Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-28, 18:28
  #1249
Medlem
En negerboll är en speciell kaka rullad i kokos.
En kokosboll är en skumfylld topp av choklad på en botten av rån, där chokladen är täckt av kokos.
En chokladboll är precis som en kokosboll, men den saknar kokos.

Så det är helt enkelt olika saker. Jag använder namnen efter vad det är.
Citera
2016-09-28, 18:28
  #1250
Medlem
Enligt min erfarenhet är det mest ädelvita tanter, kränkta å någon annans vägnar som tar illa vid sig vid användning av ordet. Jag känner dock inget behov av att nyttja ordet och kommer nog inte lära ut det till mina egna barn.
Citera
2016-09-28, 18:32
  #1251
Medlem
Pripps3.5s avatar
Jag gillar inte förändringar, så jag säger negerboll, betalar räkningar via postgiro, har hemtelefon och hälsar på alla i kvarteret (oavsett ursprung). Frågor på det?
Citera
2016-09-28, 18:51
  #1252
Medlem
Jag ska börja kalla det för blåmansboll, bästa namnet!
Citera
2016-09-29, 14:31
  #1253
Moderator
Sun Rulers avatar
En spontan gissning är att många av de som säger sig bruka den äldre benämningen inte gör det i realiteten. På sin höjd i hemmets skyddade vrå men ej i det offentliga.

Självfallet har "kränkthetsindustrin" gått för långt men i detta fall så anser jag det vara berättigat att inte bruka det gamla ordet.
Citera
2016-09-29, 14:43
  #1254
Avstängd
I vår familj har vi bestämt oss för en kompromiss där vi säger "negerchokladboll", en lagom blandning av det konservativa och det moderna.
Citera
2016-10-01, 06:41
  #1255
Medlem
tokidokis avatar
Det som är mest irriterande är inte att man ändrar namn på bakverket för att man har kapitulerat inför zio-globalistiska teorem som bl.a, innebär att man tror att blåmän har samma värde för oss och skall importeras till att bilda en lättkränkt och stödberättigad massa.

Nej, det mest störande är att man inte har förmåga att formulera ett bättre alternativ än "chokladboll". Kakaopulver utgör ju bara en mindre del av innehållet och blir det för dominerande är det äckligt.
Negerboll är däremot ett ovanligt fyndigt namn där bollen möjligen symboliserar negerns hy och kokosflarnen hans uppspärrade ögonvitor och bländvita tandrader.

P.g.a idiotin i samhällsexperimentet och den totala talanglösheten i namngivandet från PK-efterblivna moraltanter så förbliver jag den klassiska korrekta terminologin trogen. Men uppfinn något fyndigare så lovar jag att överväga saken.
__________________
Senast redigerad av tokidoki 2016-10-01 kl. 06:45.
Citera
2016-10-01, 12:46
  #1256
Medlem
Mx_1337s avatar
Lärt och lärt. Jag bakade dessa bollar med morsan när jag var liten. Eftersom de består av choklad bestämde jag mig för att de hette chokladbollar. Senare hörde jag såklart talas om att andra kallade dem för negerbollar, inget jag hade något problem med, jag tyckte bara att det var ett konstigt ord för något man skulle vilja äta.....

Men när folk vill att andra ska sluta säga negerboll enbart för att det innehåller ordet "neger" blir jag återigen påmind om hur människor som egentligen har det ganska bra alltid ska hitta saker som är fel som de ska kunna kämpa för. Så även om jag tycker chokladboll är mer passande för bakverket i sig så gör det mig inget att det andra ordet retar gallfeber på känsliga individer, heller.
__________________
Senast redigerad av Mx_1337 2016-10-01 kl. 12:48.
Citera
2016-10-01, 13:14
  #1257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
En negerboll är en speciell kaka rullad i kokos.
En kokosboll är en skumfylld topp av choklad på en botten av rån, där chokladen är täckt av kokos.
En chokladboll är precis som en kokosboll, men den saknar kokos.

Så det är helt enkelt olika saker. Jag använder namnen efter vad det är.

Heter inte kokosboll utan kokos mums mums? Vad jag har hört från äldre så har det alltid hetat så, kan såklart vara skillnad i olika delar i landet.
Citera
2016-10-01, 14:13
  #1258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaCon88
Heter inte kokosboll utan kokos mums mums? Vad jag har hört från äldre så har det alltid hetat så, kan såklart vara skillnad i olika delar i landet.
Jag tror att "mums mums" är ett varumärke. Kanske är det så att det är det enda som är kvar idag, jag köper dem inte så jag har inte kollat, men att det har funnits många olika varumärken tidigare. För mig är det i alla fall stor sakskillnad på en negerboll och en chokladboll.

Sedan kan man ju tillägga att den som tycker att det är negativt att vara neger definitionsmässigt har kommit ut ur garderoben såsom rasist, men det tillhör nog en annan tråd...
Citera
2016-10-01, 15:38
  #1259
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
En spontan gissning är att många av de som säger sig bruka den äldre benämningen inte gör det i realiteten. På sin höjd i hemmets skyddade vrå men ej i det offentliga.

Självfallet har "kränkthetsindustrin" gått för långt men i detta fall så anser jag det vara berättigat att inte bruka det gamla ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Jag tror att "mums mums" är ett varumärke. Kanske är det så att det är det enda som är kvar idag, jag köper dem inte så jag har inte kollat, men att det har funnits många olika varumärken tidigare. För mig är det i alla fall stor sakskillnad på en negerboll och en chokladboll.

Sedan kan man ju tillägga att den som tycker att det är negativt att vara neger definitionsmässigt har kommit ut ur garderoben såsom rasist, men det tillhör nog en annan tråd...
Ja. Jag förstår inte varför människor envisas med att fortsätta använda n-ordet, som har mycket tydligt historiska rötter i rasbiologi, kolonialism och slavhandel. Jo, det förstår jag tyvärr. Förlusten av makten över sina egna ordval, lusten att sätta epitet på andra även om de du sätter det på inte vill ha det.
För att du har den rätten och för att det gör dig lite mer säker, lite bättre. Om jag kallar dig white trash trots att du inte är okej med det, vad spelar det för roll?
Jag har rätten till mina ord. Jag är inte wt men det är du
.

Nej, jag skulle aldrig lära ut det ordet till mina barn. Det heter chokladboll. Jag vill lära ut människovärde. N-ordet är kränkande men det där med kränkt är ert vapen. För, ta inte ifrån mig rätten att kalla andra vad jag vill!
__________________
Senast redigerad av -Emmanuel 2016-10-01 kl. 15:40.
Citera
2016-10-01, 17:48
  #1260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
I vår familj har vi bestämt oss för en kompromiss där vi säger "negerchokladboll", en lagom blandning av det konservativa och det moderna.

Jag har ingenting att göra med vad din familj har bestämt, men låter det inte bättre att säga "chokladnegerboll"?

Personligen säger jag chokladboll när jag är ute och fikar, då bakverket oftast kallas för det av caféet. Om jag pratar med mina vänner kan jag fråga, "någon som är sugen på en negerboll?" Hade jag haft barn idag hade jag lärt dem att säga chokladboll, så att de inte åker på stryk i skolan av någon lättkränkt unge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback