Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-24, 15:59
Medlem
Hej.

Jag och min tjej måste køpa en bil med automat då tjejen håller på att ta kørkort med automat.

Vi ska køpa en "billig bil", mellan 20 000 - 40 000 nok. Vi bor i Norge och hær ær allt dyrare....

Det finns ju massa billiga mercedes till salu från 90 talet som har gått ca 20 000 mil. Om man hittar en rimligt rostfri sådan som precis har gått igenom besiktningen ær det ett bra køp då??

I Norge ær det bara besiktning vartannat år.

Ska man se på C klass eller E klass?
Någon med erfarenhet?
Citera
2013-02-24, 16:27
Medlem
BMWfans avatar
Ja för fan hittar du en sjysst w124 så slå till!
Citera
2013-02-24, 16:37
Medlem
Ær bilarna från 84 - 96 mer pålitliga æn dom från runt 00? Eftersom du rekommenderar w124.

Tack før svaret førresten.
Citera
2013-02-24, 18:43
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Ær bilarna från 84 - 96 mer pålitliga æn dom från runt 00? Eftersom du rekommenderar w124.

Tack før svaret førresten.

det sägs så. w123, w124 är riktiga krigare. dieselarna har dessutom förvärmning i pumpen vilket gör att man kan köra på rapsolja om man skulle känna för det.
Citera
2013-02-24, 18:50
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMWfan
Ja för fan hittar du en sjysst w124 så slå till!
Absolut... ska man köpa en gammal Merca ,så ska den vara byggd innan -96. Detta för att man började med nya miljövänliga färger och rostskydd då som inte fungerade. W124 är en av de bästa bilarna som byggts - kolla bara framskärmarna, då där finns ett veck där som samlar skit = rost. Se också till att bältesbetjänterna fungerar om du köper en coupe - tyder på välskött bil.
Citera
2013-02-24, 20:35
Medlem
Har hittat 3 st w124r i mitt område, alla har gått igenom besiktningen relativt nyligen men dom har också gått øver 30 000 mil. Fortfarande bra køp?

Tack før alla svar.

FetFulElak: bältesbetjänterna? Ær det dær man fæster bæltet?
Citera
2013-03-05, 16:22
Medlem
BMWfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Har hittat 3 st w124r i mitt område, alla har gått igenom besiktningen relativt nyligen men dom har också gått øver 30 000 mil. Fortfarande bra køp?

Tack før alla svar.

FetFulElak: bältesbetjänterna? Ær det dær man fæster bæltet?

Är dom alla i fint skick så ska 30,000 inte vara något större problem, men som sagt kolla igenom dom noga bara att dom är ordentligt skötta!
Citera
2013-03-05, 19:58
Medlem
IceEyess avatar
Rekommenderar de från första halvan av 90-talet, exempelvis W124 eller W201.

De senare modellerna som W210 är dels väldigt känslig för rost som i stort sett kan dyka upp vart som helst på karossen, vilket både ser trist ut och kan vara besvärligt och dyrt att åtgärda med bra resultat. Elektronikfel är ett annat typfel som är vanligt förekommande hos Mercedes från mitten av 90-talet och framåt.
Citera
2013-03-05, 22:59
Medlem
Köp en Gammal Diesel,
så här anser jag är dem "bästa" mercorna
1. W124 med 250 diesel
2.W202 med 250 diesel (OM.605 )
3. w201 "190" med 250 diesel

Alltså en 2,5 liters motor, 5 cylindrig evighetsmaskin , sjunger extremt fint på tomgång och den driftsäkraste motorn, mycket mer driftsäkrare än en 220CDI

En gammal Merca diesel går mätarn runt några gånger utan problem OM inte rosten hinner ta dem innan.
Kolla bara att inte rosten börjat krypa i underredet som är viktigare skärmar/dörrar är ju lätt att byta men underredet är jobbigt att svetsa.
Så bry dig inte om milen bara karossen är fräscht skick, om det är en Automat så be om dem kan vänta med att inte köra bilen på hela dan när du kommer och kollar så du märker att den växlar bra när den är kall dem brukar ha en tendens att växla märkligt när den är kall (filter och olja brukar räcka) lyssna efter vinande ljud i och klonkningar från bakvagn då tyder det på att bussningar och klumpen är slut och bussningarna är inte roliga och byta.
Citera
2013-03-06, 15:22
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Köp en Gammal Diesel,
så här anser jag är dem "bästa" mercorna
1. W124 med 250 diesel
2.W202 med 250 diesel (OM.605 )
3. w201 "190" med 250 diesel

Alltså en 2,5 liters motor, 5 cylindrig evighetsmaskin , sjunger extremt fint på tomgång och den driftsäkraste motorn, mycket mer driftsäkrare än en 220CDI

En gammal Merca diesel går mätarn runt några gånger utan problem OM inte rosten hinner ta dem innan.
Kolla bara att inte rosten börjat krypa i underredet som är viktigare skärmar/dörrar är ju lätt att byta men underredet är jobbigt att svetsa.
Så bry dig inte om milen bara karossen är fräscht skick, om det är en Automat så be om dem kan vänta med att inte köra bilen på hela dan när du kommer och kollar så du märker att den växlar bra när den är kall dem brukar ha en tendens att växla märkligt när den är kall (filter och olja brukar räcka) lyssna efter vinande ljud i och klonkningar från bakvagn då tyder det på att bussningar och klumpen är slut och bussningarna är inte roliga och byta.

Varför inte en 124 med 300 diesel?
Citera
2013-03-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Varför inte en 124 med 300 diesel?

Dels dyrare i drift och dyrare i vägskatt, sen låter en 300D inte lika skönt som en 250D, mitt tycke
Citera
2013-03-20, 20:43
Medlem
Jag køpte en w202 från -99.

Det førsta som hænde var att dynamon slutade att fungera... tror jag, hoppas fortfarande att det ær batteriet....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in