliga konsekvenser. Det är också ett sätt att förminska världens komplexitet. Det enda som är enkelt och sant är att du inte kan ha helt rätt, särskilt inte om du inte är beredd att öppna upp dina perspektiv. Man är trots allt bara en människa och alltså kan du inte veta exakt hur alla andra människors perspektiv ser ut, vilket inte är irrelevant för "sanningen".

Jag skrev nåt tidigare som jag vill påpeka igen:
De hårda orden och ilskan riktad mot feminister ser jag inte som del av utvecklingen, eftersom desto hårdare man går mot gruppen desto större poäng kommer de att få.

Jag är visst öppen för att bli motbevisad. Problemet är att det inte är jag eller någon annan "antifeminist" som påstår saker som inte går att belägga eller bevisa.
Citera
2013-03-04, 18:12
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copoo
Jo men kvotering går inte efter kompetens i första hand därav problemet med kvotering. Finns ingenting som säger att kvotering skulle innebära att de kvinnor du säger "har kompetensen" men som inte får jobb p.g.a. att de är kvinnor blir kvoterade.

Jag håller med om att det är svårt att säga om kvinnorna inte fått jobben pga lägre kompetens eller pga kön. Varav vissa risker med kvotering.

Intressant är hur flera velat ta upp denna fråga med mig trots det att jag inte står för kvotering. Jag tolkar det som en viktig grundfråga i kritiken mot feminism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in