2013-02-22, 19:43
Medlem
Hej,

Funderar lite på någon som denna
http://www.blocket.se/malmo/VW_Phaet....htm?ca=11&w=3

Vad kan en sådan kosta i drift per år ?
Är det några kända fel eller ska man generellt se upp för dom ?

/Engis
Citera
2013-02-22, 21:27
Medlem
Drift per år? den kostar 0 kr per år om du ställer av den. Hur långt är ett snöre?
Citera
2013-02-22, 21:41
Medlem
franges avatar
Som ovan skriver är det väldigt svårt att avgöra utan vissa parametrar.

Exempelvis vem du är - kön, ålder, olycksstatistik, typ av boende etc - för att avgöra försäkringen.
Dock med en sån monstermotor = dyyyyyyrt.

Skatten, svår att kolla utan ett regnummer, ont om W12or på Blocket att jämföra med.
Kan säga att årsskatten för W12 år 2003 låg på 2671kr, och lär vara markant högre nu. Skatten på min bil är nu drygt 50% högre än vad den var när bilen var ny år 2002, så jag skulle gissa på minst 4000kr / år på Phaetonen = dyyyyyyyyyyrt.

Soppaförbrukningen beror på hur du kör och hur långt du kör per år. Enligt VW själva så är förbrukningen blandad körning 15,6 l/100km och stadskörning 23,9 l/100km, och det kan du ju lägga på några extra deciliter per mil för normal körning... Dvs räkna INTE med att komma under 2 liter milen... = dyyyyyyyyrt.

Försäkring för en bil med 6 liters W12 och 420hk = dyyyyyyyyyyrt.

Mycket av dåtidens "state of the art"-teknik i, massor av el och databoxar = mycket som kan gå sönder och LÄRgå sönder efter tio år. Reservdelar skulle jag heller inte tro direkt växer på träd, synnerligen ovanlig bilmodell = inte många på skroten = delar måste köpas nya = dyyyyyyyyyrt.

För att sammanfatta det hela; dyyyyyyyyyrt.
Senast redigerad av frange 2013-02-22 kl. 21:44.
Citera
2013-02-23, 16:35
Medlem
Sikkans avatar
måste ju vara roligare med en http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_....htm?ca=11&w=3 om man ska fläska på..

eller?
Citera
2013-02-23, 17:13
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
måste ju vara roligare med en http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_....htm?ca=11&w=3 om man ska fläska på..

eller?

Hur fan kan en bil vara tillverkad år 2003 och vara av årsmodell 2006?
Citera
2013-02-25, 10:59
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

haha, vete fan. Skulle ändå satsa på en BMW istället för VW om man vill ha en lyxkryssare
Citera
2013-02-25, 20:03
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Tillverkad 2003, uttagen december 2005. Inte riktigt samma sak som 2006 kanske

Det känns alltid lite skumt när de börjar skriva sånt i annonserna. Som att "det är visserligen så här, men egentligen borde man se det så här eftersom blabla...".
Citera
2013-02-25, 21:05
Medlem
BMWn finns skriven om på flera forum, den är tidigare utannonserad med 9000 mil på mätaren, bilen hade tydligen gått 15.000 mil vid service i tyskland 2008.
Citera
2013-02-25, 21:07
Medlem
club01s avatar
Har inte skruvat så jättemycket med dessa bilar men vet att det är dyyyyyrt ändå. Dessa bilar var till för att användas när garantin fortfarande fanns tyvärr eller om du har ett fint garage med möjlighet till det mesta skruvandet själv. Dock är ju reservdelar, försäkring, bensin mm fortfarande väldigt dyrt.

Men som ett exempel så hade jag en inne för något år sedan med motorlampa. Visade sig vara någon av lambdasonderna och just denna var man tvungen att montera ur motor och växellåda för att komma åt att byta. Kommer inte ihåg vilken det var men inbillar mig att det är dom två främre som motor och låda måste ur för. Denna kunden utförde aldrig detta jobb hos oss vad jag vet eller det var i alla fall inte jag som gjorde det. Har haft några andra rätt dyra skitgrejer med elfel oftast. Tex luckorna som är motoriserade över luftintagen och några ABS sensorer mm mm. Det dyraste jag kommer ihåg är i alla fall lambdasonden.
Citera
2013-02-25, 21:21
Medlem
Jag var på väg att köpa en sån bil ett tag, men slog till på något väldigt snarlikt. Hur som helst så var bilen precis så skön som man kan tro. På motorväg så bara gled den fram och det var alldeles otroligt för lätt att köra för fort.

Det jag vill komma till är att bilen jag då köpte kan ses som "snäppet under". Vill inte skriva allför detaljerat då jag riskerar att outa mig. Men det är riktigt dyra bilar i drift. Försäkringen var hutlös och soppakostnaden enorm. Dessutom så hade vag i sverige aldrig några reservdelar hemma utan allt fick hela tiden beställas från Tyskland

Bara byte av bromsskivor och klossar runt om skulle kosta över 13 000 kr att byta. Hade tur som hittade billigare på tyska ebay så jag klarade mig på ca 6000 kr istället.

Så är du bara beredd på att det kommer att kosta.
Citera
2013-02-25, 23:56
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tillverkad 2003, uttagen december 2005. Inte riktigt samma sak som 2006 kanske

Det känns alltid lite skumt när de börjar skriva sånt i annonserna. Som att "det är visserligen så här, men egentligen borde man se det så här eftersom blabla...".

Modellår 2006 och tillverkad 2003 - jag får då fan inte ihop hur det hänger samman.

Ungefär som om man köpte 2016 års modell nu.
Citera
2013-02-26, 12:13
Medlem
Lugini3s avatar
Klart grabben ska lära sig en läxa, låt honom köpa den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in