Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 19:42
  #1873
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns en bugg i firefox som ställer till det på vissa sidor, ändra en grej i inställningar och nu har problemet till större delen försvunnit.
Ber om ursäkt för min lite raljerande ton i förra postningen, faktum är att du i princip har rätt ändå. Firefox har - efter de släppte FF57+ (Quantum) - till skillnad från förr börjat konsumera mycket större mängder minne.
Dock är det konstigt att du lyckats dra 12 gb minne hur som helst.

Har du lust dela med dig av vad du gjort? Jag har själv upptäckt en tänkbar bugg, som jag inte vet om jag är ensam om, men när jag går in på dn.se drar cpu-användningen i höjden med ca. 30-33% extra.... detta är Firefox-relaterat, händer inget nämnvärt i Chrome. Det kan vara en FF-bugg, men det kan förstås också hänföras till Dagens Nyheter.
Citera
2018-02-02, 15:31
  #1874
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Ber om ursäkt för min lite raljerande ton i förra postningen, faktum är att du i princip har rätt ändå. Firefox har - efter de släppte FF57+ (Quantum) - till skillnad från förr börjat konsumera mycket större mängder minne.
Dock är det konstigt att du lyckats dra 12 gb minne hur som helst.

Har du lust dela med dig av vad du gjort? Jag har själv upptäckt en tänkbar bugg, som jag inte vet om jag är ensam om, men när jag går in på dn.se drar cpu-användningen i höjden med ca. 30-33% extra.... detta är Firefox-relaterat, händer inget nämnvärt i Chrome. Det kan vara en FF-bugg, men det kan förstås också hänföras till Dagens Nyheter.

Exakt, Med version 58 har min lilla NUC dragit igång kylfläkten rejält när jag surfar i fler flikar än kanske åtta. Förut gick kylfläkten bara igång om jag körde typ videoredigering. Nu drar fläkten igång (hörbart) även om man bara tittar på YT. Kör jag Edge istället, är burken tyst..

Det är också random CPU-belastning numer med Firefox. Man kan nästan tro att någon använder min CPU-kraft för att mine-a BTC eller något. I skrivande stund ligger Firefox på 13-14%, 11 flikar öppna i FF, inget mer än en nedladdning på gång. FF58 använder fler än en CPU-kärna, kan detta ligga bakom CPU-belastningen?
Citera
2018-02-18, 00:36
  #1875
Medlem
pantywankers avatar
Kan man ordna så att stavningskontrollen i Firefox även accepterar Engelska? Sjukt irriterande att alla ord markeras som felstavade.
Citera
2018-02-18, 11:46
  #1876
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Kan man ordna så att stavningskontrollen i Firefox även accepterar Engelska? Sjukt irriterande att alla ord markeras som felstavade.
Du kan lägga till ordlistor. Om du högerklickar i ett sökfält eller här där du svarar på text så kan du ställa in stavningskontroll och lägga till språk.
Citera
2018-02-20, 00:50
  #1877
Medlem
stonedeafs avatar
Har ett problem med Firefox och när jag skall spela upp youtube-video.
Det har funkat bra länge och klipp som länkats på forum har funkat hela tiden, men det var år sedan jag loggade in på mitt youtube-konto så jag blev överraskad när en video i min lista bara spelade 1-3 sekunder och sedan försvann video delen som hade scrollbaren och media knappar, dock så fortsatte ljudet men det gick inte att spola fram/bakåt utan dem.

Provade allt möjligt starta om logga in/ut från youtube etc men inget hjälpte.
Googlade runt och hittade några tips typ.

How to make HTML5 H.264/AVC video work on Windows XP/XP x64 (using Firefox)
http://wp.xin.at/archives/4059
"Note that this guide is thus based on Firefox exclusively. Anything starting with version 47 should work, official support came in 49, and I’ll be using the current version, 51.0.1 at the time of writing.

So, why doesn’t it “just work” in the first place? It did a few years back, right? Because H.264 playback relies on a DRM plugin, on Linux it would be the Google Widevine plugin, on Windows it’s the Adobe Primetime plugin. So yes, Firefox does support DRM out of the box. But even if content isn’t signed and encrypted, the browser still relies on those plugins to play H.264. And the problem is, that Adobe found some problems with that plugin on XP, so they disabled support on the platform. Their version 17 plugin is still being rolled out with the browser however, and it is binary-compatible with XP, so let’s show you how to re-enable it!"

Det är dock lite knepigt och trixa med register hax etc.

Iom att jag kör windows xp samt Firefox 48.02 portable så kan den inte uppgrades till senaste samt Flash har jag fått köra en specialversion (developer) för att funka.

Idag skulle jag titta på något youtube klipp någon länkat i en flik men då blev det som ovan ingen bild så jag gick till en gammal forumtråd med klipp som funkat förroch öppande i en annan flik och det funkade nu också, därför blev jag paff när tryckte tidigare flik igen och det också funkade. Nu kunde jag titta igen flera klipp i listan utan problem.

Ville bara dela med mig om någon annan har samma problem.

Varför funkar det utan att jag trixat?
Citera
2018-02-20, 22:01
  #1878
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonedeaf
Har ett problem med Firefox och när jag skall spela upp youtube-video.
.... wall of text.....

Iom att jag kör windows xp samt Firefox 48.02 portable så kan den inte uppgrades till senaste samt Flash har jag fått köra en specialversion (developer) för att funka.

.... wall of text.....

Varför skriver du här efter hjälp med en detalj som till 99,99% säkerhet beror på det felstilade ovan?
Det är en sak att du fortfarande kör med WIN XP - du kanske inte har råd att uppgradera till Win 10, eller köpa en nyare dator som klarar Win 10 - men XP är ett snart 17 år gammalt OS och supporten för XP har upphört från MS. Det bör du trots allt vara medveten om. En helt annan sak däremot är varför du fortfarande kör med Firefox v48 som är asgammal version vid det här laget (FF v48 släpptes 2 augusti 2016)? Firefox är gratis, varför installerar du inte den senaste versionen bara?
Nyare versioner av Firefox installerar inte ens Flash längre, du kan själv bestämma om Flash plugin ska tillåtas om median du vill spela upp kräver detta. Jag har inte Flash installerat, jag har inga som helst problem att använda YT.
Det finns även portabla versioner av senaste FF. Det hade tagit dig typ 2 minuter att ladda ned, installera och konstatera huruvida ditt lilla YT-problem kvarstod eller inte. Men det gjorde du inte. Istället skriver du här och gnäller.... patetiskt!
Citera
2018-02-21, 09:56
  #1879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
En helt annan sak däremot är varför du fortfarande kör med Firefox v48 som är asgammal version vid det här laget (FF v48 släpptes 2 augusti 2016)? Firefox är gratis, varför installerar du inte den senaste versionen bara?
Därför att aktuella Firefox (eller Chrome) också har gett upp XP som OS för internetanslutna.
Citera
2018-02-22, 04:07
  #1880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Därför att aktuella Firefox (eller Chrome) också har gett upp XP som OS för internetanslutna.

Installera FF 52ESR, fungerar med win xp.
Citera
2018-02-24, 18:19
  #1881
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Därför att aktuella Firefox (eller Chrome) också har gett upp XP som OS för internetanslutna.
Låter väl rimligt iofs, eller hur?
Men det går ju i så fall att köpa en Win10-licens på t ex Ebay för några tior https://www.ebay.com/p/Microsoft-Win...4bit/809536399
Väljer man 32-bit versionen (som har låga hårdvarukrav) borde Win10 fungera även på mycket gamla datorer. Win10 är överlägset XP på alla sätt dessutom.
Med Win10 installerad kan man sedan uppdatera till senaste Firefox ...
Citera
2018-03-03, 14:30
  #1882
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Låter väl rimligt iofs, eller hur?
Men det går ju i så fall att köpa en Win10-licens på t ex Ebay för några tior https://www.ebay.com/p/Microsoft-Win...4bit/809536399
Väljer man 32-bit versionen (som har låga hårdvarukrav) borde Win10 fungera även på mycket gamla datorer. Win10 är överlägset XP på alla sätt dessutom.
Med Win10 installerad kan man sedan uppdatera till senaste Firefox ...
Ja eller hur. Win 10 = Win Nsa, Fbi edition. Bara en idiot använder windows spyware 10 edition.
Citera
2018-03-03, 18:21
  #1883
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Ja eller hur. Win 10 = Win Nsa, Fbi edition. Bara en idiot använder windows spyware 10 edition.
Ja, då är vi många idioter gått på det där - eller hur?
Har du smartfån, padda? Hur säker tror du din integritet är när Google roddar systemen? Och om nu Win10 är så korkat att använda, varför känna sig säker på att Win7 är fri från "spyware" - samma företag har ju skapat båda?
Jag försvarar inte tilltaget av MS, men det finns ju antispyware - här är några förslag https://www.geckoandfly.com/25083/fr...-tracking-you/

De flesta av oss idioter som använder Win10 jagas inte av NSA eller FBI heller, möjligtvis är MSB här i Sverige intresserad.....
Citera
2018-03-07, 20:35
  #1884
Medlem
När jag ändrar "privacy.resistFingerprinting" till "true" så glömmer Firefox 58.01 (64-bit) bort sidor som jag justerat zoomen på, dvs alla sidor blir zoom 100%. Någon mer som noterat det, eller är det bara hos mig som det strular?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback