2023-08-31, 22:18
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Så... utbetalning genom ännu en pseudonym/nom de plum istället för via en agentur?

Nej, det tror jag är ganska osannolikt. Inte så att böckerna är statshemligheter och därför måste författaren skyddas. Jag tror mycket väl att pseudonymen är känd hos de som skulle ha intresse av att veta. Som säkerhetspolisen.

Men att gå denna omväg för att dölja? Skulle vara om det var typ Palme, Carlsson, eller Fälldin. Vilket jag också håller som osannolikt.

Håller med. Kom på idéen och tyckte bara att den kunde vara värd att köras genom kvarteret - som man provkör en bil man funderar på att köpa.
Citera
2024-03-29, 21:32
Medlem
jenniferruless avatar
Jag VET att det är Jan Mårtenson.
Till 100%.
Citera
2024-03-29, 22:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
Jag VET att det är Jan Mårtenson.
Till 100%.

Jag tycker också att mycket stämmer överens med Homan-deckarna. Men hur skulle karl'n ha HUNNIT? Både sitt eget (kvalificerade) arbete, Homan-deckarna och Balderson-pseudonymen samtidigt?
Citera
2024-03-29, 22:55
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker också att mycket stämmer överens med Homan-deckarna. Men hur skulle karl'n ha HUNNIT? Både sitt eget (kvalificerade) arbete, Homan-deckarna och Balderson-pseudonymen samtidigt?

Jag vet hur. Mårtenson var en slöfock på sina jobb. Han hade glassiga tjänster med undersåtar som gjorde jobbet medans Mårtenson drömde sig tillbaka till gamla studentspex, skrev deckare och var Bo Baldersson.
I många interjuver beskriver sig Mårtenson som lat.
Dock är han välkänd för att skriva SNABBT som fan. En Homandeckare kunde skrivas på nån vecka har han sagt.

Kolla på Här är ditt liv med Jan Mårtenson i SVT Öppet Arkiv , där får han frågan om han är Bo Baldersson. Analysera hans reaktion.
Senast redigerad av jenniferrules 2024-03-29 kl. 22:57.
Citera
2024-03-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
Jag vet hur. Mårtenson var en slöfock på sina jobb. Han hade glassiga tjänster med undersåtar som gjorde jobbet medans Mårtenson drömde sig tillbaka till gamla studentspex, skrev deckare och var Bo Baldersson.
I många interjuver beskriver sig Mårtenson som lat.
Dock är han välkänd för att skriva SNABBT som fan. En Homandeckare kunde skrivas på nån vecka har han sagt.

Kolla på Här är ditt liv med Jan Mårtenson i SVT Öppet Arkiv , där får han frågan om han är Bo Baldersson. Analysera hans reaktion.

Kan du ge någon antydan om hur långt in i programmet frågan kommer? (Visserligen gillar jag Mårtenson, men orkar inte över en timme bara för en fråga.)

Mårtenson skrev också tre deckare strax innan Homanböckerna började komma, under tidigt sjuttiotal, med en UD-diplomat i huvudrollen. De påminner lite om Balderson i sin satir över utrikesförvaltningen, men mer om Homansviten i övrigt - deckarintrigen och damerna som huvudpersonen kärar ner sig i. Det var ju samtidigt som Balderson var som mest aktiv, så kanske talar det emot att det skulle vara Mårtenson. Eller så var han i ett kreativt flow.
Citera
2024-03-31, 21:38
Medlem
bofhs avatar
Någon har startat en Bo Balderson hemsida:

https://bobalderson.se/
Citera
2024-04-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jag orkar inte plöja igenom denna tråden på jakt efter eventuella tidigare spekulationer kring varför pseudonymen Bo Balderson ens var nödvändig men tänkte hur som helst ta upp detta nu.

Den mest antagliga förklaringen är att förläggaren lanserade konceptet av finansiella skäl; om man antyder att författaren mer eller mindre sitter i regeringen kommer läsarna att strömma till. I så fall var konceptet onekligen mycket lyckat. Det slår mig dock att ett annat skäl kan ha varit att formatet låg alltför nära just GGJ:s om det stämmer att även denne haft upplägget "adjunkt berättar om en spacead huvudpersons äventyr".

Frågan blir då om romanerna om Statsrådet faktiskt ens skulle ha funkat utan Baldersonpseudonymen.

För det första kunde författaren personligen ha angripits från olika håll för sin respektlösa ton gentemot politiker vilket kunde ha hämmat möjligheten att ta ut svängarna. På så vis blev pseudonymen lika mycket ett skydd för författaren som den gynnade utgivningen, i synnerhet mot bakgrund av den vänsterera som rådde när böckerna började ges ut.

För det andra hade författaren, som förefaller vara en tillbakadragen individ, kanhända känt sig obekväm med eventuell berömmelse och därmed inom kort slutat att skriva.

För det tredje hade författaren nog prövat att skriva deckare utan den politiska inramningen och därmed måst testa andra huvudpersoner vilka troligtvis inte nått samma popularitet. Agatha Christie skapade två mycket framgångsrika romandetektiver nämligen Hercule Poirot och Miss Marple men testade även ett antal mindre framgångsrika problemlösare såsom överste Race, polismästaren Battle samt paret Tommy & Tupence vilka förekommer i endast en handfull romaner.

För det fjärde hade pseudonymens praktiska "paraplyfunktion" inte funnits att tillgå; det är sannolikt att Sjöberg inte författade romanerna helt ensam utan hade olika mycket hjälp med olika romaner av brodern och/eller förläggaren (en omständighet som allmänt påtalats och som jag diskuterat i tidigare inlägg).

Och för det femte hade givetvis denna outtrötteliga gissningslek kring författarens identitet aldrig existerat. I själva verket har Baldersons berömmelse mer kommit att handla om detta gissande än om själva böckerna vars kvalitet ur ett deckarhänseende inte fullt ut fått sitt rättmätiga erkännande.

Bra nystat av dig i tråden.

Förlaget tjänade som sagt på pseudonymen men var den framlidne brodern inblandad hade han ju skäl att dölja sitt namn. Dessutom är ett småklatschigt alias bättre än deras träiga namn ihop.

Och som du nämner. Bokserien tappar i kvalitet när bara en av dem är kvar. Rimligt att förläggare Runnquist sen går in och blåser nytt liv i den. Han bör ha samlat på sig lite deckaridéer genom åren. När Björn står utan sparring igen lägger han ned för gott.

Ska man spekulera vidare var han kanske inne på att lägga av redan efter broderns död. Blev övertalad att fortsätta och skrev det sämre soloverket. Förlaget insåg att de höll på att tappa en kassako. Runnquist fick gå in med inspiration, avlastning och ett lukrativt kontrakt.
Senast redigerad av Bemp 2024-04-01 kl. 21:50.
Citera
2024-04-10, 04:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Bra nystat av dig i tråden.

Förlaget tjänade som sagt på pseudonymen men var den framlidne brodern inblandad hade han ju skäl att dölja sitt namn. Dessutom är ett småklatschigt alias bättre än deras träiga namn ihop.

Och som du nämner. Bokserien tappar i kvalitet när bara en av dem är kvar. Rimligt att förläggare Runnquist sen går in och blåser nytt liv i den. Han bör ha samlat på sig lite deckaridéer genom åren. När Björn står utan sparring igen lägger han ned för gott.

Ska man spekulera vidare var han kanske inne på att lägga av redan efter broderns död. Blev övertalad att fortsätta och skrev det sämre soloverket. Förlaget insåg att de höll på att tappa en kassako. Runnquist fick gå in med inspiration, avlastning och ett lukrativt kontrakt.

Tack! Jag tror det mesta är vridet och vänt på vid det här laget. Dessvärre är det oklart om vi får någon bekräftelse på Sjöbergsspåret.

Till skillnad från vad man skulle kunna beteckna som en ”mainstream-fåra” här på FB så lägger jag ned en viss ansträngning i mina inlagor…
Senast redigerad av Eastmancolor 2024-04-10 kl. 04:55.
Citera
2024-06-11, 05:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Det är som tråden ofta framhållit ingen hemlighet vem Balderson var.

Det var Björn Sjöberg.

Men titt som tätt dyker nya bysnillen upp och kommer med nya teorier.

Balderson-spekulationerna kan ses som den icke-mystiska goddagspiltens behov av lite mystik i tillvaron.

Citat:
Ursprungligen postat av att
Har varit på bokmässan och tittat. Det fanns åtta volymer av Balderson med dedikation till två av hans redaktörer på Bonniers, Elisabeth Stern respektive Sophie Sällström. Tog ett (dåligt) foto på Statsrådet och döden som låg i montern:
https://ibb.co/XVN7hYP

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack för (...) och effektiv fronttjänst i kampen mot de onda makter som söker rycka masken från B. B:s ansikte!
"Bra, bra, håll ut min tappra flicka du, släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!"
Och tack för all vänlighet och hjälp i övrigt! (När du återkom i mitt liv, var ju barnet redan fött och utlevat och det kändes litet passé att då överräcka en kopia. Men nu har jag kommit att tänka på att du ju alltid kan sälja exemplaret till någon journalist - ingen risk, jag har naturligtvis handskar - eller lägga det under något stolsben på landet eller göra något annat nyttigt med det. Dessutom är ju omslaget bra och tål att avnjutas mer än en gång!)
Bo

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Låter som han räknar med att trilla av pin!

Frågan är om frågan får något svar; får vi till slut veta vem/vilka som pseudonymen härbärgerat när stunden är inne (vilken vi förvisso inte emotser med någon glädje)?
Jag hoppas det avslöjas då.

Jag hoppas vidare att vi får höra mer om varför och hur personen hemlighållts.
Citera
2025-10-22, 14:37
Medlem
Baldersons litteräre agent Bengt Nordin har avlidit, framgår i medierna idag. Frågan är hur det påverkar ett eventuellt avslöjande av pseudonymen, och om kunskapen om Balderson identitet övergår till någon annan inom agenturen.
Citera
2025-10-22, 22:35
Medlem
pn222jws avatar
Måste det ha varit en - varför inte två samskrivande författare... exempelvis Ebbe Carlsson och någon annan mer författartypisk? Eller Mårtenson tillsammans med någon karriärsocialdemokrat som var hans vän - rent hypotetiskt. Eller en man och fru där den ena var politiker och den andra akademiker. Böckernas "stories"är ju mer deducerande än undercover vilket blir litterärt snarare än politiskt.
Citera
2025-10-23, 12:40
Medlem
Något säger mig att förläggaren Åke Runnquist själv var Bo Balderson och att han skrev böckerna med assistans av den utpekade Björn Sjöberg. Man får onekligen sådan vibbar när man läser denna intervju. Runnquist försägde sig kanske lite när han sa att Baldersons skrivande "ska ju kombineras med annan verksamhet". Annan verksamhet, som bokförläggande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in