• 25 873 online
  • 1 194 174 medlemmar
  • 61 866 664 inlägg
  • 1
  • 2
2013-02-24, 07:50
Medlem
XaoqcHs avatar
Allt oftare brukar de intressanta artiklarna på DN tillhöra betalsajten DN Plus (dagensnyheter.se) som kostar 199 kr/mån. Satsningen marknadsförs som en lösning där man får tillgång till innehållet i papperstidningen men detta får mig att undra: rör det sig om en strategi för att så småningom omvandla hela DN till en betalsajt genom att gradvis vänja läsarna?

Hur många här kan tänka sig att betala för DN Plus?
Citera
2013-02-24, 07:53
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
200 kr i månaden är för mycket för att läsa en artikel då och då tycker jag. Därför är jag tveksam till om jag skulle vara beredd att betala den summan.
Jag har själv gått i samma tankebanor som dig, att DN successivt hållet på att göra hela DN.se till en betalsida.
Citera
2013-02-24, 09:06
Avstängd
Jag kan absolut inte tänka mig att betala för DN. Märkligt med sån hybris från DN som länge blivit marginaliserad av SvD och nätet. Finns fullgoda gratisalternativ som säkert kommer bli ännu bättre i takt med att gammelmedia tar livet avsig på det här sättet. Vad de borde göra är att anpassa verksamheten så den kan klara sig på intäkterna från reklamen
Citera
2013-02-24, 10:13
Medlem
Skulle inte kunna tänka mig att betala för det men finns förmodligen folk som har ett så pass tråkigt liv att de betalar den summan.
Citera
2013-04-18, 12:53
Medlem
Ibland blir man frestad att betala, bara för att få tag på vissa artiklar, och 200 kr i månaden känns som ett billigt pris för "bra" journalistik... men sen gör man en snabb sökning på nätet, hittat tusen andra artiklar i samma ämne och inser att DN:s egentliga kunder är annonsköparna.

Om hela DN.se blir en betalsajt så kommer de säkerligen locka en del av sin läsarkrets att betala, men så länge andra tidningar erbjuder i princip samma sak så kommer de aldrig behålla sin marknadsposition genom olika lås.
Citera
2013-04-18, 13:52
Medlem
Häromdagen såg jag för kanske första gången en artikel på DN Plus som jag ville läsa. Den handlade om att arten Australopithecus sediba, som hittades i Sydafrika för fem år sedan, förmodligen var mer närbesläktad med oss än Australopithecus afarensis, (den art som Lucy tillhör).

Först blev jag irriterad att den inte gick att komma åt, men sedan insåg jag att om DN skriver om det så har det hänt något på senaste tiden och då har de bara plagierat någon utländsk källa.

Efter en enkel nyhetssökning på Google hittade jag fram till originalartiklarna på Science, samt några mer populärt hållna artiklar i andra tidningar.

Varför skulle jag betala stora pengar för att läsa något på DN när jag kan hitta flera betydligt mer välinformerade artiklar i samma ämne gratis på nätet. (För övrigt så tycks slutsatsen att sediba var närmare människan än afarensis ha varit en övertolkning av resultaten. Forskarna säger att resultaten pekar åt olika håll).
Citera
2013-04-18, 14:09
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Häromdagen såg jag för kanske första gången en artikel på DN Plus som jag ville läsa. Den handlade om att arten Australopithecus sediba, som hittades i Sydafrika för fem år sedan, förmodligen var mer närbesläktad med oss än Australopithecus afarensis, (den art som Lucy tillhör).

Först blev jag irriterad att den inte gick att komma åt, men sedan insåg jag att om DN skriver om det så har det hänt något på senaste tiden och då har de bara plagierat någon utländsk källa.

Efter en enkel nyhetssökning på Google hittade jag fram till originalartiklarna på Science, samt några mer populärt hållna artiklar i andra tidningar.

Varför skulle jag betala stora pengar för att läsa något på DN när jag kan hitta flera betydligt mer välinformerade artiklar i samma ämne gratis på nätet. (För övrigt så tycks slutsatsen att sediba var närmare människan än afarensis ha varit en övertolkning av resultaten. Forskarna säger att resultaten pekar åt olika håll).

Jag gör precis likadant vad det gäller tester i Aftonbladet. Ofta köps dom av någon annan och säljs bakom AB's betalvägg, medans precis samma test finns gratis på flertalet nätsidor.

OnT. Nej, jag skulle aldrig betala för att komma igenom en betalvägg. Är det en tillräckligt intressant artikel så brukar den finnas gratis någon annanstans. Personligen ser jag helst att gammelmedia försvinner så fort som möjligt, så att andra som inte är så trångsynta kan ta över. Önskar även en översyn av pressstödet där man kanske skulle slopa det helt, men det är väl en utopi så länge gammelmedia går i statens ledband. Ser även att medborgarna kan få en dialog med dom som skriver på nymedia på ett helt annat sätt än vad det är idag där alla obehagliga inlägg censureras.
Citera
2013-04-18, 17:15
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
200 kr/manad??? Helvete! Hur fan tankte de nu? Inte en suck att jag skulle slanga ut sa mycket pa idisslade TT-nyheter och "kulturella" tramsartiklar. Hoppas DN blir 100% betalsite sa de kursar snabbare an kvickt.
Citera
2013-04-19, 00:14
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
200 kr/manad??? Helvete! Hur fan tankte de nu? Inte en suck att jag skulle slanga ut sa mycket pa idisslade TT-nyheter och "kulturella" tramsartiklar. Hoppas DN blir 100% betalsite sa de kursar snabbare an kvickt.
Instämmer! PK-DN har urartat fullständigt den senaste tiden och förtjänar en snabb död.
Citera
2013-04-19, 07:46
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
200 kronor för en kass tidning jämfört med 79 kronor i månaden för t.ex. Netflix och liknande tv och filmtjänster.

Någon har lagt sitt pris alldeles för högt.
Vidare verkar de inte lärt sig av utländska tidningars misslyckanden som kör såna här betaltjänster.
Folk flyttar bara vidare till nästa tidning.

Jag menar titta på mängden tidningar som finns att välja på:
http://www.onlinenewspapers.com/
http://www.actualidad.com/
http://www.refdesk.com/paper.html

majoriteten reklamfinansierade och utan någon extra kostnad.
Addera sedan alla bloggar som finns och det finns riktigt bra bloggar som
ibland är snabbare än massmedier, samma sak med forum.
Så varför betala när man inte behövs?

De verkar övervärdera sin produkt något enormt. För vem vill betala för lögner som deras
senaste agenda artiklar där de sitter och hittar på saker och vägrar rapportera på allvar
om tiggarna där man ensidigt rapporterar om det förträffliga med att ha tiggare runt om
på gator och torg (trots att ingen ännu behöver tigga i det här landet då skyddsnäten
ännu inte kollapsat trots att man måste låna pengar för att hålla skiten flytande)
och låter sig helt och hållt svälja deras historia utan så mycket som en kritisk fråga.

Men som fler redan uttryckt hoppas sidan blir betalsajt helt och hållet så slipper vi se
länkningar till sidan överhuvudtaget för inte är den värd några två hundra spänn.
Citera
2013-04-19, 10:06
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Det är alltid öppningsdraget när dinosaurier skall prissätta en tjänst. De utgår från befintlig produkt även om marknaden för den är sjunkande i snabb takt. Sedan så kommer något nytt bolag utan förstelnat tänkande och sätter nivån.

Jämför med filmer: SF ville ha 50-70 kr för att streama filmer som hade något år på nacken, Viasat tyckte att 200 kr/månaden var skäligt. Netflix satte nivån till 79 kr/mån

Jag tror att det kommer att kosta 1 kr/dag inom 2-3 år att läsa de nättidningar som finns kvar.
Citera
2013-04-21, 22:25
Medlem
Pulitzers avatar
Hur det till sist slutar ver man ju inte. Men det sveper en våg över västvärldens medier nu med betalväggar m.m. Man har intsett att det inte går att göra busines på att ge bort produkter gratis.
Men det kommer säkert en massa avarter och nya affärsidéer kring alltihopa ännu.

Det folk kommer att betala för är säkert grävande journalistik och lokal eller specialbevakning som bara kan göras av ett visst medium och ett visst antal personer, och där resultatet är tillförlitligt.
Citera
  • 1
  • 2