Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-01, 20:49
  #1
Medlem
Tjena!

Jag diskuterade detta angående fett på kroppen med några polare häromdagen. De påstod att man måste ha mycket fett på kroppen för att få bra effekt vad gäller muskelbyggande. De hävdar alltså att fett på något sätt omvandlas till muskler.

Jag kontrade med att det inte spelar någon större roll hur mycket fett du har på kroppen innan du börjar styrketräna regelbundet, utan det som spelar roll är fettet du får i dig när du väl har börjat med din träning. Jag, som är smal med runt 10% bodyfat, behöver alltså inte nödvändigtvis ha svårare för att bygga muskler än de som exempelvis har > 15% bodyfat.

Vem av oss har rätt?
Citera
2013-03-01, 21:07
  #2
Medlem
Nohs avatar
Det viktiga är inte ens fettet du får i dig utan mängden energi du får i dig vs mängden energi som görs av med. Kroppen har fantastiska sätt att lagra alla energi den intar i fett oavsett ursprunglig källa.

Kan inte citera någon studie men allmänna åsikten verkar vara att det är mängden energi du får i dig (mängden protein spelar också viss roll) som bestämmer vilken kroppskomposition du kommer att få vid viktuppgång och träning.
Citera
2013-03-01, 21:11
  #3
Medlem
Sneks avatar
Med lägre halt kroppsfett har man så vitt jag vet en högre testosteron nivå/producering i kroppen, alltså har man enklare att lägga på sig muskler med lägre kroppsfett. Dock är det väl känt att "tjockisar" brukar vara starka. Kroppen växer med vikten. Väger man 120kg har man betydligt mer muskler än en person på samma längd men med en vikt på 70kg. Dessa muskler kanske inte nödvändigtvis kommer från styrketräning, men de har byggts upp för personens vardag eftersom det helt enkelt blir mer vikt att förflytta.

För att effektivt bygga muskler äter man 'över den energinivån kroppen behöver'. Delvis, behöver du äta 2500 kalorier för att hålla din kropp på samma vikt och du äter 3000 kalorier, äter du över din behövliga energinivå och du kommer lägga på dig muskler (OCH fett) i samband med styrketräning.

Så du har rätt i att fett behövs i muskelbyggande syfte, men det fettet kommer från energin som kommer ifrån maten som du stoppar i dig.
Citera
2013-03-01, 21:14
  #4
Medlem
SiSeniors avatar
Fett kan inte omvandlas till muskler. Det är en process som är fysiologiskt omöjligt.

Mängden fett du har på kroppen, eller någonsin har haft på kroppen, spelar visst roll för muskeluppbyggnaden. Har du en gång varit fet kommer du för all framtid har svårare att bygga muskler, jämfört med om du varit smal i hela ditt liv.

Så ingen av er har helt rätt.
Citera
2013-03-01, 21:18
  #5
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Har du en gång varit fet kommer du för all framtid har svårare att bygga muskler, jämfört med om du varit smal i hela ditt liv.

För att man har mer bildade fettceller?
Citera
2013-03-01, 21:31
  #6
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
För att man har mer bildade fettceller?

Ja.
Citera
2013-03-01, 21:35
  #7
Medlem
Det jag reagerade på är att de hävdade att mängden fett på kroppen innan du börjar styrketräna hjälper dig att bygga muskler, dvs att ju fetare du är desto lättare har du att få muskler. Det låter ologiskt. Jag borde alltså ha mer rätt i detta fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Snek
För att effektivt bygga muskler äter man 'över den energinivån kroppen behöver'. Delvis, behöver du äta 2500 kalorier för att hålla din kropp på samma vikt och du äter 3000 kalorier, äter du över din behövliga energinivå och du kommer lägga på dig muskler (OCH fett) i samband med styrketräning.

Kan man på något sätt lägga på sig muskler utan att bli fetare (få mer fett på kroppen)?
Citera
2013-03-01, 21:45
  #8
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Fett kan inte omvandlas till muskler. Det är en process som är fysiologiskt omöjligt.

Mängden fett du har på kroppen, eller någonsin har haft på kroppen, spelar visst roll för muskeluppbyggnaden. Har du en gång varit fet kommer du för all framtid har svårare att bygga muskler, jämfört med om du varit smal i hela ditt liv.

Så ingen av er har helt rätt.

Det verkar dock som om det framför allt handlar om hur fet man varit i ungdomsåren som avgör mängden fettceller. Så blir man "fet" först i vuxen ålder så verkar det faktiskt ha väldigt liten inverkan på nybildning av fettceller och i förlängningen alltså hur svårt/lätt man har att bygga muskler under viktuppgång.

http://www.nature.com/nature/journal...ture06902.html

Citat:
Ursprungligen postat av highmoon
Det jag reagerade på är att de hävdade att mängden fett på kroppen innan du börjar styrketräna hjälper dig att bygga muskler, dvs att ju fetare du är desto lättare har du att få muskler. Det låter ologiskt. Jag borde alltså ha mer rätt i detta fallet.

Det är precis tvärtom, ju fetare du är desto svårare har du att lägga på dig muskler.


Citat:
Ursprungligen postat av highmoon
Kan man på något sätt lägga på sig muskler utan att bli fetare (få mer fett på kroppen)?

I stort sett inte. Nybörjarökningar är möjligt till viss del, men i längden så måste man lägga på sig fett för att bygga muskler.
__________________
Senast redigerad av CannonDorf 2013-03-01 kl. 21:49.
Citera
2013-03-01, 21:47
  #9
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det verkar dock som om det framför allt handlar om hur fet man varit i ungdomsåren som avgör mängden fettceller. Så blir man "fet" först i vuxen ålder så verkar det faktiskt ha väldigt liten inverkan på nybildning av fettceller och i förlängningen alltså hur svårt/lätt man har att bygga muskler under viktuppgång.

http://www.nature.com/nature/journal...ture06902.html

Vilka fördelar finns för en individ med fler bildade fettceller?
Citera
2013-03-01, 21:48
  #10
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Vilka fördelar finns för en individ med fler bildade fettceller?

Inga såvitt jag vet. Ju fler fettceller du har desto större andel av en viktuppgång kommer att vara fett.
Citera
2013-03-01, 21:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ja.
Hur "fet" ska man ha varit då? I fettprocent ungefär.

mvh
Citera
2013-03-01, 21:52
  #12
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Hur "fet" ska man ha varit då? I fettprocent ungefär.

mvh

Var ditt smeknamn "Bullen" kanske du är illa ute.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback