Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-27, 13:20
  #1
Medlem
Tja! Jag försöker att bli bättre på age of empires II The conquerors.

Mina polare slår mig hur lätt som häst! Jag spela ändå väldigt mycket när jag får tid! Hur mycket jag än övar så blir jag inte bättre på det.

Vilket lag är egentligen bäst? (jag vet att alla lag är olika bra mot olika lag) Men nåt lag bör ju ha de största övertaget.

Vad finns det för tips för att vinna? vad för taktiker?

Hjälp mig =)
Citera
2013-02-27, 13:26
  #2
Medlem
LadyGanjas avatar
Goth eller vad dom heter, brukar för mig x) annars england och en fett arme.
Du får nog berätta vad din kompis väljer för lag med.
Citera
2013-02-27, 13:27
  #3
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Nu var det ju länge sedan jag körde AOE men testa olika ruscher mot honom. Vad har han för vinnande taktik då?
Citera
2013-02-27, 13:38
  #4
Medlem
Satsa på mycket kanontorn och murar. Samla på dig material som bara fan! och bygg stegvis upp en armé för att försvara/anfalla.
Citera
2013-02-27, 13:43
  #5
Medlem
Porryhatters avatar
Använd den officiella tråden.
https://www.flashback.org/t640858

Vill du lära dig mer så kolla klipp @ Youtube. Strategifilmer samt kolla på matcher med professionella spelare.
Citera
2013-02-27, 13:45
  #6
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Jag rekomenderar att du läser alla tooltips på alla upgrades, units osv. Kolla hur mycket armor/attack/ samt pierce armor/attack dina units har OCH siege damage (du vill sänka hus också).
Läs även vilka specials din civilization, det gör du på technology tree sidan längst till vänster. Läs all info om alla civs på den sidan.
Alla civs har svagheter och styrkor. Lär dig kontra din polares civ, knowledge is key.

Jag gillar personligen hunnerna, eftersom de är otroligt starka och är gjorda för att ha ett snabbt och effektivt spel. De uppgraderar gratis från guld på blacksmith, behöver inga hus, creatar alla mounted units i stables 25% snabbare. Och har tarkan, snabbaste unit i spelet som är gjord för att sänka hus, men kan döda en champion 1v1.
Det jag gör är att jag rushar så snabbt som möjligt till Castle age, under tiden bygger jag 3-4 stables och konstant creatar Scouts/Light Cavalry i min Stables.
Vid Castle age bygger jag 2-3 Castles (krävs mycket stone, så mina sten under tiden). Samt så bygger jag 3-4 blacksmiths och uppgraderar mina hästar (ignorera archer upgrades då man INTE ska använda sig av archers, cavalry archers ska man ha, deras upgrade är från häst upgrades).
Sedan uppgraderar jag till Imperial age och uppgraderar Knights till Paladins och börjar creata dom istället. Sedan ligger man på 150 någonting häst units. Då rushar man sin motståndare och vinner spelet.

Glöm inte uppgradera Light Cavalry till Hussar, låt alltid dina hussars gå först i leder så att de tar all skada. Hussars kostar bara food så dom spelar ingen roll om dom dör.
Sedan ska du ha Tarkans i ledet och sist Paladins. Dina Hussars ska ta skadan, tarkans ska sänka hus och paladinerna ska sänka alla units.

Nu säger jag inte att du ska spela Huns, men delar av min taktik bara. Om du gillar defensivt spel och vinna spelet genom att låta din fiende slösa allt sitt guld, food etc. på att attakera dig medans du har en wonder som tickar till victory ska du spela Koreans.
Eller om du vill ha ett starkt defence, men även offence (lättaste civ) spela då Byzantines. Det är civilization med mest upgrades.
Citera
2013-02-27, 14:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyGanja
Goth eller vad dom heter, brukar för mig x) annars england och en fett arme.
Du får nog berätta vad din kompis väljer för lag med.

ja lirar med 2 andra. Dom använder olika lag. omöjligt att säga ETT lag dom använder. Men Mayaner är en favorit har jag märkt.

Men goths kan ju inte bygga en mur det blir jättesvårt då ju
Citera
2013-02-27, 14:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Satsa på mycket kanontorn och murar. Samla på dig material som bara fan! och bygg stegvis upp en armé för att försvara/anfalla.

De är exakts så jag gör. Jag kan inte förstå varför jag alltid förlorar. Ja gör som alla säger att man ska göra. Men nåt fel gör ja ju!
Citera
2013-07-11, 12:37
  #9
Medlem
dkas avatar
Själv gillar jag Byz eller huns.
Du måste veta vilka gubbar som är bra mot vilka, exempelvis spear mot scout, skrim mot archers osv.

Samla mat från båda vildsvinen, alla åtta fåren och bären. Även renarna, speciellt om de är i närheten av mill/TC, eller om du spelar som Mongols.

Se till att TC aldrig står still, utan alltid producerar något, speciellt viktigt i dark/feudal/tidig castle.

Utnyttja lagbonusen, exempelvis att Britons har 20% snabbare producering av bågskyttar, huns av hästar och goths av infantari.

Gör relevanta uppgraderingar i smedjan.

Finns ganska mycket att tänka på. Öva samt Trial and error är vad som gäller.

Här finns en del läsning, för den som känner för att lära sig grunderna.
Citera
2016-12-04, 18:57
  #10
Medlem
Kom in på denna tråd nu 2016
Jag brukar slaska minst 15-20 bönder innan första ageupgrade.
Har runt 50-55 bönder och resten units beroende på motstånd om det är vatten osv...
Sen mur o torn o Castle e bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback