2013-02-21, 21:43
Medlem
Mukklers avatar
Har faktura från tandläkaren. Aldrig förut betalat någon faktura genom nätet då de saker jag beställt har jag betalat direkt, förutom denna gång då jag inte hade nog med pengar att betala allt på en gång.

Fattar verkligen inte alls hur man gör detta.
Jag har Mastercard på Swedbank. Googlade och fann detta http://www.swedbank.se/privat/kort-o...ngar/index.htm

Men när jag går in till alla dessa metoder så verkar varje metod kosta?
Förstår nästan ingenting.

Vill bara betala rakt av utan autogiro eller liknande.

Denna faktura är från tandläkaren.
Tips på hur jag gör?
Citera
2013-02-21, 21:46
Bannlyst
Logga in på din internetbank. Gå in under "betalning" eller liknkande. Fyll i kontot som står på fakturan (det är antingen ett postgiro eller ett bankgiro). Fyll i summan. Fyll i önskat datum betalningen skall ske. Betala fakturan. Klar!
Citera
2013-02-21, 21:48
Medlem
Leta efter bankgironumret på fakturan. Sen går du in på Swedbanks hemsida och väljer att betala med bg (bankgiro), sen är det bara att fylla i.

Om du inte fattar så kan jag betala den åt dig, om du för över pengar till mig. Men det vågar du väl inte.
Citera
2013-02-21, 21:49
Medlem
Mukklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Logga in på din internetbank. Gå in under "betalning" eller liknkande. Fyll i kontot som står på fakturan (det är antingen ett postgiro eller ett bankgiro). Fyll i summan. Fyll i önskat datum betalningen skall ske. Betala fakturan. Klar!

Jo, hittade dit nydligen.
Betala/Överföra --- > Pg/Bg betalningar

Men det står både PlusGiro, samt Bankgiro. Vad är skillnaden?
Står högre upp på pappret summan som ska betalas. Men där nere i rutan under PlusGirot, så står Avgift helt tomt.

Sedan förstår jag inte det där med OCR/meddelande som man ska ange. Är detta "betalningsreferens"? Eftersom på detta PlusGirot står det att jag ska ange en betalningsreferens som har 10st nummer.
Citera
2013-02-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Jo, hittade dit nydligen.
Betala/Överföra --- > Pg/Bg betalningar

Men det står både PlusGiro, samt Bankgiro. Vad är skillnaden?
Står högre upp på pappret summan som ska betalas. Men där nere i rutan under PlusGirot, så står Avgift helt tomt.

Sedan förstår jag inte det där med OCR/meddelande som man ska ange. Är detta "betalningsreferens"? Eftersom på detta PlusGirot står det att jag ska ange en betalningsreferens som har 10st nummer.

Ta bankgiro (spelar inge större roll) fyll i betalningsreferensen och datum sen är du klar.

Den tomma rutan är säkert ett inbetalningskort som du kan använda på banken.
Citera
2013-02-21, 22:03
Medlem
Mukklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ta bankgiro (spelar inge större roll) fyll i betalningsreferensen och datum sen är du klar.

Den tomma rutan är säkert ett inbetalningskort som du kan använda på banken.

Aha okej.
Tackar, gjort klart nu

Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Leta efter bankgironumret på fakturan. Sen går du in på Swedbanks hemsida och väljer att betala med bg (bankgiro), sen är det bara att fylla i.

Om du inte fattar så kan jag betala den åt dig, om du för över pengar till mig. Men det vågar du väl inte.
Nej tack
Hade isåfall väntat på att fråga farsan om att göra det eller hjälpa
Men tänkte göra iväg det redan nu så jag inte glömmer bort det totalt.
Citera
2013-02-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Har faktura från tandläkaren. Aldrig förut betalat någon faktura genom nätet då de saker jag beställt har jag betalat direkt, förutom denna gång då jag inte hade nog med pengar att betala allt på en gång.

Fattar verkligen inte alls hur man gör detta.
Jag har Mastercard på Swedbank. Googlade och fann detta http://www.swedbank.se/privat/kort-o...ngar/index.htm

Men när jag går in till alla dessa metoder så verkar varje metod kosta?
Förstår nästan ingenting.

Vill bara betala rakt av utan autogiro eller liknande.

Denna faktura är från tandläkaren.
Tips på hur jag gör?

Öh? Hur gammal är du?
Citera
2013-02-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Öh? Hur gammal är du?

Jag betalade min första faktura som 19 åring, hade inte en susning hur man skulle gå tillväga. Det mesta är väldigt enkelt när man väl kan det.
Citera
2013-02-24, 21:09
Bannlyst
Citat:
Öh? Hur gammal är du?
12
Citera
2013-02-25, 22:41
Medlem
Mukklers avatar
Citat:
Öh? Hur gammal är du?
21 år.

Som jag nog redan skrev tidigare i tråden så har jag aldrig förut betala fakturor eller liknande eftersom att jag alltid betalat allt på en och samma gång på det jag handlat.
Min flickvän som är några år yngre än mig betalar dock väldigt många fakturor då i hennes familj beställer dom och betalar senare, något jag aldrig gillat att göra då jag personligen föredrar att köpa när jag väl har pengarna och betala direkt för att slippa betala senare.

Detta kunde dock inte undvikas då jag som sagt hade för lite pengar på kontot den dagen och darför tvungen till faktura.
Samt så var jag ensam hemma då jag skrev tråden och hade då ingen som kunde hjälpa och därav denna tråd.

Där fick du mer utförligt svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in