Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-16, 14:04
  #1
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Ämne sammanfogat av flera trådar. Topic har alltså breddats och är nu tänkt som en samlingstråd för SDU-relaterade diskussioner, inte bara om olika falanger.
/Mod.


Hej,

Hur ser de olika falangerna ut i SDU? Är "alla" någon form av värdekonservativa nationalister/nationalkonservativa, eller finns det även marknadsliberaler, (paleo)libertarianer, neokonservativa, osv?

Står folk nära en mer europeisk konservativ, eller mer åt det amerikanska Ron Paul-hållet?

Är det mest sionister, eller gillar folk Palestina?

Är själv någon form av nationalkonservativ meritokrat, och i nuläget partilös.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2013-02-24 kl. 10:45.
Citera
2013-02-16, 16:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Hej,

Hur ser de olika falangerna ut i SDU? Är "alla" någon form av värdekonservativa nationalister/nationalkonservativa, eller finns det även marknadsliberaler, (paleo)libertarianer, neokonservativa, osv?

Står folk nära en mer europeisk konservativ, eller mer åt det amerikanska Ron Paul-hållet?

Är det mest sionister, eller gillar folk Palestina?

Är själv någon form av nationalkonservativ meritokrat, och i nuläget partilös.
SD har många olika falanger men de två främsta som det skrivits om mycket i media är "bunkerfalangen" som är den mer nationalistiska falangen (ex Gustav Kasselstrand) och den mer counterjihadistiska falangen(ex Kent Ekeroth).

Dessa två olika falanger skiljer sig oftast mycket i Israel Palestinafrågan där nationalisterna stödjer alla folks rätt till ett eget hemland medan counterjihadisterna motsätter sig en Palestinsk stat för att Palestinier är muslimer och det är bara ännu en muslimsk erövring.

Eftersom jag inte vet något mer om olika falanger så kommer du få mina egna åsikter.
(OBS Jag betecknar mig inte som SD-are men kommer rösta på partiet av strategiska skäl.)


Jag personligen vill ha en mycket mer restriktiv invandringspolitik än SD och jag skulle vilja att den(invandringspolitikern) ska baseras på etnisk grund. Tex så tycker jag att vi inte ska ha ickeeuropeisk invandring(flyktingar ska få tillfälligt uppehållstillstånd tills konflikten är över).

I ekonomiska frågor är jag långt till höger om SD(paleolibertarian) och jag gillar inte deras folkhemsvurmande som de tagit till sig på senare tid(SD var höger i ekonomipolitik förut).
Citera
2013-02-17, 13:18
  #3
Medlem
Z.Z.s avatar
Min bild är att den splittring som målats upp som "bunkern" mot "counterjihadister" mest handlar om sakfrågor som vilka internationella samarbeten man ska ha, vilka utspel som varit rätt/fel osv. och inte främst om någon strid mellan ideologier. På båda sidor verkar det finnas en rad olika ideologiska riktningar representerade.

När jag har varit på SDU-aktiviteter har jag sällan känt av någon spänning mellan olika grupper på det sättet som jag kännetecknar som "falangstrid". Men jag kanske har varit på fel ställen för att se det. Däremot kan man nog dela in medlemmarna i mer borgerliga/socialdemokratiska, mer konservativa/liberala, mer nationalistiska/internationalistiska osv.

I allmänhet tycker jag att det uppskruvade tonläget i vissa frågor är, på ren nysvenska, sjukt onödigt. Synd om man inte kan ha en lugn och sansad diskussion om sådana saker som internationella samarbeten. En del av skulden för det kan nog läggas på den så kallade kuppen, ordförandestriden i fjol.
__________________
Senast redigerad av Z.Z. 2013-02-17 kl. 13:23.
Citera
2013-02-18, 10:26
  #4
Medlem
Traditions avatar
Snor tråden för en fråga: Finns det någon form av paleolibertariansk grupp i SDU? Alltså låga skatter, privatiseringar, frihandel, decentralisering, men samtidigt värdekonservativ i frågor som abort, homoäktenskap, och invandring? Har till och från lurat på att gå med i ett parti/ungdomsförbund, tänkt en del på KDU, MUF, eller Liberala Partiet, men känt att inte något riktigt passar. SDU då? Eller skulle jag som medlem mötas av en massa keynesianska partivänner som tjatade om statliga satsningar, ekonomiska stimulanser, och liknande galenskaper?
__________________
Senast redigerad av Tradition 2013-02-18 kl. 10:31.
Citera
2013-02-22, 23:01
  #5
Medlem
Den stora tråden om SDU

Det finns ingen liknande tråd. Jag väljer därför att skapa en.

Diskutera allt som rör Sverigedemokratisk ungdom!
Citera
2013-02-23, 01:47
  #6
Medlem
Velicanders avatar
SDU är i rejält krisläge nu. Ledningen har klantat sig efter pinsama utspel om Palestina och försvarandet av Erik Almqvist och att dom misslyckats med att få bidrag i år igen. Fast det värsta är nog samarbeten med franska och italieska fascistpartier som har gjort att ingen seriös person i SD har något förtroende för ungdomsförbundet. Kasselstand är arbetslös och lockar bara korkade bönder som tror dom ska få bli viktiga personer om dom tar på sig kostym och ser lika tråkiga ut som han. Hahne är alkoholiserad och knullar allt som rör sig och är inte kompetent någon stans. Resten av styrelsen är bimbos och ja sägare. Det som behövs är att någon hittar en stark ledare som kan ta över SDU och göra det lagom kaxigt och bråka konstruktivt med moderpartiet utan att bara förstöra för rörelsen hela tiden. Tills dess är det solklart rött kort för Kasselstrand och Hahne!

F..ö:

<3 Paula Bieler, snyggast på SD:s kansli. Synd att hon är förlovad.
__________________
Senast redigerad av Velicander 2013-02-23 kl. 01:49.
Citera
2013-02-23, 02:34
  #7
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velicander
text

Oj, det var en sågning som heter duga! Tycker Kasselstrand åtminstone skött sina speaking engagements väl, även om det var självfallet var minst sagt kontraproduktivt ur ett PR-perspektiv att mitt i partiets känsliga krishantering skriva den där debattartikeln där han tillsammans med Hanhe försvarar Almqvist.

Man uppmärksammade ju den här KDU-killen som gick över till SDU: http://sdu.nu/2012/10/02/kdu-profil-till-sdu/

Det verkar dock inte ha blivit så mycket väsen från honom? Hur ser tillströmningen till SDU från de andra ungdomsförbunden ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Velicander
Fast det värsta är nog samarbeten med franska och italieska fascistpartier som har gjort att ingen seriös person i SD har något förtroende för ungdomsförbundet.

Vilka fascistpartier? Menar du Lega Nord och Front National? Annars har man väl samröre med bland annat FPÖ och Vlaams Belangs respektive ungdomsförbund? De är väl inte så mycket mer "fascistiska" än SD i sin politik? Det är ju inte direkt NPD eller Gyllene Gryning vi snackar om.
__________________
Senast redigerad av Evangelion 2013-02-23 kl. 03:13.
Citera
2013-02-23, 06:52
  #8
Medlem
Ledarprincipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velicander
Jag älskar Israel och min lilla Bieler, pust stånk stön-trolleri

Ja, så kan det vara, i ett parallellt universum kanske.

SDU stormar fram med många unga förmågor, ser gott på deras framtid om man kan hålla stadig kurs nu mot valet 2014.
Citera
2013-02-23, 07:04
  #9
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velicander
SDU är i rejält krisläge nu. Ledningen har klantat sig efter pinsama utspel om Palestina
Vad ligger det pinsamma i att förespråka en tvåstatslösning enligt de nationalistiska principerna och kritisera vissa höga företrädares nära relationer och ständiga fjäsk för Israel? Hade det inte varit betydligt mer "pinsamt" för SDU (som ju ändå kallar sig för ett nationalistiskt ungdomsförbund) att inta en odelat pro-judisk hållning?

Citat:
Fast det värsta är nog samarbeten med franska och italieska fascistpartier
På vilket sätt var det "det värsta" och för vem?

Citat:
som har gjort att ingen seriös person i SD har något förtroende för ungdomsförbundet.
Kan du ge lite exempel på dessa oerhört seriösa personer i SD som numera saknar förtroende för ungdomsförbundet? Kan det vara så att dessa personer i själva verket inte alls är särskilt seriösa och att de kommer fortsätta sakna förtroende för ungdomsförbundet tills någon av deras egna nickedockor sitter som ordförande? Kan det vara en korrekt gissning?


Citat:
Kasselstand är arbetslös
Mycket riktigt, han sparkades från SD:s kansli efter att ha uttryckt sitt missnöje med moderpartiets agerande i fallet Almqvist. Huruvida han "förtjänade" sparken eller inte får var och en bedöma.

Citat:
och lockar bara korkade bönder som tror dom ska få bli viktiga personer om dom tar på sig kostym och ser lika tråkiga ut som han.
Kan vi få lite exempel på dessa korkade bönder?

Citat:
Hahne är alkoholiserad
Alkoholproblemen i SD tycks vara svåra, av filmklipp, nyhetstexter och bilder att döma så verkar inte Hahne vara den enda som tycker om att dricka sig berusad. Hur skiljer sig Hahnes alkoholvanor från exempelvis Kent Ekeroth eller Christian Westlings?

Citat:
och knullar allt som rör sig
Hahnes sexvanor kan väl knappast vara ditt bekymmer, om du inte menar att han utnyttjar sin förtroendeposition för att förföra tex nya medlemmar. Om det är så, så är det ju förstås förkastligt, men det återstår ju för dig att belägga.

Citat:
och är inte kompetent någon stans.
Kan du ge lite exempel på denna inkompetens?

Citat:
Resten av styrelsen är bimbos och ja sägare.
Hur har det blivit så tror du?

Citat:
Det som behövs är att någon hittar en stark ledare som kan ta över SDU
Och vem är denna starka ledare om man får vara nyfiken?

Citat:
utan att bara förstöra för rörelsen hela tiden.
Vilken rörelse är det du pratar om? Är det en nationalistisk och svenskvänlig rörelse eller en pro-judisk och counterjihadistisk dito du anser Hahne och Kasselstrand förstör för?


Citat:
<3 Paula Bieler, snyggast på SD:s kansli. Synd att hon är förlovad.
Oerhört synd.
Citera
2013-02-23, 13:22
  #10
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velicander
SDU är i rejält krisläge nu. Ledningen har klantat sig efter pinsama utspel om Palestina och försvarandet av Erik Almqvist och att dom misslyckats med att få bidrag i år igen. Fast det värsta är nog samarbeten med franska och italieska fascistpartier som har gjort att ingen seriös person i SD har något förtroende för ungdomsförbundet. Kasselstand är arbetslös och lockar bara korkade bönder som tror dom ska få bli viktiga personer om dom tar på sig kostym och ser lika tråkiga ut som han. Hahne är alkoholiserad och knullar allt som rör sig och är inte kompetent någon stans. Resten av styrelsen är bimbos och ja sägare. Det som behövs är att någon hittar en stark ledare som kan ta över SDU och göra det lagom kaxigt och bråka konstruktivt med moderpartiet utan att bara förstöra för rörelsen hela tiden. Tills dess är det solklart rött kort för Kasselstrand och Hahne!

F..ö:

<3 Paula Bieler, snyggast på SD:s kansli. Synd att hon är förlovad.

Oj, vilken bitterhet! Har du blivit utmanövrerad eller osynliggjord av SDU:s ledning, eller varför detta påhopp? Dumpad flick/pojkvän?

Knappt värt att bemöta...men om jag inte är helt felunderrättad så är GK arbetsbefriad med full lön under sin uppsägningstid...vilket inte är samma sak som arbetslös. När uppsägningstiden tar slut har han säkert ett nytt jobb på gång. Korkade bönder har för övrigt också rösträtt - och med tanke på det stora antalet kan det vara en nog så viktig grupp

Om Hahne är alkoholiserad har han nog valt fel jobb som soldat. Chanserna att han ska kunna underhålla sitt dryckesbegär i fält måste anses vara riktigt små...och försvaret skulle för övrigt aldrig tillåta att deras elitsoldater var alkisar. Kvalificerat skitsnack och illvilligt ryktesspridande med andra ord.

Hur kan man för övrigt ta någon som skriver "...och är inte kompetent någon stans." på allvar? Inte särskilt kompetent imo...
Citera
2013-02-26, 21:32
  #11
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Hur ser tillströmningen till SDU från de andra ungdomsförbunden ut?

Undrar också det. Kan tänka mig en och annan från MUF, men i övrigt värvar säkert SDU ungdomar som inte har varit politiskt aktiva tidigare. Mest spekulationer
Citera
2014-03-19, 01:31
  #12
Medlem
Publicerat 2012.03.05:
Citat:
...
– Vi har en plan för att ta fram 10 000 goodiebags som ska vara fulla med usb-minnen, dvd-skivor, informationsflyers på olika språk. Det ska vara lite smått och gott sådant som hör goodiebags till just för att visa att så här går det till att ansöka ett återvandringsbidrag, säger SDU:s ordförande Gustav Kasselstrand.

Ungdomsförbundet har sökt 100 000 kr hos Migrationsverket och personer som fått permanent uppehållstillstånd och som nolltaxerat de senaste tio åren kan vänta sig att en SDU:are knackar på deras dörr om SDU får som de vill.
...

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4999919

Jag snubblade på den här artikeln från 2012.
Gissar att det inte blev några pengar, men det blev ju i alla fall lite radiotid och en helsida.

Hur gick det, fick SDU några pengar till goodiebags?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback