Flashback bygger pepparkakshus!
2005-05-15, 12:18
Medlem
schtaans avatar
Finns någon KUNNIG i ämnet?
Är det någon mening med att byta ut et par skedar vanligt socker mot 3-4 bitar Canderel fusksocker i en kopp te på morgon?? Canderel innehåller Aspartam som diskuteras rätt så hårt, bra/inte bra! Smaken är ungufär den samma iallafall!
Citera
2005-05-15, 13:02
Medlem
Deannas avatar
Varför vill du göra det?
Är du diabetiker tycker jag att du ska göra det, är du det inte, fortsätt att använda vanligt socker.
Citera
2005-05-15, 15:31
Medlem
bfjs avatar
Ett par skedar är ju inte nödvändigt o dra i koppen direkt.
Citera
2005-05-18, 15:52
Medlem
Candarell är väl aspartambaserat sötningsmedel? Det finns forskning som visar att det kan finnas en del negativa bieffekter av aspartam, dels att det skall vara cancerogent, dels att aspartam är svårt för kroppen att göra sig av med. Det finns dock en hel del produkter som innehåller aspartam....
Citera
2005-05-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Candarell är väl aspartambaserat sötningsmedel? Det finns forskning som visar att det kan finnas en del negativa bieffekter av aspartam, dels att det skall vara cancerogent, dels att aspartam är svårt för kroppen att göra sig av med. Det finns dock en hel del produkter som innehåller aspartam....

Ja, det är cancerogent för möss om man ger dem doser som motsvarar 500000 burkar läsk per år. Dock har ingenting visats på människor.

Däremot finns det mängder av propaganda, men normala människor lyssnar på riktig forskning.
Citera
2005-05-18, 16:01
Medlem
Vilken "riktig forskning" är det du syftar på? Att det finns en hel del skräckpropaganda är sin sak, men finns det verkligen några vetenskapliga belägg för att aspartam är helt ofarligt?
Citera
2005-05-18, 16:46
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Vilken "riktig forskning" är det du syftar på? Att det finns en hel del skräckpropaganda är sin sak, men finns det verkligen några vetenskapliga belägg för att aspartam är helt ofarligt?

Jag tror gränsen man uppskattat för hur mycket som kan vara farligt går vid ca. 7 liter cola light om dagen. Så kroppen tål en hel del aspartam.

Dock tycker jag att det smakar konstigt, torrt på något sätt. Alla drycker jag hittills provat som varit smaksatta med aspartam har haft en konstig torr eftersmak som inte är speciellt angenäm.
Citera
2005-05-18, 16:55
Medlem
Jo, det är nog sant. Men jag tror att man måste lägga till en tidsaspekt också, lite cola light då och då är säkert helt ofarligt. Frågan är hur det blir med vanedrickande, kanske 1-2 liter om dagen under flera år?
Citera
2006-07-27, 01:31
Medlem
schtaans avatar
Nä, är inte diabetiker eller nåt utan tanken var bara att dra ner på sockret, är tillräckligt söt ändå ,och för hoppningsvis att nåt kilo skulle kunna försvinna också i samma veva!

Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Varför vill du göra det?
Är du diabetiker tycker jag att du ska göra det, är du det inte, fortsätt att använda vanligt socker.
Citera
2006-07-27, 11:42
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Dock tycker jag att det smakar konstigt, torrt på något sätt. Alla drycker jag hittills provat som varit smaksatta med aspartam har haft en konstig torr eftersmak som inte är speciellt angenäm.

Instämmer helt i detta, det smakar helt enkelt "oätligt". Det värsta jag varit med om i aspartamväg var när jag deltog i en tvåmils springtävling i stark hetta och av misstag fick i mig light-dricka med aspartam vid sista vätskekontrollen, kroppen förväntade sig riktigt socker och jag höll på att gå i däck totalt, blev kruttorr i munnen och yr som fan, raglade in i mål som jag skulle ha varit packad. Har haft liknande upplevelser av aspartam / ansträngning tidigare men inte så illa.

Helt jävla idiotiskt att ha sådant där sötningsmedel i sportdrycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in