Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-28, 20:33
  #1
Medlem
Halmbals avatar
Vill nu flytta bort min router från vardagsrummet ut till hallen för att få bästa trådlösa täckningen i lägenheten.

Problemet är att jag har IPTV-box som ska ha nätverkskabel, samt tv och förstärkare. De två sistnämnda vill jag ha i nätverket, alltså via routerns dhcp.

Med andra ord måste jag ha routern i vardagsrummet, eller dra två kablar från hallen (där även nätverksuttaget sitter).

Jag vet hur jag kan få IPTV att gå genom routern, antingen att brygga en viss port som WAN samt att routerns originalmjukvara även hade stöd för IPTV på en viss port. Dock att ställa in en viss port hjälper inte mig ett dugg.

Kan man på något sätt mjukvarumässigt få routern att inte köra DHCP på en viss mac-adress, utan släppa igenom den och få en WAN-adress istället?

Har en Asus RT-AC66U, och kan tänka mig att byta till DD-WRT eller liknande om något har stöd för det jag är ute efter.

Sammanfattat: Jag vill ha både LAN och IPTV vid tv-bänken, men vill slippa dra två kablar från routern.

Är jag körd och måste dra två kablar?

Tacksam för hjälp.
Citera
2013-02-28, 20:54
  #2
Medlem
madtops avatar
Det handlar inte bara om att stänga av dhcp utan det handlar om att vissa paket ska switchas medan andra ska routas och NAT:as.

Som jag ser det du antingen komma på hur du routar IPTV eller använder dig av vlan.

En annan variant är att du nöjer dig med 100Mbps och kör med en "kabeldelare".

Edit: Exempel på kabeldelare
http://www.kjell.com/sortiment/dator...e-cat-5-p38830
Citera
2013-02-28, 20:58
  #3
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det handlar inte bara om att stänga av dhcp utan det handlar om att vissa paket ska switchas medan andra ska routas och NAT:as.

Som jag ser det du antingen komma på hur du routar IPTV eller använder dig av vlan.

En annan variant är att du nöjer dig med 100Mbps och kör med en "kabeldelare".

Edit: Exempel på kabeldelare
http://www.kjell.com/sortiment/dator...e-cat-5-p38830


Ja, Vlan och sådant har jag kikat på. Men det kopplas bara till en viss port i routern.

En kabeldelare hjälper inte där heller. Ska ändå ha en switch där framme. Kan ju inte kika ip-tv signalerna i samma kabel som routerns lan.

Att sätta en managed switch eller min gamla router med dhcp avstängt vid tv-bänken och köra vlan/filtrera iptv där hjälper inte heller. Då signalen som kommer in där kommer från routerns dhcp och inte direkt från väggen.

EDIT: Såg att du menar en annan typ av kabeldelare än vad jag tänkte på. Förstår dock inte hur den ska kunna skilja på lan och iptv när jag sedan delar upp det där framme.
Citera
2013-02-28, 21:08
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Ja, Vlan och sådant har jag kikat på. Men det kopplas bara till en viss port i routern.

En kabeldelare hjälper inte där heller. Ska ändå ha en switch där framme. Kan ju inte kika ip-tv signalerna i samma kabel som routerns lan.

Att sätta en managed switch eller min gamla router med dhcp avstängt vid tv-bänken och köra vlan/filtrera iptv där hjälper inte heller. Då signalen som kommer in där kommer från routerns dhcp och inte direkt från väggen.

EDIT: Såg att du menar en annan typ av kabeldelare än vad jag tänkte på. Förstår dock inte hur den ska kunna skilja på lan och iptv när jag sedan delar upp det där framme.

En bra router kan skicka ut flera vlan på samma port (trunk port).
Sedan behöver du en switch vid TV'n som kör ut de olika vlanen på olika portar, tv-vlanet ut på en port och det andra vlanet ut på övriga portar.

Du köper två kabeldelare och sätter i varsin ände på kabeln.
Citera
2013-02-28, 21:14
  #5
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
En bra router kan skicka ut flera vlan på samma port (trunk port).
Sedan behöver du en switch vid TV'n som kör ut de olika vlanen på olika portar, tv-vlanet ut på en port och det andra vlanet ut på övriga portar.

Okej, det låter intressant. Hittar dock inget angående det i routerns nuvarande mjukvara. Det är om det hjälper med DD-WRT eller om det behövs en ny router.

Switch på andra sidan, räcker det med en vanlig unmanaged i så fall? Låter snarare som jag behöver någon form av managed som kan styra trafiken.
Citera
2013-02-28, 21:50
  #6
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Okej, det låter intressant. Hittar dock inget angående det i routerns nuvarande mjukvara. Det är om det hjälper med DD-WRT eller om det behövs en ny router.

Switch på andra sidan, räcker det med en vanlig unmanaged i så fall? Låter snarare som jag behöver någon form av managed som kan styra trafiken.

Tyvärr har jag ingen kännedom om vad som funkar med just din router kombinerat med DD-WRT.

Och visst, du behöver en enklare form av managed switch.
Men det behöver inte bli så dyrt, tror tex en sån här borde funka:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...0-1000_gigabit

Om inte annat borde du kunna ha två switchar som du kör "vlan trunk" mellan.
Men fråga mig inte om det funkar på ovan för jag har ingen aning.
Citera
2013-02-28, 22:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Switch på andra sidan, räcker det med en vanlig unmanaged i så fall? Låter snarare som jag behöver någon form av managed som kan styra trafiken.

Som madtop skrev, du behöver en switch med stöd för VLAN. Kolla på diagrammet i följande länk, där ser du exempel på hur man kan dela upp nätverket.

http://www.netgear.com/service-provi...s/GS105E.aspx#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback