Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-02-28, 20:29
  #25
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Tack för tipsen, Pulse!

Jag snackade med personal på musikaffären 4sound, där sa de att Apogee ONE bara spelar in i MONO. Jag vill absolut kunna ha ett externt ljudkort, som i sin tur går med sladdar in i mixerbordet - som går in i min channel-strip-Mikrofon.



Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Vet ju inte vad för budget du har, men kolla dessa och läs om dom.
Finns säkert bra logic forum därute där man pratar om ljudkort.

https://www.musikborsen.se/itempg.as...4&artno=238697

https://www.musikborsen.se/itempg.as...8&artno=198673

https://www.musikborsen.se/itempg.as...6&artno=237027

https://www.musikborsen.se/itempg.as...2&artno=235950
Verka vara bra.

Du får som sagt läsa om dessa eller andra kort, läsa på logic forums som finns och lära dig.
En sak många inte vet heller är att om du ska satsa på detta, då måste du förstå allt.
Många av mina vänner säger "Jag vill lära mig Logic, ja vill kunna göra grymma beats"
och sen när man installerat Logic och gett dom massa AUs så gör de inte ett skit.

Läs Läs, Lär Lär. Köp MIDIController/MIDIKvaliatur, så du kan spela melodier.
och så vidare.

lycka till.
Citera
2013-02-28, 21:49
  #26
Medlem
Pajosvs avatar
Jag kör själv Logic Studio 9 (inkluderar Logic Pro, Waveburner, Mainstage och Soundtrack Pro) på en iMac med 8 GB Ram från 2011.

För att dra nytta av Ram-minne som överstiger 4 GB så ska man köra Logic i 64-bitarsläge, vilket man kan ställa in i Logic. Samtidigt tar 64-bitarsläget lite mer kraft från processorn.

Kommer du att spela in externa instrument, ex. hårdvarusynthar och gitarrer m.m. och använda Logics egna interna effekt-pluggar, eller kommer du även använda Logics mjukvaruinstrument samt mjukvaruinstrument från andra tillverkare?

De flesta flesta mjukvarusyntharna belastar inte ram-minnet nämnvärt. Däremot kan de vara processorhungriga eftersom de skapar avancerade ljud i realtid.

Många mjukvarusamplers (ex. noggrant samplade pianon) belastar däremot ram-minnet mer, särskilt de som läser in delar av samplingen i ram-minnet.

Effektpluggar (kompressor m.m.) tar oftast inte så mycket ram-minne, men de belastar processorn.

När det gäller Apogee så är det ljudkort som i stort sett alltid får högsta toppbetyg, men de är dyra... Å andra sidan är de avsedda för just Mac-datorer.

Jag själv använder detta kort:

http://global.focusrite.com/firewire...saffire-pro-14

Och det fungerar perfekt.

Jag antar att du har ett par studiomonitorer (högtalare) och inte bara tänker att mixa musiken i ett par hörlurar. Jag själv växlar ofta mellan att lyssna i monitorerna och hörlurarna och då är det bra med separata volymkontroller på ljudkortet för monitor och earphones. Jag har haft extern kringutrustning som saknat detta...

Dessa studiomonitorer (Event TR-5) använder jag:

http://www.soundonsound.com/sos/dec0...es/eventtr.htm

Välj studiomonitorer framför vanliga hifi-högtalare eftersom studiomonitorer försöker spela upp ljudet/musiken med så lite förvrängning som möjligt. Men som alltid gäller det att lära känna sina studiomonitorer.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2013-02-28 kl. 21:52.
Citera
2013-02-28, 22:24
  #27
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Hej!

Absolut har jag riktiga studiomonitorer. Jag har skapat musik under väldans många år och är absolut ingen nybörjare alls. Det är så att min nuvarande studio uppsättning börjar bråka med mig, och då är det min PC som spökar tillsammans med det sjukt gamla logic från 2002. Har helt enkelt inte haft någon bra budget genom åren att kunna köpa loss en Mac. Nu kommer det bli en Macbook Pro som kommer att ersätta min PC. Min PC har intel2core, 4 GB RAM och 1TB hårddisk som nu byts ut mot betydligt mycket bättre prylar. Eftersom jag nu byter dator så måste jag därför skaffa ett nytt ljudkort.

Jag har suttit på mina prylar väldigt länge och har därför ingen erfarenhet av Mac eller någon större koll på vad gäller studio equipment i övrigt. Jag känner till den utrustning som hjälpt mig tills nu.

Så jag befinner mig i en ny värld helt plötsligt, måste nu fixa en extern HD eventuellt 1TB som jag mosar in i datorn. samt köpa loss ett ljudkort som levererar kvalité runt 1500-2000 :- prisklass.

Jag vill inte byta ut min channel-strip som har mic preamp, de-esser och enhancer genom att skaffa något som jag direkt kopplar in micken till.

Jag har för övrigt en Röde NT2000 mic, och den vill jag såklart fortsätta använda eftersom jag är så nöjd över den.

Störst fokus blir röstinspelning, inga instrument eller nått. utan VST-plugs till röst enbart.
Det jag söker är något som kan ersätta gamla Izotope med massor av olika feta filters som basar upp och mosar på. Vill också hitta en schysst kompressor, EQ och lite annat smått och gott.

Tips?


Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag kör själv Logic Studio 9 (inkluderar Logic Pro, Waveburner, Mainstage och Soundtrack Pro) på en iMac med 8 GB Ram från 2011.

För att dra nytta av Ram-minne som överstiger 4 GB så ska man köra Logic i 64-bitarsläge, vilket man kan ställa in i Logic. Samtidigt tar 64-bitarsläget lite mer kraft från processorn.

Kommer du att spela in externa instrument, ex. hårdvarusynthar och gitarrer m.m. och använda Logics egna interna effekt-pluggar, eller kommer du även använda Logics mjukvaruinstrument samt mjukvaruinstrument från andra tillverkare?

De flesta flesta mjukvarusyntharna belastar inte ram-minnet nämnvärt. Däremot kan de vara processorhungriga eftersom de skapar avancerade ljud i realtid.

Många mjukvarusamplers (ex. noggrant samplade pianon) belastar däremot ram-minnet mer, särskilt de som läser in delar av samplingen i ram-minnet.

Effektpluggar (kompressor m.m.) tar oftast inte så mycket ram-minne, men de belastar processorn.

När det gäller Apogee så är det ljudkort som i stort sett alltid får högsta toppbetyg, men de är dyra... Å andra sidan är de avsedda för just Mac-datorer.

Jag själv använder detta kort:

http://global.focusrite.com/firewire...saffire-pro-14

Och det fungerar perfekt.

Jag antar att du har ett par studiomonitorer (högtalare) och inte bara tänker att mixa musiken i ett par hörlurar. Jag själv växlar ofta mellan att lyssna i monitorerna och hörlurarna och då är det bra med separata volymkontroller på ljudkortet för monitor och earphones. Jag har haft extern kringutrustning som saknat detta...

Dessa studiomonitorer (Event TR-5) använder jag:

http://www.soundonsound.com/sos/dec0...es/eventtr.htm

Välj studiomonitorer framför vanliga hifi-högtalare eftersom studiomonitorer försöker spela upp ljudet/musiken med så lite förvrängning som möjligt. Men som alltid gäller det att lära känna sina studiomonitorer.
Citera
2013-02-28, 23:30
  #28
Medlem
Pajosvs avatar
Logic Pro 9 har ju en hel del bra pluggar "från scratch"...

Kommer du att köpa Logic Pro 9 från Mac App Store för 1399:- eller kommer du att köpa Logic Studio 9 "i kartong" på nio DVD-skivor för 5495:-?

Logic från Mac App Store är ju löjligt billigt, men du får inte med de extra programmen (de jag nämnde i mitt tidigare inlägg). Behöver du inte dessa så är det ju Mac App Store som gäller. När du väl köpt och laddat ner Logic så kan du, vad jag förstått, gratis ladda ner Apple Loops. Det är ett enormt bibliotek med loopar, ljud, miljöljud m.m. Det är det som bl.a. tar upp plats på de nio DVD-skivorna.

Jag har själv gått över från en musikkonfigurerad PC med Cubase (fram t.o.m. sista VST-versionen) till Mac och Logic. Till denna gamla PC laddade jag ner en hel del gratis (och lagliga) effekt-pluggar (VST-format) från KVR Audio och andra ställen. Dessa VST-pluggar fungerade ju även i Steinbergs WaveLab.

http://www.kvraudio.com/

Ofta laddade jag in hela wave-spår, eller vissa kortare delar, i WaveLab och bearbetade dessa spår och delar in absurdum med allsköns olika effekter.

Till Logic (AU-format) är gratisutbudet mer begränsat.

(VST-pluggar kan inte köras i Logic. VST-pluggar används till Cubase. Men om man kör Mac-versionen av Cubase på en Mac så finns det en converter som gör att man kan använda VST-pluggar för PC på en Mac med Cubase. Logic finns inte till PC.)

Tidningen Studios forum är väldigt bra enligt mig, kolla där efter bra pluggar.

http://forum.studio.se/index.php/index

Sedan finns ju även Logicpro.se, även om aktiviteten där inte alltid är så hög.

http://www.logicpro.se/phpBB2/index.php

Jag har i stort sett alltid kört 100 % elektroniskt, ända sedan tiden med Atari 1040 ST. Först med ett antal "vanliga" hårdvarusynthar via MIDI, men nu använder jag 99 % mjukvarusynthar från externa utvecklare. Det blir enklare och billigare så, färre sladdar och knappt något mixerbord, dessutom har jag ett stort antal mjukvarusynthar. Den enda hårdvarusynthen jag använder är Clavia Nord Rack 2 + ett midikeyboard från CME i vitt och aluminium (lite Apple/Mac-stuk) med rattar och reglar.

Lycka till med Mac och Logic! Jag blev helnöjd med mitt byte...
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2013-02-28 kl. 23:53.
Citera
2013-03-01, 17:38
  #29
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Tack för tipsen! Det kommer nog bli från Mac App Store!

Nu har jag köpt min Macbook Pro 13 tum, 16 GB RAM och 120 nått SSD.
Jag vill gärna smälla in en till hårddisk på 1TB.

Vart hittar jag detta och hur gör jag?
lämnar jag in datorn någonstans?

Gärna billigt
Citera
2013-03-01, 17:40
  #30
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Tror ni att datorn pallar driva ett MACKIE 1402-VLZ PRO mixerbord?
Citera
2013-03-02, 01:17
  #31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Tack för tipsen! Det kommer nog bli från Mac App Store!

Nu har jag köpt min Macbook Pro 13 tum, 16 GB RAM och 120 nått SSD.
Jag vill gärna smälla in en till hårddisk på 1TB.

Vart hittar jag detta och hur gör jag?
lämnar jag in datorn någonstans?

Gärna billigt

Jag tvivlar på att det finns någon plats för ytterligare en hårddisk i en Macbook. Varför inte en extern? Visst, det blir inte riktigt lika smidigt... Och hårddiskar lär hålla längre om de inte flyttas runt för mycket...

Men datorn har inga problem med att "skyffla" ljudfiler fram och tillbaka till en extern hårddisk via USB.

Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Tror ni att datorn pallar driva ett MACKIE 1402-VLZ PRO mixerbord?

Ingen aning...
Menar du att datorn ska förse mixerbordet med ström via USB?

Och behöver du ett mixerbord om det bara är sång du spelar in? Köp ett bra ljudkort med bra mic-förstärkare.
Citera
2013-03-02, 13:50
  #32
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Det ska gå, skulle jag fixa en extern hårddisk så skulle jag använda den till att bounca ner alla filer från Logic och sessions osv. Det leder till frågan om Logic kommer vilja att söka efter dessa filer gång på gång i den externa HD när jag sedan öppnar mitt session igen?

Jag antar att jag egentligen inte behöver ett mixerbord, men jag gillar verkligen hela min uppsättning och tycker allt är så trist för min utrustning har funkat så jävla bra och verkligen fått det bästa ljudet jag kunnat drömma om från en PC.

Jag hade egentligen velat fortsätta använda min PC som vanligt, men fick tillslut massa "Warning! Memory getting short! Undo-history might get smaller" och sen var det latency också.

I övrigt så hade jag över 700 GB ledigt på hårddisken när detta hände, så antar att det har med minne att göra?

* Skulle man kunna lösa det med mer RAM minne och windows 7?

Skadar inte med en backup studio dator.
Citera
2013-03-02, 14:06
  #33
Medlem
SutOchFascinerads avatar
glömde svara, mixerbordet kommer gå in i ljudkortet som går in i datorn.

tittade på kortet du har och gillade vad jag läste, firewire är värt också antar jag.
Citera
2013-03-02, 23:28
  #34
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Det ska gå, skulle jag fixa en extern hårddisk så skulle jag använda den till att bounca ner alla filer från Logic och sessions osv.

Jag använder en extern 1 TB-hårddisk för alla audiofiler. Där har jag en tydlig och lättöverskådlig mappstruktur.

En mapp med flera undermappar, en för varje låt/projekt. Där samlas alla spår.
En annan mapp med flera undermappar med olika ljudbibliotek från olika mjukvarusamplers. Framförallt från Camel Audios Alchemy olika bibliotek.

http://www.camelaudio.com/Alchemy.php

Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Det leder till frågan om Logic kommer vilja att söka efter dessa filer gång på gång i den externa HD när jag sedan öppnar mitt session igen?

Ja... Logic "hämtar" dina audiofiler var de än ligger, även på en extern hårddisk. Men du bör ju inte flytta på dina audiofiler/spår (i mapparna) när du väl börjat med ditt låtprojekt.

Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
glömde svara, mixerbordet kommer gå in i ljudkortet som går in i datorn.

Okej, då har mixerbordet egen strömförsörjning? Då blir det inga problem...

Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
tittade på kortet du har och gillade vad jag läste, firewire är värt också antar jag.

När firewire kom så var det att föredra framför USB och USB 2-ljudkort. Dock finns det de som föredrar USB 2 och hävdar att det är minst lika bra. I affären jag köpte mitt ljudkort sa sa de att firewire är att föredra...

Apogee använder dock USB 2...

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2013-03-02 kl. 23:32.
Citera
2013-03-03, 02:22
  #35
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Du har varit till stor hjälp, och det ska du ha ett stort tack för. Ni är några som verkligen fått mig att välja rätt saker och jag är oerhört tacksam. Jag känner att jag är med på alla punkter nu och kommer med glädje börja använda min nya utrustning så fort jag grejat ett ljudkort. Ha de gott kära människor och fortsatt trevlig helg!
Citera
2013-03-07, 23:42
  #36
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Tänka sig att jag hittade en till fråga till er:

kan man ansluta ett apogee one ljudkort till ett mixerbord? isåfall vilka sladdar snackar vi om?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback