Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-29, 20:52
  #1021
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej!

Ska kolon eller semikolon (eller talstreck) placeras efter "uttryckt" i följande mening:

[...] Det talar om att det går åt fem järnjoner per permanganatjon, eller annorlunda uttryckt: fem mol järnjoner för varje mol permanganatjoner.

Har placerat kolon men blir fundersam!
Kolon är fullt rimligt. Komma, om RulleRivare har föreslagit, går också bra. Semikolon går inte bra, och inte heller talstreck är särskilt lämpligt. Under alla förhållanden vill jag nog ha ett komma också efter eller.
Citera
2015-10-01, 21:59
  #1022
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kolon är fullt rimligt. Komma, om RulleRivare har föreslagit, går också bra. Semikolon går inte bra, och inte heller talstreck är särskilt lämpligt. Under alla förhållanden vill jag nog ha ett komma också efter eller.

Det känns som att talstreck missbrukas av överambitiösa flashbackare som skriver på en nivå de inte bemästrar. Endast min observation. De använder talstreck på allt!
__________________
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-01 kl. 22:25.
Citera
2016-02-12, 13:06
  #1023
Medlem
Hur ska jag använda kommatecken?

Finns det några klara regler runt hur man ska använda kommatecken? Finns det några rätt eller fel?

Ta till exempel de här två meningarna:

Hon har en kille nu som heter Dan. (utan kommatecken)

Hon har en kille nu, som heter Dan. (med kommatecken)

Är båda meningarna okej?
Citera
2016-02-12, 13:09
  #1024
Medlem
technoisbests avatar
Ja, både meningarna är grammatiskt korrekta, men jag skulle själv använd den första (utan kommatecken). Jag använder mest kommatecken när jag ska skriva ordet "men", som i föregående mening, fast även innan ordet "som", som i den här meningen. Samt även efter ordet "fast", som i meningen "din mamma har en sexig rumpa, fast och fin."
__________________
Senast redigerad av technoisbest 2016-02-12 kl. 13:40.
Citera
2016-02-12, 13:16
  #1025
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Finns det några klara regler runt hur man ska använda kommatecken? Finns det några rätt eller fel?

Ta till exempel de här två meningarna:

Hon har en kille nu som heter Dan. (utan kommatecken)

Hon har en kille nu, som heter Dan. (med kommatecken)

Är båda meningarna okej?

"Kommatecken" är tecknet ( , ) man använder för att dela upp en mening i olika delar och ange att det skall vara en paus."

Det finns tydliga och bra förklaringar på den här länken:
Citat:
http://www.skiljetecken.se/kommatecken.php
Citera
2016-02-12, 13:21
  #1026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Ja, både meningarna är grammatiskt korrekta, men jag skulle själv använd den första (utan kommatecken). Jag använder mest kommatecken när jag ska skriva orden "men", som i föregående mening, fast även innan ordet "som", som i den här meningen.

Tack för ditt svar.

Vad säger du/ni om denna då:

"Den typiske besökaren är en pensionär som gillar gräddtårta och hallonsaft"

Är det givet att ha ett kommatecken innan som?
Citera
2016-02-12, 13:43
  #1027
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Tack för ditt svar.

Vad säger du/ni om denna då:

"Den typiske besökaren är en pensionär som gillar gräddtårta och hallonsaft"

Är det givet att ha ett kommatecken innan som?

Nej, jag skulle inte använt kommatecken i det fallet. Jag hade faktiskt skippat "som gillar gräddtårta och hallonsaft" helt, då det ändå är allmänt vedertaget att pensionärer gillar att fika.
Citera
2016-02-15, 17:18
  #1028
Medlem
Jag lånar denna tråd med en fråga. Vilken av dessa meningar är mest rätt?

- Han kommer från Göteborg, sa hon som om det var en självklarhet.

- Han kommer från Göteborg, sa hon, som om det var en självklarhet.

Det jag undrar är alltså om man ska ha ett kommatecken efter "hon"?
__________________
Senast redigerad av arallaupptagna 2016-02-15 kl. 17:21.
Citera
2016-04-22, 21:05
  #1029
Medlem
Naravodomoks avatar
Kan någon vänlig flashbackare (helst via exempel) tydligt förklara när semikolon ska och inte ska användas? Jag själv använder det sällan eftersom det var vad jag fick lära mig; när man inte vet när semikolon ska användas ska man avstå från att använda det.

(Var det korrekt nyttjat i ovanstående mening?)

Jag tycker mig se en inflation i användandet av semikolon på internet, och jag misstänker att det inte beror på att folk helt plötsligt fattat dess korrekta betydelse och användningsområde, utan snarare att man vill vara lite av en speciell snöflinga.
Citera
2016-04-23, 00:50
  #1030
Medlem
dMobergs avatar
Om du inte vill använda en punkt, eller en konjunktion, då kan du ersätta med semikolon.
Som en mjukare punkt alltså. Du ska ha fullständiga satser på båda sidorna om semikolonet.
Citera
2016-06-03, 17:28
  #1031
Medlem
Är det fritt fram att använda decimalpunkt som avskiljare mellan heltal och decimaler på svenska istället för decimalkomma (eller kolon)? Lidl använder decimalpunkt såg jag idag. Har konstigt nog inte tänkt på det tidigare.
Citera
2016-06-03, 19:10
  #1032
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är det fritt fram att använda decimalpunkt som avskiljare mellan heltal och decimaler på svenska istället för decimalkomma (eller kolon)? Lidl använder decimalpunkt såg jag idag. Har konstigt nog inte tänkt på det tidigare.
På standardsvenska är det komma och inget annat som gäller. I många andra varianter av svenska används dock enligt engelsk modell punkt, så det är som alltid en fråga om vem man vänder sig till, vad man vill uppnå och vilket intryck man vill göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback