Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-15, 19:46
  #1
Medlem
replays avatar
Tjena!
Valde i vintras en samhälls linje med media inriktning på ett någorlunda ryktbart gymnasie i Göteborg (Munkebäck). Jag var länge nöjd med mitt val eftersom jag vill gå samhällslinjen för så bred behörighet som möjligt och krydda till det med lite media ämnen. I vilket fall så var jag på en grillfest igår hos min kompis föräldrar och där var nån kille som började prata om att eftersom jag nu har så bra poäng (260) så varför inte gå en natur eller teknik linje där du får mycket bredare behörighet? Jag sa att jag trodde samhällslinjen var bredast men då sa han att om jag vill ha lika bred behörighet som en natur eller teknik linje skulle jag behöva plugga 3 extra år. Detta gjorde mig väldigt fundersam och eftersom det nu är omvalsperiod undrar jag hur ni tycker jag ska göra? Gå efter intresse, samhäll-media, eller bred behörighet och mycket jobb, teknik/natur?
MVH,
Beslutsångest
Citera
2005-05-15, 19:54
  #2
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av replay
Tjena!
Valde i vintras en samhälls linje med media inriktning på ett någorlunda ryktbart gymnasie i Göteborg (Munkebäck). Jag var länge nöjd med mitt val eftersom jag vill gå samhällslinjen för så bred behörighet som möjligt och krydda till det med lite media ämnen. I vilket fall så var jag på en grillfest igår hos min kompis föräldrar och där var nån kille som började prata om att eftersom jag nu har så bra poäng (260) så varför inte gå en natur eller teknik linje där du får mycket bredare behörighet? Jag sa att jag trodde samhällslinjen var bredast men då sa han att om jag vill ha lika bred behörighet som en natur eller teknik linje skulle jag behöva plugga 3 extra år. Detta gjorde mig väldigt fundersam och eftersom det nu är omvalsperiod undrar jag hur ni tycker jag ska göra? Gå efter intresse, samhäll-media, eller bred behörighet och mycket jobb, teknik/natur?
MVH,
Beslutsångest

3 extra år är väl att ta i. Om du vill läsa till ingenjör eller naturvetare på högskola eller universitet krävs det att du har läst lite mer matte och naturämnen än vad du gör på samhäll. Detta fixar många genom att läsa tekniskt basår. Dvs, ett års komplettering av gymnasiematte osv.

Jag skulle inte råda dig att hoppa av om du tycker det du sysslar med nu är roligt. Skulle det visa sig att du skulle vilja byta inriktning efter gymnasiet så är det således inga större problem. Ett år kanske känns mycket när man går i gymnasiet, men tro mig, det är det inte
Citera
2005-05-15, 19:56
  #3
Medlem
miklons avatar
Vad fick han de där tre åren ifrån? Gymnasiet är ju på tre år och teknik- och samhällsprogrammen är ju inte olika till hundra procent, så hur skulle det kunna bli tre år som krävs?

Vad som krävs efter sam för att få den bredaste behörigheten för teknikstudier på högskolan är väl Ma D+E, Fy A+B, Bi A+B och Ke A+B, det kan du fixa med ett års studier på nåt tekniskt basår. Dessutom är det ju inte säkert att du behöver alla de kurserna även om du bestämmer dig för nåt inom teknik/naturvetenskap, då behöver du ju bara läsa in de kurser du behöver, vilket går att fixa snabbare.

Mitt råd blir alltså: Är du osäker idag och tror att du kommer trivas bäst på sam, behåll det valet. Om du kommer på efter gymnasiet att du vill gå nåt speciellt så kan du komplettera det som behövs då, hellre än att köpa grisen i säcken nu och byta från nåt du vet att du är intresserad av enbart för att du möjligen kan ha nytta av det om tre år.

Är det däremot så att det är hugget som stucket mellan sam och teknik och du tror att du skulle kunna trivas lika bra på bägge så skulle jag råda dig att välja natur/teknisk, eftersom det trots allt ger bredare behörighet som utgångsläge.

Edit: McFrost var lite snabbare, men vi verkar ju i huvudsak överens.
Citera
2005-05-15, 21:38
  #4
Medlem
Du ska självklart gå på intresse. Du vill väl inte ha ett jobb som du ändå inte har något intresse av? Spelar ingen större roll om du går natur eller samhäll, båda ger bred behörighet men till olika ämnen och är lätt att komplitera om du nu skulle ångra dig efter gymnasiet.

Sen tror jag dock att ingenjörsjobb i framtiden kommer bli svårt då Asiens ingenjörer oftast är minst lika duktiga om inte bättre än våra, men är mycket billigare. Allt fler företag anlitar ingenjörer från Asien.
Citera
2005-05-16, 21:12
  #5
Medlem
replays avatar
Tack så mycket för all hjälp, har gjort mig betydligt mycket lugnare
Citera
2005-05-16, 21:14
  #6
Medlem
Som de andra säger: Gå kvar. Skulle du ångra dig senare är det bara att gå tekniskt basår.
Citera
2005-05-17, 05:07
  #7
Medlem
spazzies avatar
Skit i tekniskt basår. Kör på gymnasieprövningar. Har du inte matte E så köp boken och plugga själv gå sedan å gör prövningen. Klarar man inte av självstudier har man ändå inget att göra på högskola och universitet.
Citera
2005-05-17, 08:53
  #8
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spazzie
Skit i tekniskt basår. Kör på gymnasieprövningar. Har du inte matte E så köp boken och plugga själv gå sedan å gör prövningen. Klarar man inte av självstudier har man ändå inget att göra på högskola och universitet.

Det är väl inte bara en fråga om att klara av, man kanske tycker att det är roligare och ger mer att läsa på Komvux/basår. Dessutom, visst är det en hel del självstudier på högskolan, men man sitter inte bara på sin kammare och läser. Man har föreläsningar, lärare att fråga om hjälp och kurskamrater att samarbeta med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback