Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-01, 03:25
  #13
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Det indiska visumkontoret i Bangkok är vana med svenskar och fixar visum snabbt och okomplicerat på några dagar. Dessutom får du visum som gäller sex månader i Bangkok utan frågor.

Behöver man göra något i förväg, t.ex. fylla ut forum online eller liknande? Hur mycket kostar det att få det gjort i Bangkok?
Citera
2014-11-01, 13:49
  #14
Medlem
Det Matsism säger stämmer inte längre, när jag och min vän i januari i år ansökte om 6 månaders ville de att vi skulle ha en indisk sponsor, dvs hans namn adress och telefonnummer. Dessutom ha minst 10 förbokade nätter på hotell annars kunde vi räkna med att bara få 3 månader.
In och utresebiljett var väldigt viktigt enligt dem.
Som tur var fick jag tag i en indisk vän när vi stod inne på konsulatet så vi kunde lösa adress.
Tänk på att de ändrar reglerna hela tiden.
Citera
2014-11-04, 04:02
  #15
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ston3d
Det Matsism säger stämmer inte längre, när jag och min vän i januari i år ansökte om 6 månaders ville de att vi skulle ha en indisk sponsor, dvs hans namn adress och telefonnummer. Dessutom ha minst 10 förbokade nätter på hotell annars kunde vi räkna med att bara få 3 månader.
In och utresebiljett var väldigt viktigt enligt dem.
Som tur var fick jag tag i en indisk vän när vi stod inne på konsulatet så vi kunde lösa adress.
Tänk på att de ändrar reglerna hela tiden.

Skötte du det ifrån Sverige eller utlandet?
Citera
2014-11-04, 08:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baduff
Skötte du det ifrån Sverige eller utlandet?

I Bangkok för det var väl det som det frågades om ?
Ansökt om visum i Sverige tidigare men det var flera år sen. Mycket möjligt reglerna har ändrats där. Men borde vara betydligt enklare att göra det i Sverige då man bara har indisk byråkrati att göra och inte indisk/thai.
Funderade på att spränga kontoret mer än 1 gång.
Kostade förövrigt cirkus 3500 Baht
Citera
2014-11-05, 04:00
  #17
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ston3d
I Bangkok för det var väl det som det frågades om ?
Ansökt om visum i Sverige tidigare men det var flera år sen. Mycket möjligt reglerna har ändrats där. Men borde vara betydligt enklare att göra det i Sverige då man bara har indisk byråkrati att göra och inte indisk/thai.
Funderade på att spränga kontoret mer än 1 gång.
Kostade förövrigt cirkus 3500 Baht

Tack för informationen, väldigt uppskattat. Hur lång tid tog hela processen från början till slut? Jag kunde inte riktigt utläsa om ni hade in och utresebiljett , samt 10 dagar inbokade någonstans? Eller löste er indiska vän allting?
Citera
2014-11-05, 15:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baduff
Tack för informationen, väldigt uppskattat. Hur lång tid tog hela processen från början till slut? Jag kunde inte riktigt utläsa om ni hade in och utresebiljett , samt 10 dagar inbokade någonstans? Eller löste er indiska vän allting?

Vi köpte en billig biljett till Nepal för 50 dollar, hotell behövde vi inte lösa då kontaktuppgifterna till min vän räckte då vi skrev vi skulle bo hos honom pch han skulle vara med oss större delen av resan.
Tror de säger det ska ta 7 arbetsdagar men de löste vårat snabbare för vårat plan gick tidigare.
Hade ju inte visum så det räckte i Thailand så vi fick ju rusa ner på en visa run till Kambodja med våra pass med, var ett helvete då allt som kunde gå fel gick fel, vi var som tur var de sista som blev insläppta i Thailand den kvällen
Citera
2014-11-07, 02:37
  #19
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ston3d
Vi köpte en billig biljett till Nepal för 50 dollar, hotell behövde vi inte lösa då kontaktuppgifterna till min vän räckte då vi skrev vi skulle bo hos honom pch han skulle vara med oss större delen av resan.
Tror de säger det ska ta 7 arbetsdagar men de löste vårat snabbare för vårat plan gick tidigare.
Hade ju inte visum så det räckte i Thailand så vi fick ju rusa ner på en visa run till Kambodja med våra pass med, var ett helvete då allt som kunde gå fel gick fel, vi var som tur var de sista som blev insläppta i Thailand den kvällen

Shit, det låter som en massa meck fram och tillbaka. Förhoppningsvis klarar jag mig lindrigare undan då jag siktar på tre månader istället!
Citera
2014-11-30, 21:41
  #20
Medlem
Busstations avatar
Blir lite förvirrad över hur det här med visasökningen fungerar.

Hittade den här sidan som förklarar allt man ska ha med, men känns ändå inte glasklart så jag tänkte kolla med er kära flashbackare om jag förstått rätt.
http://www.in.ckgs.se/en/apply-for-a...visa_post.html

1. Jag fyller i online visa application här och skriver ut den.

2. Jag skickar med ett foto (eller ska jag fästa den på applicationpappret? Har inte registrerat mig där så jag vet inte hur det pappret ser ut)

3. Jag ska skriva min signatur under fotot står det, är det på applicationpappret som jag då fäst fotot på? Eller har jag fattat fel?

4. Jag fyller i "CKGS Order Form" och kryssar i rutorna för att jag godkänner dom och vill ha sakerna tillbakaskickad.

5. Jag betalar alla pengar till deras bankgiro och skriver ut ett papper över att jag betalt och skickar med den. (vilket borde bli 709 kronor för ett vanligt turistvisum utan expresspost om jag fattat rätt?)
http://www.in.ckgs.se/en/apply-for-a...visa-fees.html

6. Jag skickar allting inklusive passet i ett kuvert till
"CKGS
India Visa Application Centre,
Post Box 7589,
10393 Stockholm." och väntar i 3-4 veckor

Är det korrekt eller är det något jag missuppfattat?
Citera
2014-12-01, 22:07
  #21
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Blir lite förvirrad över hur det här med visasökningen fungerar.

Hittade den här sidan som förklarar allt man ska ha med, men känns ändå inte glasklart så jag tänkte kolla med er kära flashbackare om jag förstått rätt.
http://www.in.ckgs.se/en/apply-for-a...visa_post.html

1. Jag fyller i online visa application här och skriver ut den.

2. Jag skickar med ett foto (eller ska jag fästa den på applicationpappret? Har inte registrerat mig där så jag vet inte hur det pappret ser ut)

3. Jag ska skriva min signatur under fotot står det, är det på applicationpappret som jag då fäst fotot på? Eller har jag fattat fel?

4. Jag fyller i "CKGS Order Form" och kryssar i rutorna för att jag godkänner dom och vill ha sakerna tillbakaskickad.

5. Jag betalar alla pengar till deras bankgiro och skriver ut ett papper över att jag betalt och skickar med den. (vilket borde bli 709 kronor för ett vanligt turistvisum utan expresspost om jag fattat rätt?)
http://www.in.ckgs.se/en/apply-for-a...visa-fees.html

6. Jag skickar allting inklusive passet i ett kuvert till
"CKGS
India Visa Application Centre,
Post Box 7589,
10393 Stockholm." och väntar i 3-4 veckor

Är det korrekt eller är det något jag missuppfattat?

Har för mig att det är två passfoten som gäller, ett för formuläret och ett som dom ska använda som för visumet i passet. Annars låter det riktigt. Jag skickade med ett kuvert med min adress och porto så dom bara kan lägga pass i och lägga i lådan, men du har betalt frakt?
Citera
2014-12-01, 22:31
  #22
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Har för mig att det är två passfoten som gäller, ett för formuläret och ett som dom ska använda som för visumet i passet. Annars låter det riktigt. Jag skickade med ett kuvert med min adress och porto så dom bara kan lägga pass i och lägga i lådan, men du har betalt frakt?

Okej! Har inte skickat iväg något, utan är mest nyfiken på hur jag ska göra i framtiden. Så du la i ett kuvert till i det du skickade med redan färdigt och påskriven hemadress på?

Jag antar att frakten hem är medräknad, på den här sidan står det med 90 kronor på "postage" där totalsumman blir 709 kronor och 90 kronor är ju vad det kostar med hemfrakten på den här sidan också så antar att det är samma?
http://www.in.ckgs.se/en/apply-for-a...visa-fees.html

http://www.in.ckgs.se/en/resources/p...order-from.pdf

Kom att tänka på en sak, kvittot jag ska skriva ut över att jag betalt till deras bankgiro, hur får jag ut det? Är det transaktionsuppgifterna de är ute efter? Kan inte minnas att jag någonsin skrivit ut ett kvitto från en betalning jag gjort online. Är lite orolig över att det ska bli fel så allt går åt käppen med tanke på den långa behandlingstiden.

Har Swedbank om det är till någon hjälp.
Citera
2014-12-01, 23:38
  #23
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation

Kom att tänka på en sak, kvittot jag ska skriva ut över att jag betalt till deras bankgiro, hur får jag ut det? Är det transaktionsuppgifterna de är ute efter? Kan inte minnas att jag någonsin skrivit ut ett kvitto från en betalning jag gjort online. Är lite orolig över att det ska bli fel så allt går åt käppen med tanke på den långa behandlingstiden.

Har Swedbank om det är till någon hjälp.

Har för mig det. Första gången jag åkte till Indien gick jag till banken och betalde genom dom för att få ett kvitto, men dom hade inga kvitton för bankgiro så jag fick bara ett utskrift av överföringen. Fungerade iaf.
Citera
2014-12-04, 07:37
  #24
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ston3d
I Bangkok för det var väl det som det frågades om ?
Ansökt om visum i Sverige tidigare men det var flera år sen. Mycket möjligt reglerna har ändrats där. Men borde vara betydligt enklare att göra det i Sverige då man bara har indisk byråkrati att göra och inte indisk/thai.
Funderade på att spränga kontoret mer än 1 gång.
Kostade förövrigt cirkus 3500 Baht

Är på plats i Bangkok nu och siktar på att besöka kontoret imorgon, kan jag förvänta mig superlånga köer eller är det frid och fröjd?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2088434

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback