Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-22, 16:02
  #1
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Hej!

Har tänkt införskaffa en Macbook Pro till stora inspelningar i Logic. Med stora inspelningar så menar jag att jag kommer använda mig av grymma plug-ins och jag skapar oftast massiv musik med många spår och effekter.

Så frågan är nu, vilken Macbook Pro behöver jag för att kunna driva detta? Behöver jag 4 gig RAM eller kanske 8? Kör med PC nu, och har aldrig jobbat med en Mac förut. Så vore grymt tacksamt om ni som gör det kanske skulle vilja skriva ner lite tips.

Jag är absolut inte rik, så det kommer nog bli en begagnad maskin för min del. Skulle gärna vilja ha lite tips. Vill absolut inte betala över 10 000 för nått begagnat heller.

Kommer ansluta mitt mixerbord till datorn, via den köra channel-strip, via stripen kommer mikrofonen. Antagligen får jag köpa loss ett externt ljudkort i framtiden.

Vad behöver jag för burk?

Har kollat på några Macbook Pro's med 250 hårddisk, 8 RAM och i5 core vad det nu betyder.
Citera
2013-02-22, 16:10
  #2
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Här är två exempel:

cpu: 2,4 GHz Core 2 Duo
mem: 4gb 667MHz
HDD: 200 GB
Monitor: 15

och

2,4 GHz Intel Core 2 Duo (3 MB L2-cache)
4 GB RAM
250 GB hårddisk
NVIDIA GeForce 320m (256 MB)

Skulle någon av dessa beskrivningar kunna driva jobbet?
Citera
2013-02-24, 03:04
  #3
Medlem
TerryTibbss avatar
Du vill nog ha 8gb RAM.. minst. Tror inte ens det räcker. Spara och tjacka en maskin med 16gb. Eller kör stationärt...
Citera
2013-02-24, 06:12
  #4
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Du vill nog ha 8gb RAM.. minst. Tror inte ens det räcker. Spara och tjacka en maskin med 16gb. Eller kör stationärt...

Han skrev att han tänkt införskaffa en Macbook Pro, så jag tror inte
en stationär Mac är ett alternativ...
Citera
2013-02-24, 16:31
  #5
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Han skrev att han tänkt införskaffa en Macbook Pro, så jag tror inte
en stationär Mac är ett alternativ...

beggars can't be choosers...
Citera
2013-02-24, 20:03
  #6
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Vad tipsar du om för stationär maskin då?
Citera
2013-02-24, 22:53
  #7
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Vad tipsar du om för stationär maskin då?

Förra iMac modellen kanske. Lättare och billigare att slänga in mer RAM större skärm är enklare att jobba med. Du får väl maxa ut RAM på den och de kostar nog inte mer än 5-600kr.

Du kan ju uppgradera ram på den tidigare MBPro'n också men du kommer inte undan lika billigt, slutar nog på en bit över 11 000kr i slutändan (dator+ram)
Citera
2013-02-24, 23:10
  #8
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Vilken är förra iMac modellen då? Sorry har aldrig använt Mac förut så är helt ny. Tack för din hjälp.
Jag upplever att alla säger olika till mig, så blir svårt att make up my mind.

Vissa säger Mac Pro, andra Macbook Pro och några Imac och någon sa Mac mini.
Jag vill kunna få ut ett väldigt professionellt sound, använda grymma plugs, använda nyare Logic som i sin tur ska rulla som en klocka i datorn.

Kommer att köpa ett externt ljudkort till den maskin det blir, och antagligen på så sätt koppla ihop det tillsammans med mitt mixerbord, channel-strip och mikrofon.
Citera
2013-02-24, 23:14
  #9
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Det var även någon som sa att RAM minne inte spelar någon större roll, om det bara är röst och effekter man är ute efter. Känner mig tveksam dock, använder 4 GB RAM nu på min PC och Logic säger ifrån allt mer.
Citera
2013-02-25, 03:33
  #10
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Vilken är förra iMac modellen då? Sorry har aldrig använt Mac förut så är helt ny. Tack för din hjälp.
Jag upplever att alla säger olika till mig, så blir svårt att make up my mind.

Vissa säger Mac Pro, andra Macbook Pro och några Imac och någon sa Mac mini.
Jag vill kunna få ut ett väldigt professionellt sound, använda grymma plugs, använda nyare Logic som i sin tur ska rulla som en klocka i datorn.

Kommer att köpa ett externt ljudkort till den maskin det blir, och antagligen på så sätt koppla ihop det tillsammans med mitt mixerbord, channel-strip och mikrofon.

iMac eller Mac mini.. spelar inte någon stōrre roll. Bara du kan trycka i mycket RAM


Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Det var även någon som sa att RAM minne inte spelar någon större roll, om det bara är röst och effekter man är ute efter. Känner mig tveksam dock, använder 4 GB RAM nu på min PC och Logic säger ifrån allt mer.

De snackar skit...Många spår och tunga plugins behöver mycket RAM.
Citera
2013-02-25, 08:21
  #11
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Vart kan jag köpa till RAM minne?
Citera
2013-02-25, 17:44
  #12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Vart kan jag köpa till RAM minne?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1336

Alla Macbook Pro:s sedan Late 2008-generationen samt alla iMacar sedan 2009 använder DDR3.

8-16GB är att föredra. 8GB tror jag blir bra men skulle du ha möjlighet att köpa en nog ny dator som klarar 16GB så tror jag att det är en prisvärd uppgradering. Tror att Macbook Pro klarar 16Gb sedan 2011-modellerna, inte tidigare.

Om du ändrar dig angående att köpa begagnat, tänk på att varken retina-Macbookarna, Macbook Air eller 21" iMac klarar RAM-byte i efterhand. I övrigt går det bra.

Men om stationärt är ett alternativ: Varför inte en ny Mac Mini med 16GB RAM? 7795kr för datorn (med den bättre processorn, du skulle kunna köra med den billigare utan problem för 5795kr) och omkring 8-900kr för RAM-uppgraderingen. Förutsatt att du har en skärm från din nuvarande PC så är det en bra lösning i mina ögon.

Edit: Läste lite noggrannare... Är du lika öppen för både stationärt och bärbart? Eller föredrar du enadera? Eller vill du bara ha bästa möjliga Macen för pengarna? Just nu är det lite för många variabler för att kunna ge någon meningsfull rekommendation.
__________________
Senast redigerad av Joomla 2013-02-25 kl. 17:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback