Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-06, 11:58
  #301
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis44
adolfhilter har påpekat att den normala påföljden för sexköp är 50 dagsböter.



Att LG synes ha fått ett omotiverat lågt antal dagsböter är inte skäl att jämföra allvarlighetsgraden i brottet med andra brott på 40 dagsböternivån, eller hur?



Det finns, som du själv varit inne på, flera omständigheter som gör hans brott extra allvarligt:
  1. Han uppmanade poliserna som grep honom att åsidosätta sina skyldigheter i tjänsten.
  2. Han förberedde brottet i tjänsten, i tingsrätten.
  3. Det var, i motsats till vad ansvarsnämnden påstår, tredje gången han begått brottet ifråga, inte någon engångsföreteelse.
Dessutom har sanctissimus förklarat att åklagare har ett särskilt ansvar att inte olagligen uttnyttja personer i särskilt utsatt ställning.

Slutligen har han utöver den omotiverade straffrabatten på 10 dagsböter fått på tok för lågt belopp på varje dagsbot - just av det skälet att han skulle komma förlora sitt arbete.

Han kommer vansinnigt lindrigt undan, måste jag säga. Det värsta är punkt 1 ovan. Bara den saken borde lett till avsked.
Jag skulle vilja lägga till en grej. Brottet är omdömeslöst i hans ställning då han exponerar sig för utpressning och liknande som skulle kunna påverka hans integritet jobbet eftersom prostitution/sexköp:
  • är skamligt och kan kosta honom anseende och t o m familjen. Dvs att skamvärdet är mycket större än straffvärdet. Det går inte att jämföra med trafikförseelser.
  • finns i en "smutsig" miljö där organiserad brottslighet huserar.
Inte bra om man har känsliga tjänster och behöver hålla distans till bovarna.
Citera
2013-07-06, 13:05
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Om man erkänner så kan (märk väl kan) det bli en mindre sak av det hela, dvs man slipper rättegång osv. Titta på gamla securitas vd´n som slog på stora trumman och skulle gå till både TR och HvR.

Förövrigt verkar han ju väldigt ångerfull, men det är ju så dags...

Ja, som proffs borde han ju veta hur man håller så låg profil som möjligt i ett sådant här ärende.

Kanske var han rejält full både vid "bokningen" och den kriminella akten?
Citera
2013-07-06, 13:07
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag skulle vilja lägga till en grej. Brottet är omdömeslöst i hans ställning då han exponerar sig för utpressning och liknande som skulle kunna påverka hans integritet jobbet eftersom prostitution/sexköp:
  • är skamligt och kan kosta honom anseende och t o m familjen. Dvs att skamvärdet är mycket större än straffvärdet. Det går inte att jämföra med trafikförseelser.
  • finns i en "smutsig" miljö där organiserad brottslighet huserar.
Inte bra om man har känsliga tjänster och behöver hålla distans till bovarna.

Ja, han om någon har ju sakkunskapen om vad brottet kan innebära just med tanke på hans ställning. Var han månne rejält berusad?
Eller är det ännu ett snyftexempel på: "min-kvinna-förstår-mig-inte"?
Citera
2013-07-06, 13:13
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
Mats Åhlund om LG
"skött sina åligganden som åklagare väl" "handlagt sina ärenden tillräckligt snabbt - omdömesgillt - noggrant - skickligt"
"uppträtt balanserat - korrekt" inte visat tillkortakommanden i sitt beslutsfattande - eller i övrigt"
"fungerat väl i samarbetet med arbetskamraterna"

Björn Ericson om LG
"erfaren - skicklig - fattade kloka och väl avvägda beslut" "lojal - uppskattad medarbetare"

Tack! Suveränt !

Framgår att åklagarmyndigheten har en skrämmande okunskap om alkoholberoendes, över huvud taget beroendesjukdomars, betydelse för felhandlingar när de trots konstaterad beroendesjukdom tjurskalligt hävdar att den inte haft betydelse för åklagarens brott och vill avskeda.

Kusligt! Är detta Sverige 2013?!

Hur j-a obildade är man på åklagarmyndigheten?

Idioter!
Citera
2013-07-06, 13:17
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NejTillAllt
Det är skrämmande att en åklagare som borde vara väldigt insatt i händelseförloppet vid ett gripande, ändå chansar! Sexualdriften är stark, men jag trodde trots det att förnuftet kunde vinna över driften.

Ja, fast han är visst "alkoholproblematiker" också... Alkohol besegrar ofta förnuftet och en beroendeproblematik grumlar ofta förnuftet även i nyktert tillstånd. Och myndighetens vilja att avskeda denna torsk rimmar illa med en svensk praxis att inte avskeda pga. sjukdom som lett till enstaka, kanske blott en, felhandling(ar).
Citera
2013-07-06, 13:19
  #306
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det finns ingen anledning av sparka honom. Sexköpslagen är en morallag som har blivit stiftad av småbarnsföräldrar som lever i lyckliga parförhållanden. Det borde vara belagt med fängelse att snoka i vem som knullar med vem.
Citera
2013-07-06, 14:10
  #307
Medlem
Ansvarsnämnden menar att det skulle vara fråga om en engångsföreteelse. Jag menar tvärtom. Självfallet ska man beakta LGs egna ord att det skett flera ggr tidigare. Har inte ansvarsnämnden läst FUP?

Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Sexköpslagen är en morallag som har blivit stiftad av småbarnsföräldrar som lever i lyckliga parförhållanden.

Uppenbarligen har ditt omdöme färgats av umgänget med WordWarrior & MrsMagoo
Citera
2013-10-14, 15:54
  #308
Medlem
losfers avatar
Gick rätt bra för honom till slut. Förutom 2000 spänn i böter så får han behålla jobbet/titeln/lönen även om det blir omplacering.
Hoppas nån på hans nya arbetsplats använder Flashback så att dom vet vem dom har att göra med.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17654696.ab
Citera
2013-10-14, 17:26
  #309
Medlem
innosents avatar
Och vad hande med PERSSON personen han kopt sex av..
Citera
2013-10-14, 21:07
  #310
Awaiting Email Confirmation
Jag tror inte att var första gången. Han ju ganska gammal för att köpa hora för första gången . Och om han har kommit undan förr så har han fortsatt.
Och han kommer garanterat att nu istället söka efter fjortisar på nätet.

Hoppas att alla som ser han som åklagare i en rättegång när blir anklagad bara mobbar han Ska han vara med i rättegångar och försöka sätta dit horknullare? Patetiskt att han ska få ha det jobbet. Städa toan på tingsrätten ska han göra istället.
__________________
Senast redigerad av ett23fyra 2013-10-14 kl. 21:11.
Citera
2013-10-14, 21:12
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08.anna
Det är absolut lättare för polisen att ta kunder vid ett incall än outcall. Polisen har säkerligen koll på de mer bordelliknande lägenheterna och kan därav ta kunder. Vi ett outcall måste polisen ha koll på eskorten och följa efter henne till kunden. Varför skulle de tex sitta utanför mitt hus och följa efter mig till en kund om jag inte är kriminell för övrigt. Det är som bekant lagligt att sälja sex.
De eskorter polisen har koll på är oftast de som ingår i kriminella verksamheter.

Men att hota en eskort med utvisning om hon inte hjälper till att ta kunder låter helt otroligt. Tror inte ett dugg på det och jag har aldrig under mina år i branschen hört talas om det. Men å andra sidan rör jag mig inte i kriminella kretsar.

Det fetade gör mig konfunderad. Kriminella kretsar? Alla mina år i branschen? Inget mot dig personligen, 08anna. Men jösses vilken skev lag detta är!
Citera
2013-10-14, 22:58
  #312
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Gick rätt bra för honom till slut. Förutom 2000 spänn i böter så får han behålla jobbet/titeln/lönen även om det blir omplacering.
Hoppas nån på hans nya arbetsplats använder Flashback så att dom vet vem dom har att göra med.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17654696.ab

Jag tror nog dom gör det, de menar att kommer han dit dras alla med av hans dåliga rykte.
Ta mig fan inte klokt att hans högsta chefer hjälper honom att få ett nytt toppjobb med hög lön
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback