Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 20:44
  #1753
Medlem
Vet inte om jag postat på rätt ställe.
Ska Firefox sluta med addons ?
Typ no script, adblock plus m.m
Blir inte klok vad som ska hända med version 57.
Version 55. Så fungerar inte många av dem jag har längre.
Varav lastpass är det problem med.
Citera
2017-08-11, 00:57
  #1754
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Vet inte om jag postat på rätt ställe.
Ska Firefox sluta med addons ?
Typ no script, adblock plus m.m
Blir inte klok vad som ska hända med version 57.
Version 55. Så fungerar inte många av dem jag har längre.
Varav lastpass är det problem med.
I kort version: Nej, men FF ska avkräva addons vara "WebExtension", ungefär kompatibla med Chrome-tillägg. Uniformering är kanske bra, men personligen anser jag FF har börjat gräva sin egen grav.....
Alla utvecklare av addons har inte valt att anpassa, alternativt hunnit med att anpassa sina tillägg till detta. Tydligen är LastPass ett av dessa, fast i just deras fall är jag ganska övertygad om att de trots allt skapar en anpassad version väldigt snart.
Anpassningen börjar så smått redan med ver 55 (som du tydligen redan installerat, jag har fortfarande 54.01), du kan läsa mer t ex här.

Jag har redan tagit en backup på min profil, och om jag får problem med de tillägg jag själv använder som planerar jag att
1. göra en komplett avinstallation först
2. sedan installera senast fungerande FF version = 54.01, och återinstallera min backup-profil över den (finns även sk ESR-version, som är en företagaranpassad version (fn FF ver 52.0) som man kan nedladda, denna ESR uppdateras inte förrän motsvarande FF ver 60.0 vilket bör ge tillräcklig respittid för resterande tilläggsutvecklare att fixa till ett fungerande tillägg. ESR-version för olika språk och OS kan laddas ned här )
3. ändra i inställningarna så att framtida uppdateringar förhindras (tills tilläggsproblemen har lösts)

Man kan enkelt klippa/klistra in gamla profilen över den nya om man gör detta från en separat plats (mapp utanför Mozilla-mappen, USB-sticka, etc). Men det kräver att man lokaliserar profilen, kopierar hela den mappen till säkert ställe först. När sedan denna ska ersätta den nya profilen så kopiera allt "innanför" gamla profilmappens huvudidentitetsnamn - inkl undermapparna förstås - och klistra in detta "innanför" den nya profilens huvudidentitet.
Om detta är för osäkert (eller för oklart förklarat av mig) så kan man välja att använda sig av ett bra program MozBackup.

Problemet med ver FF55 är att du inte kan "nedgradera" till tidigare version och på så sätt behålla din profils funktionalitet. Det krävs med andra ord att du redan gjort en backup av din gamla profil innan du installerat version 55!
Eftersom FF automatiskt installerar nya versionen när den är tillgänglig, måste den som inte vill riskera eventuella problem eller böka med gamla profiler enligt ovan, stänga av detta innan...
Görs så här: Meny>Inställningar>Avancerat>Uppdateringar och ändra till detta alternativ

Som sagt, Firefox gör ett idiotiskt beslut i och med detta tror jag. Tilläggen och anpassningen de medgett har varit FF:s styrka. Att riskera slå sönder detta ekosystem för att underlätta för vissa utvecklare att få en mer enhetlig plattform (läs: funka med Chrome) låter kanske bra, men många lär ju ändå byta till Chrome då....
Dessutom finns det idag många tillägg som fortfarande fungerar mycket bättre i Firefox än i Chrome, uBlock och AdBlockPlus är några av dessa. Vad händer nu?

