Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 00:17
  #109
Medlem
Anakoret1995-s avatar
Det andliga blir bara farligt om kuken sitter framför ratten.
Citera
2017-05-23, 02:23
  #110
Medlem
Mikibus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
med livets skapare att göra eller helighet.



Att människan är ett djur är något de flesta vet. Människan är dock unik på det sättet att de kan kontrollera, och till och med bortse från, sina naturliga instinkter om hon bestämmer sig för att göra det. Och håll här med mig om att vara "djurisk", eller att bete sig "djuriskt" kan sättas i kontrast till att bete sig civiliserat. Som så sig bör.
Sex är i grund och botten något primitivt som måste begränsas i så stor utsträckning det går för att kunna hålla ihop KÄRNFAMILJEN, något kristendomen värnar starkt om. Därför är promiskuitet förbjudet inom de flesta religioner, då en av religionens främsta funktioner består i att hålla ihop familjebanden. Att flacka runt helt hämningslöst och bete sig som riktiga slynglar är därför inget eftersträvansvärt för kristna.

Som vi kan se idag i Sverige så är familjerna mycket splittrade vilket gör att människor istället sätter sin tilltro till staten. Detta skapar en stor födel för makthavare och ger dem utrymme till att skapa totalitära statsmakter. Hade vi i Sverige haft starkare sammanhållning till varandra och till våra familjer så hade situationen i det här landet sett annorlunda ut, och Svenskar hade inte varit lika sårbara som de är i nuläget. Människor behöver något att tro på för att orka kämpa i ett liv som till största delen är väldigt hårt. Och människan behöver tuktas för att göra rätt, människor är inte födda goda. De behöver auktoritet och en tydlig ledning, framförallt i barndomen, för att lära sig rätt från fel. Därför är även traditionen viktig inom kristendomen. Utan den blir vi rotlösa och vilsna; vi måste kunna vår historia. Även om vi själva kanske inte är medvetna om det så är vår kultur och våra värderingar starkt förankrade i kristendomen.

Du får dock gärna komma och säga till mig att du inte kristen, när hela ditt perspektiv på rätt och fel faktiskt är hämtat ur den heliga boken.

Vad jag dock ser mer och mer, är att de kristna värderingarna suddas ut och glöms bort i takt med att vi slutat prata om Gud. Att vi tappat vår tro. Och när man inte längre tror, så kan man falla för vad som helst. Spelmissbruk, yoga, sexritualer, vad du nu vill. Finns ju inget som stoppar dig från att knulla med 12 prostituerade samtidigt, sålänge ingen ser dig?

Sen börjar du tala om universum. Jag får höra samma eko som ekat sen Nietzsche och Lovecrafts dagar: "vem bryr sig?" Och sen galaxpratet. Jag har hört det förut. Livets meningslöshet, alltings litenhet. Vem bryr sig?

Det är Nihilism du beskriver. Läs lite om hur dessa herrar, som kom upp med dessa tankar, mådde. Det är människor som blivit mer eller mindre psykiskt sjuka. Ditt tankesätt håller inte. Det är förutspått att kollapsa förr eller senare då din världsbild bara uppbyggd av dig själv. Erkänn istället att det finns någon som är mäktigare och kraftfullare än dig. Inse Hans storhet nästa gång du tänker på hur liten du är i denna värld.

För övrigt kan jag inte låta bli att lägga märke till att du verkar dras med en smått pervers läggning, vilket inte bara får mig att tro att du endast är nihilist, utan även en hedonist. Moralens förfall låter sig inte vänta här ser jag.
__________________
Senast redigerad av Mikibu 2017-05-23 kl. 02:31.
Citera
2017-05-25, 19:54
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Att människan är ett djur är något de flesta vet. Människan är dock unik på det sättet att de kan kontrollera, och till och med bortse från, sina naturliga instinkter om hon bestämmer sig för att göra det. Och håll här med mig om att vara "djurisk", eller att bete sig "djuriskt" kan sättas i kontrast till att bete sig civiliserat. Som så sig bör.
Sex är i grund och botten något primitivt som måste begränsas i så stor utsträckning det går för att kunna hålla ihop KÄRNFAMILJEN, något kristendomen värnar starkt om. Därför är promiskuitet förbjudet inom de flesta religioner, då en av religionens främsta funktioner består i att hålla ihop familjebanden. Att flacka runt helt hämningslöst och bete sig som riktiga slynglar är därför inget eftersträvansvärt för kristna.
Vadå primitivt? Sexualdriften är ett livsupprätthållande behov. Det är lika nödvändigt som behovet att dricka vätska, inta föda, är det primitivt att dricka ett glas med vatten? Är det kanske pinsamt du menar... tja det beror på i vilket sammanhang och ålder man är i, att tömma tarmen kan också uppfattas som pinsamt i vissa sammanhang med icke desto mindre är det ett livsnödvändigt behov.

Ingenstans har jag uppmuntrat ett beteende som inte värnar om ''kärnfamiljen'', människan kunde ta hand om sina familjer långt innan religionen uppfanns liksom andra flockdjur också tar hand om sin avkomma på ett naturligt sätt. Varken prästen eller en allseende domare behövs när den naturliga instinkten räcker för att klara av den uppgiften. Att gå skilda vägar är lika naturligt som att bli förälskad och måste också ges precis lika mycket utrymme, att förbjuda är just det sjukliga, man bör uppmuntra till personligt ansvar och lära unga människor vikten att leva ett balanserat liv där all form av missbruk naturligtvis inte är bra och resulterar i skada, det gäller sex som med mat eller vad som helst, lagom är nästan alltid bäst. Den här typen av religiositet tillåter dock inte människan att utforska eller utvecklas utan skapar dogmer och förtrycker glädjen i utforskandet till förmån av en Zeus liknande gestalt ''som pryder en tron i något antiseptiskt hörn i kosmos'' som skall fruktas, älskas och dyrkas.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Människor behöver något att tro på för att orka kämpa i ett liv som till största delen är väldigt hårt. Och människan behöver tuktas för att göra rätt, människor är inte födda goda. De behöver auktoritet och en tydlig ledning, framförallt i barndomen, för att lära sig rätt från fel. Därför är även traditionen viktig inom kristendomen. Utan den blir vi rotlösa och vilsna; vi måste kunna vår historia. Även om vi själva kanske inte är medvetna om det så är vår kultur och våra värderingar starkt förankrade i kristendomen.
Livet blir onödigt hårt när folk investerar sin tid i en massa fantasi baserad tro eller materiella strävanden och dessutom sätter sitt hopp till det, få är tyvärr upplysta nog för att inse behovet av att vända sig inåt för att få existentiell kunskap och tills dess att man gjort detta kommer livet att just utsätta individen för ett helvete i sitt eviga växlande mellan lycka/lidande. Rädsla över döden är till exempel en direkt konsekvens av att inte vända sig inåt och söka sin verkliga natur i anden. Kristen tro liksom Islamisk eller vadsomhelst föds i tanken och upprätthålls av känslorna, egot, kulturen i vilket individen identifierar sig med, det är en verklighetsuppfattning som är icke-existentiell. Bibeln är ungefär av samma värde för individen som Sagan om Ringen böckerna om individen inte själv söker och nöjer sig med intellektuella studier. Stunden när någon lägger ifrån sig Bibeln/Koranen/Bhagavad-Gita/vilken bok som helst och slutar vara auktoritetstroende/rädd och skrider till verket med Yoga eller meditation/introspektion är samma stund denna börjar vandra längs en mycket lyckligare väg i livet, himmelriket är bokstavligt talat ''inom er'', en potential få tyvärr upptäcker. Det bästa med detta är att man inte behöver överge sin tro, en ateist/kristen/hindu/muslim/agnostiker har alla lika mycket nytta av Yoga oavsett om individen tror det eller inte, Yoga handlar inte om att tro på Gud eller koncept utan att finna det Gud i verkligheten är, alla människor kan göra detta men få är det som försöker vilket är trist. Jag känner flera Kristna personer som haft nytta av Yoga och mår väldigt bra av det. Du borde se klippet Proconsul länkade tidigare när en lärare förklarar på sitt humoristiska vis hur det ligger till, det är verkligen vad Yoga handlar om och inte dina fantasier om hinduiska gudar eller sataniska ritualer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Du får dock gärna komma och säga till mig att du inte kristen, när hela ditt perspektiv på rätt och fel faktiskt är hämtat ur den heliga boken.
Heliga boken? Har läst ett antal upprepade gånger i mitt liv och har inte funnit helighet i texterna förutom den jag genom egna ansträngningar och anskaffade erfarenheter kan bekräfta existentiellt.


Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Vad jag dock ser mer och mer, är att de kristna värderingarna suddas ut och glöms bort i takt med att vi slutat prata om Gud. Att vi tappat vår tro. Och när man inte längre tror, så kan man falla för vad som helst. Spelmissbruk, yoga, sexritualer, vad du nu vill. Finns ju inget som stoppar dig från att knulla med 12 prostituerade samtidigt, sålänge ingen ser dig?
Livet handlar om evolution, livet är evolution, det är en synonym, om man motsätter sig naturlig utveckling lider man som en direkt konsekvens, kristendomen har haft sin tid och gjorde en del nytta trots sina många problem. Samhället är sekulariserat numera och kristendomens dagar är på gott och ont räknande, t.o.m i sydamerika där den kristna religionen förmodligen är som starkast i världen så ser vi en utveckling där Kyrkorna mer och mer står tomma. Det Gud verkligen är kan dock aldrig överges helt, bara tillfälligt glömmas bort av gruppmedvetandet så länge det inte gör sig självt påmind i människors liv och bevisar sin existens, det går i cykler med ca 20.000 - 25.000 års intervaller. ''Jesus'' själv som i verkligheten har existerat och var en annan individ än den religionen skapade senare visste detta när han sa till en lärjunge som frågade ungefär samma sak, ''följ mannen med lerkruka in i sitt hus''(Vattumannen/ Aquarius, följer fiskarnas - d.v.s kristna- tidsåldern) Men människor behöver se för att tro, folk nöjer sig inte med prästens predikan längre eller accepterar någon text som auktoritär eller ''helig'' utan ett enda bevis för det i en materiell vetenskaplig tidsålder. Ifall människor hade slutat prata och fantisera om Gud och istället lärt känna Gud genom ett inre sökande så vore Guds tidsålder här redan, i en materiell dominant tidsålder så är dock naturligtvis en direkt negativ konsekvens att människor är ytliga och fokuserade på det materiella, uppfinningar och teknologiska framsteg och prioriterar inte ett religiöst, existentiellt sökande, det är på gott och ont.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Sen börjar du tala om universum. Jag får höra samma eko som ekat sen Nietzsche och Lovecrafts dagar: "vem bryr sig?" Och sen galaxpratet. Jag har hört det förut. Livets meningslöshet, alltings litenhet. Vem bryr sig?

Det är Nihilism du beskriver. Läs lite om hur dessa herrar, som kom upp med dessa tankar, mådde. Det är människor som blivit mer eller mindre psykiskt sjuka. Ditt tankesätt håller inte. Det är förutspått att kollapsa förr eller senare då din världsbild bara uppbyggd av dig själv. Erkänn istället att det finns någon som är mäktigare och kraftfullare än dig. Inse Hans storhet nästa gång du tänker på hur liten du är i denna värld.

På något sätt lyckas du med att vända mitt budskap upp och ned, om någon inser hur fantastiskt livet är så bryr man sig inte mindre, tvärtom man blir mer nyfiken och bryr sig mer på ett ärligt öppet sätt, man försöker inte längre som du nu gör anpassa detta storslagna till en inskränkt världsuppfattning eller dogm . Kosmos storhet är ett faktum vare sig du blundar för det eller inte, ett sandkorn är större i förhållande till stilla havet än vad jorden är i förhållande till ett par närliggande galaxer, det betyder dock inte att små saker inte har ett värde eller att livet är meningslöst. Om Gud är livets skapare måste denna naturligtvis ha skapat hela kosmos, det är inte Nihilism, det är att med ett ödmjukt hjärta förundras över existensen och likaså ifrågasätta många av religionens primitiva världsuppfattningar predikade av människor som saknade medel för att upptäcka aspekter av verkligheten som även du faktiskt lever i, är du inte nyfiken alls utan nöjer dig med vad prästen predikar för den som inte kan släppa det förflutna och dväljs i nostalgins sorgliga domän, i minnet?

Angående denna Herre du dyrkar så skrev jag ett inlägg häromdagen, (FB) Om Gud är god varför skickar han då folk till helvetet?.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
För övrigt kan jag inte låta bli att lägga märke till att du verkar dras med en smått pervers läggning, vilket inte bara får mig att tro att du endast är nihilist, utan även en hedonist. Moralens förfall låter sig inte vänta här ser jag.
Trams, inte på något sätt uppmuntrar jag folk att söka njutande utanför rimliga gränser, jag uppmanar dock alltid alla att försöka göra något åt sitt lidande medan det finns en chans genom att vända sig inåt, då är disciplin en förutsättning men när den riktas åt rätt håll, inte för att upprätthålla skadliga dogmer eller antilivs filosofi, beteenden.
Citera
2017-05-27, 15:22
  #112
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Yoga är en meditationsform vars syfte är att framkalla satanistiska pseudo-gudar från hinduismen...

Det är en vanlig vanföreställning att hinduismen har många gudar. Det blir mer rätt om man beskriver dem som olika fönster in mot det enda. Fönster placerade på olika höjd så att alla ska hitta ett som just de kan se igenom. Det tror jag alla gymnasieelever som har religion på schemat får lära sig idag.

Om jag ska säga något om trådstarten så är det att ju längre och mer människor mediterat desto mindre brukar de prata om kundaliniresning och chakror. Förunderligt att någon som varnar för att meditera mer än 20 minuter har extrema effekter jämfört med mig och många andra som ibland sitter femton timmar om dagen under zazen eller motsvarande.

För mig är meditation en enkel praktik som långsamt leder till en förändrad hållning till livet.
Citera
2017-05-28, 00:16
  #113
Medlem
Jag tror mer som så att ALLT är en och samma Gud, vare sig det är islam, kristendom eller hinduism - allt utgår från samma punkt men sen har man konstruerat dom olika religionerna för att skapa distans och skillnader för att lättare ha kontroll och makt över folket på denna planet.

Men sen tror jag att gränsen mellan att Gud är skaparen eller att man själv är Gud, är hårfin, men det är en gräns som gör stora skillnader och påverkar levnadssättet hos individen mycket, antingen på gott eller ont.

Jag tror på Gud men kallar mig inte för kristen eller något, jag är en god medmänniska och lever efter att sprida kärlek och glädje i nuet, med sinnesfrid som destination.
Citera
2018-04-02, 12:49
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Tips på att stoppa kundalini energin? Min drog igång rejält på 7 månader efter mkt mkt österländskt inklusive semenretention. Fick ett ordentligt messias komplex som börjar lägga sig efter jag la av för 3 månader sedan.

Började igen att kapa kolhydraterna ( http://biologyofkundalini.com/articl...y=TurningItOff ) för 5 dagar sedan med att äta 1 gång per dag också för att skynda mig in i ketos. Stickningarna i huvudet har minskat mår generellt bättre, har fortfarande känslan av att jag har klättrat hela vägen på livets träd, har dock ingen ångest över att se t.ex. tv, eller den är borta med 95%, eftersom jag tror jag "ser" allas insida.. Energin ska tydligen stanna av mejeriprodukter också vilket jag började med för några dagar sedan. Rött kött har jag inte ätit varje dag. Hur stor faktor spelar det?

Började utveckla någon konstig (kallas det sidhi?) började se event som hände i framtiden och de hände. Sa vad folk tänkte på som min flickvän och familj. Sjukt skrämmande. Hade "entiteter" som besökte mig i mina drömmar och sa de sjukaste sakerna och drömmarna var mer verkliga än något. Kunde få extrema skratt attacker. Allt detta minskade då jag la av med yoga, tummo, kallbad, meditaton. Fortfarande hamnar min kropp automatiskt i ansanas då jag sätter mig. Tror sjävla obehaget har minskat pga mer gaba i hjärnan pga keto diet.

Vad fan ska jag göra liksom? Sekunder innan jag får ett sms så tar jag upp telefonen och vet vem som ska skriva och den skriver.

Är så sjukt trött senaste tiden efter jag sluta meditera så orkar knappast röra på mig.

http://biologyofkundalini.com/ skriver hon om dairy, brewers yeast, red meat och allmän tung mat och ketogen kost.

Mer tips?

Vart kan jag vända mig?

Jag har gått igenom det där. Försök hitta tillbaka till intressen du ägnade dig åt innan du började med andliga övningar. Håll dig till jordnära ting. Det kommer förmodligen vara svårt eller omöjligt att hitta någon som förstår vad du går igenom. Det tar lång tid att få det att klinga av. Ät vad du vill, mixtra inte med maten. Träna, framförallt ta promenader, var i naturen. Hitta något som du brinner för som inte har någonting med andlighet att göra, där andligheten är en nackdel. T ex teater som kräver att man är närvarande och i sina mänskliga fakulteter. Undvik åsikter angående ditt tillstånd som kommer från psykiatrin, läkare, new-age-personer.
Citera
2018-04-29, 19:58
  #115
Medlem
Någon som vet vad problemet kan vara om man alltid får en svin hård blowback när jag gör någon slags healing på mig själv? Jag känner av mina händer och kristaller väldigt väl och får en väldigt stark pull i chakra pointsen när jag gör en chakra healing men får i princip alltid motsatt effekt efteråt.

Tex om jag kör en love and kindness meditation så kanske jag blir lite kärleksfull en stund sen slår det om och jag blir i princip mordisk och majoritet av den nattens drömmar känns som något sadistiskt tv spel som blivit producerat av Eli Roth eller nån.

Samma om jag groundar mig med rotchakra och allt sånt så blir jag grounded en stund sen tappar jag fan fästet helt och hållet och kan vara helt paj dagen efter.

Lösningar samt alla teorier på den här problematiken uppskattas stort då jag känner att jag måste kunna heala mig hur jag vill nu framöver utan att få precis motsatseffekt varje gång.
Citera
2018-05-19, 19:26
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pure-Coincidence
Någon som vet vad problemet kan vara om man alltid får en svin hård blowback när jag gör någon slags healing på mig själv? Jag känner av mina händer och kristaller väldigt väl och får en väldigt stark pull i chakra pointsen när jag gör en chakra healing men får i princip alltid motsatt effekt efteråt.

Tex om jag kör en love and kindness meditation så kanske jag blir lite kärleksfull en stund sen slår det om och jag blir i princip mordisk och majoritet av den nattens drömmar känns som något sadistiskt tv spel som blivit producerat av Eli Roth eller nån.

Samma om jag groundar mig med rotchakra och allt sånt så blir jag grounded en stund sen tappar jag fan fästet helt och hållet och kan vara helt paj dagen efter.

Lösningar samt alla teorier på den här problematiken uppskattas stort då jag känner att jag måste kunna heala mig hur jag vill nu framöver utan att få precis motsatseffekt varje gång.

Det du håller på med ger ingenting. Ett ändlöst strävande för att försöka skapa balans? Du var väl i balans innan du gav dig in i healing-branschen? Healingen SKAPAR PROBLEMEN! Lämna skiten bakom dig. Hitta tillbaka till den du var innan och vänd dig till en traditionell religion/tro för att få rätsida på tillvaron.
Citera
2018-05-20, 10:23
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggare85
Det du håller på med ger ingenting. Ett ändlöst strävande för att försöka skapa balans? Du var väl i balans innan du gav dig in i healing-branschen? Healingen SKAPAR PROBLEMEN! Lämna skiten bakom dig. Hitta tillbaka till den du var innan och vänd dig till en traditionell religion/tro för att få rätsida på tillvaron.

Var inte i balans innan jag började med sånt här heller tyvärr.

Vilken traditionell religion skulle du rekommendera då och hur menar du att det skulle hjälpa?
Seriöst fråga, har själv funderat på att kontakta någon kristen grupp och prata med dom.
Citera
2018-05-20, 10:32
  #118
Medlem
Milldues avatar
Meditation är inte för alla. Många psykiskt ostabila personer kan utveckla psykoser genom att meditera. Precis som att en del människor (oftast samma) inte kan röka cannabis eller ta hallucinogener.

Deras psyken är helt enkelt för bräckliga för att hantera en djupare insikt om dem själva och världen utanför.
Citera
2018-05-21, 02:14
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pure-Coincidence
Var inte i balans innan jag började med sånt här heller tyvärr.

Vilken traditionell religion skulle du rekommendera då och hur menar du att det skulle hjälpa?
Seriöst fråga, har själv funderat på att kontakta någon kristen grupp och prata med dom.
Du håller helt enkelt på men en väldigt usel form av ''yoga'' och bör omedelbart sluta med detta, vad skall du ''heala'' förresten, är du sjuk?

Mår du inte bra rent generellt finns det alltid folk att prata med(inom psykiatrin, stödpersoner, även inom svenska kyrkan m.m.).

Den enda form av ''meditation'' du bör syssla med i ditt beskrivna tillstånd är simpla mindfullness tekniker för avkoppling och generellt välbefinnande. Som sagt så är det viktigaste att du slutar genast med all form av ''Yoga'' samt ''andliga'' new age övningar/''healing'' vilket annars kan sluta väldigt illa för dig(läs mer om detta i mitt svar nedan).
https://www.1177.se/Stockholm/Tema/H...lness/?ar=True

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Meditation är inte för alla. Många psykiskt ostabila personer kan utveckla psykoser genom att meditera. Precis som att en del människor (oftast samma) inte kan röka cannabis eller ta hallucinogener.

Deras psyken är helt enkelt för bräckliga för att hantera en djupare insikt om dem själva och världen utanför.
Problemet är inte meditationen i sig(vilket är en fantastisk sak) utan att människan idag är full med stress/ångest och fylld av impulsiva beteenden som du är inne på ''bräckliga'' . Som skrivet är den form av buddhistisk meditation(mindfullness) lämplig för allmänheten i ett land som Sverige, ingen skada kan komma av det vid måttligt bruk(nej inget bör missbrukas) men däremot mycket positivt för individen och ett första steg mot mer avancerade/kraftfullare metoder när man är förberedd för detta.

Den form av ''yoga'' som leder till djupare existentiella insikter kräver en kompetent erfaren lärare som kan vägleda eleven vid problem(som nästan alltid uppstår) då det medför en påfrestning/ fysiologisk förändring i hela systemet vilket i synnerhet är en katastrof för oförberedda disharmoniska psyken(västerlänningar i synnerhet och därav alla problem) och naturligtvis en adekvat förberedning från elevens sida samt ett seriöst sinnelag.

Det ligger annars i alla människors intresse(oavsett vad man tror) att börja meditera men inte hur som helst och absolut inte med metoder inte avsedda för nybörjare eller nonsens som ''chakra healing'' kurser som lovar öppna ''tredje ögat'', det är inte för inte som yogis i öst ser på med fasa hur västerlänningar utövar alla former av dålig/oseriös yoga/meditationer.
__________________
Senast redigerad av Paradigmskifte 2018-05-21 kl. 02:32.
Citera
2018-05-21, 12:36
  #120
Medlem
TwoThousands avatar
Hur ska forumet ha det egentligen, ska vi stödja djävulen eller vara emot honom? Byter sida hela tiden..

Varenda upplyst är medveten om farorna som lurar i mörkret, många människor kommer att förgås!

Trolldom är olagligt det var så lagen lyder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback