Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 22:24
  #8401
Medlem
officebrownies avatar
.
Citera
2017-04-06, 22:26
  #8402
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
María del Rosario Cayetana Paloma Alfonsa Victoria Eugenia Fernanda Teresa Francisca de Paula Lourdes Antonia Josefa Fausta Rita Castor Dorotea Santa Esperanza Fitz-James Stuart, Silva, Falcó y Gurtubay,
aka 18th Duchess of Alba gifte sig i Sevilla.
Det är inte Sevilla.

1. Redan under antiken var den betydelsefull (men var då känd under ett annat namn).
2. Under tidig medeltid hade den sin storhetstid.
3. De två stora är begravda här.
4. Kvarlevorna efter en impopulär kung, som sägs ha varit sodomit, återfinns här (fast åtminstone skallen lär saknas). Han efterlämnade heller inga barn efter sig.
5. Här gifte sig en beryktad kvinna, och tillsammans med sin make hade de en imponerande samling titlar.
6. Har varit landets huvudstad.
Citera
2017-04-07, 05:02
  #8403
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det är inte Sevilla.

1. Redan under antiken var den betydelsefull (men var då känd under ett annat namn).
2. Under tidig medeltid hade den sin storhetstid.
3. De två stora är begravda här.
4. Kvarlevorna efter en impopulär kung, som sägs ha varit sodomit, återfinns här (fast åtminstone skallen lär saknas). Han efterlämnade heller inga barn efter sig.
5. Här gifte sig en beryktad kvinna, och tillsammans med sin make hade de en imponerande samling titlar.
6. Har varit landets huvudstad.


Winchester?

Har varit huvudstad i England, grundades som Venta Belgarum. Hade sin storhetstid under nämnda tidsperiod och här gifte sig Maria Tudor (Bloody Mary) med sin Filip av Spanien, och deras titlar var både många och imponerande.
Vilken den olycklige kungen skulle vara har jag däremot sämre koll på.. Kanske William II Rufus?
Citera
2017-04-07, 12:18
  #8404
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Winchester?

Har varit huvudstad i England, grundades som Venta Belgarum. Hade sin storhetstid under nämnda tidsperiod och här gifte sig Maria Tudor (Bloody Mary) med sin Filip av Spanien, och deras titlar var både många och imponerande.
Vilken den olycklige kungen skulle vara har jag däremot sämre koll på.. Kanske William II Rufus?
Javisst är det Winchester! Du har plockat nästan alla ledtrådar dessutom, och det var mycket riktigt Vilhelm Vilhelmson, a.k.a. William II Rufus, som åsyftades i ledtråd 4.

De två stora var Alfred den store och Knut den store, de enda av de engelska kungarna som fått tillnamnet den store.

Din tur stepe!
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2017-04-07 kl. 12:29.
Citera
2017-04-07, 21:59
  #8405
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Stepe, stepe - tyvärr det lyser inte grönt
fredagkväll, så du korkar väl upp och har det skönt?
Snart ett halvt dygns tystnad - så därför, frågeställaren, pli!
så på uppmaning av vår norske vän jag nu prövar trådlös telemani

(Sorry för OT! Njaee - wtf! Är eg synnerligen ON-t! )
Citera
2017-04-07, 22:17
  #8406
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Stepe, stepe - tyvärr det lyser inte grönt
fredagkväll, så du korkar väl upp och har det skönt?
Snart ett halvt dygns tystnad - så därför, frågeställaren, pli!
så på uppmaning av vår norske vän jag nu prövar trådlös telemani

(Sorry för OT! Njaee - wtf! Är eg synnerligen ON-t! )

Visste det! Litteratur är ditt expertområde! Statistik, teknologi och ekonomi var bara irrbloss Nobelprisklass jämfört med mig
Citera
2017-04-07, 22:24
  #8407
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Visste det! Litteratur är ditt expertområde! Statistik, teknologi och ekonomi var bara irrbloss Nobelprisklass jämfört med mig

Julrim - snart bara åtta månader kvar btw! Som Axis (saknas! kom tillbaka!) brukar säga - i väntan på stepe - och med en förhoppning om att ny fråga inte dröjer till 24/12!!! - kör lite "pausunderhållning";
https://www.youtube.com/watch?v=V9BZDpni56Y
Citera
2017-04-08, 00:26
  #8408
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Stepe, stepe - tyvärr det lyser inte grönt
fredagkväll, så du korkar väl upp och har det skönt?
Snart ett halvt dygns tystnad - så därför, frågeställaren, pli!
så på uppmaning av vår norske vän jag nu prövar trådlös telemani

(Sorry för OT! Njaee - wtf! Är eg synnerligen ON-t! )

Je suis här!

Dagen tog en annan vändning än vad undertecknad hade föresatt sig!
Har själv inte varit i kungliga huvudstaden, men haft nära o kära som varit på shoppingresa,
och det dröjde innan vi fick kontakt! Lyckligtvis har mina klarat sig. Tankar och kondoleanser
går givetvis till dom som inte är lika lyckligt lottade!

By the way: #openstockholm; vad vackert!

Nu on topic: helt renons på uppslag. Släpper gärna frågan fri, annars återkommer jag under morgondagen.
Citera
2017-04-08, 00:58
  #8409
Medlem
Frawjons avatar
Jag tar den. En gång huvudstad, nu en dåsande småstad (eller en mellanstor stad, om den hade legat i Sverige). Ett berömt vapenmärke har samma namn.
Citera
2017-04-08, 01:32
  #8410
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tar den. En gång huvudstad, nu en dåsande småstad (eller en mellanstor stad, om den hade legat i Sverige). Ett berömt vapenmärke har samma namn.

Steyr? (Har pluggat där)
Citera
2017-04-08, 01:41
  #8411
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Steyr? (Har pluggat där)

Nej. Vapnen ifråga har inte fått sina namn efter staden utan efter en person med samma efternamn som stadens namn.
Citera
2017-04-08, 10:08
  #8412
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Nej. Vapnen ifråga har inte fått sina namn efter staden utan efter en person med samma efternamn som stadens namn.
Allt passar in på Winchester. Är det Winchester för andra gången i rad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback