Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-25, 09:39
  #1
Medlem
hej!

jag har lite funderingar runt bult öl! jag har aldrig fått veta hur mycket socker,vatten eller jäst det ska innehålla så jag undrar om någon har ett recept? jag har fått höra av folk att man inte ska använda turbo jäst för då måste ett rum hålla samma temperaratur hela tiden. så har något ett recept?

tack
Citera
2013-02-25, 12:06
  #2
Medlem
OT: Vad sjutton är bultöl?

Bara vanlig hem meckad öl?
Citera
2013-02-25, 12:15
  #3
Medlem
Det du beskriver låter som mäsk.

Du är 15-16 va?
Citera
2013-02-25, 14:16
  #4
Medlem
ja det är mäsk, och jag är 16 år! är det något konstigt?
Citera
2013-02-26, 21:55
  #5
Medlem
graffdatshits avatar
haha made my day!
Citera
2013-02-26, 22:44
  #6
Medlem
bara att köra på fingerkänslan ... du kommer inte må bra om du dricker det haha . Tycker det smakar "bättre" om man använder vanligt bakjäst blir dock inte lika mycket % som de blir om man använder turbojäst. De står på turbojäst paketen hur mycket man ska ha i ...
Citera
2013-02-27, 00:02
  #7
Medlem
Nicke1234s avatar
Bultöl är samma sak som mäsk. Du behöver 22 liter vatten, 7 kilo socker och ett paket jäst. Vikingturbo funkar alldeles utmärkt. Efter 2-3 dagar är mäsken drickbar, men smakar "bäst" om du låter den stå en vecka eller två.
Citera
2013-03-01, 22:56
  #8
Medlem
EgenKupavas avatar
Gammalt beprövat recept:

18 liter vatten. (om du använder en vanlig 25 L cofpa-dunk upp till nederkanten på fyrkanten på framsidan av dunken).
6 KG strösocker.
500 G gula ärtor.
ett paket (50 G) jäst för söta degar. Smula ner i en burk vatten och skaka om innan så det blandar sig ordentligt.
En påse hjorthornssalt (50 G) som "booster"

Skaka om ordentligt och ställ den på ett varmt ställe. Ha ALLTID locket uppskruvat minst ett halvt varv när det är utan uppsikt.
Efter drygt 3 veckor har det jäst färdigt och är drickbart efter lite tillvänjning. Mot slutet luktar det som sura strumpor, så det är nog idé att gömma dunken för snokande typer.
Slutprodukten smakar som lite surt vitt vin och håller ungefär 14%.

Häll över till några smidigere behållare som det går att hälla ur och sätt en ny sats. Bottenslamset ska du undvika, så använd en ren trasa när du häller av de sista litrarna.

Det funkar även bra att bränna i en FOA-brännare.
Citera
2013-03-01, 22:58
  #9
Medlem
Om man är bekant med begreppet bultöl så är man nog knappast 15-16 år. Bultöl drack man på s.k Bulteklubbar för ca 100-150 år sedan och var en alkoholsvag öltyp besläktad med svag dricka. Det fanns Bulteklubbar i Göteborg ända in på 30-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback