2013-03-02, 22:52
Medlem
saddeststorys avatar
Hej alla, har kört Drop D och Drop C stäming länge nu och vill ännu lägre. Så jag tänkte att jag ska sälja min nuvarande gitarr eftersom jag inte orkar med floyd rose stallet på den och tänkte skaffa en ny som jag ska köra Drop A# i. Som alla vet så är gitarrdjungeln hemsk, så därför tänkte jag fråga här om vad man ska ha för "gear"? Kan jag bara plocka en schysst gura för 3000:- och köra med 13-62 strängar? Eller måste man skaffa sig en med baritone hals?
Citera
2013-03-04, 00:34
Medlem
Spelar i C (2 steg ner) på en sexsträngad.
Jag kör 13-62 och jag droppar C:et till ett A# utan problem.
Intonering och stabiliteten i stämningen osv är lite sisådär, och det är väl den främsta anledningen till att folk köper baritonegitarrer bortom att de låter lite annorlunda?

Jag har märkt att variationer i säsongerna (luftfuktighet, kyla/värme osv) verkar bita lite värre om man har tjockare strängar och stämmer ner på en sexsträngad, så förbered dig på att eventuellt behöva stämma om gitarren femtio gånger under tiden du spelar, hehe.

Det kanske bara är min gitarr, dock. Verkar som vissa gitarrer inte får några problem ö.h.t. (eller så har de som spelar på dem inte så bra gehör, fan vet).

Det brukar vara ganska viktigt med intonering och 'action' - samt att dragstången i halsen inte är inställd så att halsen blir böjd om man drar på tjockare strängar.

Poängen är väl att det går utmärkt att spela så pass nerstämt på en sexsträngad så länge man ser till att den blir ordentligt inställd.

Annars kan du ju bara skaffa en sju- eller åttasträngad och få extra brett dynamiskt omfång på köpet?

Lycka till!
Citera
2013-03-05, 18:18
Medlem
JohanHakeliuss avatar
7strängat är ocoolt. Jag körde drop Bb på min epi SG och tyckte inte jag fick något tillräckligt bra förän jag skaffade ett set med .070 på låga E. Lite stumt sound blev det men man slapp problemet med att tonen svajade upp x antal tonsteg när man slog an strängarna. Bäst är nog en bariton men där är inte utbudet särskilt stort. Kolla in schecter har för mig dom ska ha några schyssta baritoner.
Citera
2013-03-06, 19:35
Medlem
Vickejs avatar
Du behöver ej skaffa dig en baritonegitarr, dock så är de att rekommendera att du intonerar och gärna inte använder standarnsträngar Ja kör på "skullstrings drop B" och ja kör i drop b, sen går de även att tex köpa ett 7strängpack och ta bort den nedersta, kan dock inte dimmensionerna i huvudet , kan det vara 0.13-0.63?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in