Hoppas du blev klokare
Citera
2017-08-11, 03:47
  #1755
Medlem
Tack för ett bra svar.
De lär förlora många users.
Och jag var adum att installera version 55.
Så kan inte gå tillbaka.
Citera
2017-08-11, 03:54
  #1756
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Som sagt, Firefox gör ett idiotiskt beslut i och med detta tror jag. Tilläggen och anpassningen de medgett har varit FF:s styrka. Att riskera slå sönder detta ekosystem för att underlätta för vissa utvecklare att få en mer enhetlig plattform (läs: funka med Chrome) låter kanske bra, men många lär ju ändå byta till Chrome då....
Dessutom finns det idag många tillägg som fortfarande fungerar mycket bättre i Firefox än i Chrome, uBlock och AdBlockPlus är några av dessa. Vad händer nu?
Ff har bara blivit sämre och sämre sen version 20 nånstans..användaren kan påverka ändra och justera mindre och mindre faktorer.
Citera
2017-08-13, 11:40
  #1757
Medlem
shouldbetrusteds avatar
FF 55.0.1

När man ska logga in på visa sidor dyker det upp en ruta som säger

" Denna anslutning är inte säker. Inloggningar som anges här kan äventyras "

Kan man stänga av den varningen? Stänga av den på enstaka sidor?

Den rutan är i vägen ibland när man ska klicka på lösenordsraden.
Antingen lär man klicka bredvid någonstans eller tabba ner.
Citera
2017-08-13, 13:06
  #1758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
FF 55.0.1

När man ska logga in på visa sidor dyker det upp en ruta som säger

" Denna anslutning är inte säker. Inloggningar som anges här kan äventyras "

Kan man stänga av den varningen? Stänga av den på enstaka sidor?

Den rutan är i vägen ibland när man ska klicka på lösenordsraden.
Antingen lär man klicka bredvid någonstans eller tabba ner.

Öppna about:config, skriv in security.insecure_field_warning.contextual.enabled , ändra till False.
Citera
2017-08-13, 13:32
  #1759
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Öppna about:config, skriv in security.insecure_field_warning.contextual.enabled , ändra till False.

Tack
Citera
2017-08-14, 19:47
  #1760
Medlem
Tjoho,
någon som vet hur man kan blocka kommentarer av vissa specifika personer på en wordpressblock med firefox + adblock/ w/e blockplugin?
Citera
2017-08-15, 17:17
  #1761
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Tjoho,
någon som vet hur man kan blocka kommentarer av vissa specifika personer på en wordpressblock med firefox + adblock/ w/e blockplugin?
Tjoho på dig själv,
Har du provat något som heter Google någon gång..... https://www.google.se/search?q=block...NO3k8AeJiKfQCw ?
Citera
2017-08-15, 17:26
  #1762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Tjoho på dig själv,
Har du provat något som heter Google någon gång..... https://www.google.se/search?q=block...NO3k8AeJiKfQCw ?

Tjoho,
har du provat att tänka lite? Kan vara så att jag bara läser bloggarna och inte är skaparen av dem. Eller för mycket begärt?
Citera
2017-08-16, 15:52
  #1763
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Vet inte om jag postat på rätt ställe.
Ska Firefox sluta med addons ?
Typ no script, adblock plus m.m
Blir inte klok vad som ska hända med version 57.
Version 55. Så fungerar inte många av dem jag har längre.
Varav lastpass är det problem med.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
I kort version: Nej, men FF ska avkräva addons vara "WebExtension", ungefär kompatibla med Chrome-tillägg. Uniformering är kanske bra, men personligen anser jag FF har börjat gräva sin egen grav.....
Alla utvecklare av addons har inte valt att anpassa, alternativt hunnit med att anpassa sina tillägg till detta. Tydligen är LastPass ett av dessa, fast i just deras fall är jag ganska övertygad om att de trots allt skapar en anpassad version väldigt snart.
Anpassningen börjar så smått redan med ver 55 (som du tydligen redan installerat, jag har fortfarande 54.01), du kan läsa mer t ex här.

Jag har redan tagit en backup på min profil, och om jag får problem med de tillägg jag själv använder som planerar jag att
1. göra en komplett avinstallation först
2. sedan installera senast fungerande FF version = 54.01, och återinstallera min backup-profil över den (finns även sk ESR-version, som är en företagaranpassad version (fn FF ver 52.0) som man kan nedladda, denna ESR uppdateras inte förrän motsvarande FF ver 60.0 vilket bör ge tillräcklig respittid för resterande tilläggsutvecklare att fixa till ett fungerande tillägg. ESR-version för olika språk och OS kan laddas ned här )
3. ändra i inställningarna så att framtida uppdateringar förhindras (tills tilläggsproblemen har lösts)

Man kan enkelt klippa/klistra in gamla profilen över den nya om man gör detta från en separat plats (mapp utanför Mozilla-mappen, USB-sticka, etc). Men det kräver att man lokaliserar profilen, kopierar hela den mappen till säkert ställe först. När sedan denna ska ersätta den nya profilen så kopiera allt "innanför" gamla profilmappens huvudidentitetsnamn - inkl undermapparna förstås - och klistra in detta "innanför" den nya profilens huvudidentitet.
Om detta är för osäkert (eller för oklart förklarat av mig) så kan man välja att använda sig av ett bra program MozBackup.

Problemet med ver FF55 är att du inte kan "nedgradera" till tidigare version och på så sätt behålla din profils funktionalitet. Det krävs med andra ord att du redan gjort en backup av din gamla profil innan du installerat version 55!
Eftersom FF automatiskt installerar nya versionen när den är tillgänglig, måste den som inte vill riskera eventuella problem eller böka med gamla profiler enligt ovan, stänga av detta innan...
Görs så här: Meny>Inställningar>Avancerat>Uppdateringar och ändra till detta alternativ

Som sagt, Firefox gör ett idiotiskt beslut i och med detta tror jag. Tilläggen och anpassningen de medgett har varit FF:s styrka. Att riskera slå sönder detta ekosystem för att underlätta för vissa utvecklare att få en mer enhetlig plattform (läs: funka med Chrome) låter kanske bra, men många lär ju ändå byta till Chrome då....
Dessutom finns det idag många tillägg som fortfarande fungerar mycket bättre i Firefox än i Chrome, uBlock och AdBlockPlus är några av dessa. Vad händer nu?

Hoppas du blev klokare

Uppdaterar mitt tidigare svar.

Såg i denna intressanta artikel idag att WaterFox - som är ett sidoprojekt baserat på Firefox webbmotor - planerar att fortsätta stödja tilläggen som tidigare även i kommande Waterfox version 55.0.1 (det står fel i artikeln, Waterfox har inte släppt denna version för Windows ännu - per idag - men lär göra det de närmsta dagarna).

Det bör innebära att du skulle kunna testa om dina tillägg fungerar i Waterfox.

Hittills har Waterfox automatiskt använt sig av samma profil som Firefox har, men kommer fr o m version 55 att börja köra med en egen profil. Fördelen är att du bör kunna använda dina tillägg som inte fungerar längre i Firefox 55, men att du går miste om synkningen (om du i framtiden vill återgå till Firefox).
Känner inte till in det finns språkpacket för Waterfox så att du kan köra den på svenska, har bara sett den på engelska.
Jag har testat Waterfox v54, och det ser ut som vanligt. Har uppdateringsfunktionen avstängd fortfarande, men planerar att manuellt uppdatera till Waterfox version 55 då den släpps.
__________________
Senast redigerad av SuperPutte 2017-08-16 kl. 15:55.
Citera
2017-09-05, 13:20
  #1764
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Är det fler som har märkt att vissa bokmärke och favicon har försvunnit sedan senaste uppgraderingen?

Även när man har klickat på bokmärket och faviconen syns under adressfältet så syns det inte under bokmärksfältet. Det ligger även rätt under about:config.

Har någon tips på hur man ska får fram faviconen på sina bokmärke som då har detta?

Rensat och tömt cash och cookies. Senaste versionen och allt är uppdaterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback