2013-02-21, 05:00
Medlem
- Jag vill vinna igen i Globen och sen vinna EM i Göteborg!

Så uttalar sig svensk friidrotts största löparstjärna (Moa Hjelmer och Irene Ekelund får ursäkta) i veckan med tanke på att friidrott i världsklass-evenemanget XL-Galan går av stapeln i dag 21 februari. Abeba Aregawi springer sitt 1500-meterslopp klockan 21.45 enligt tidsprogrammet. Startlistan.
Här kan det läsas mer om Aregawi inför torsdagens friidrottsgala:

SR: Aregawi på rekordjakt i Globen
SvD: Aregawi tar sikte på 21 år gammalt rekord
SVT: Förbundskapten Stefan Olsson om Aregawi, 17 februari i år

Jag väljer här att starta en tråd om Abeba på detta delsportsforum "Övrig sport" på Flashback.

Faktum är att hon - vilket hon uttryckte i Sportspegeln nyligen - vill vinna ALLA lopp/mästerskap hon springer.
Aregawi – Sveriges nya friidrottstjärna

Abeba kom till Sverige hösten 2009 - och blev svensk medborgare i juni 2012, som bekant.
I december 2012 blev hon klar att tävla för Sverige, då det internationella friidrottsförbundet IAAF gav klartecken. http://www.svt.se/sport/friidrott/aregawi-fri-att-tavla-for-sverige
http://www.ethiosun.com/2012/07/08/abeba-aregawis-citizenship-sparks-controversy-ahead-of-london-olympics/

Hennes pers på 1500 meter är alltså 3.56,54. Med den tiden är hon på plats 21 genom tiderna utomhus. 9 av dessa 20 kvinnor före Aregawi i listan är kinesiskor - tider som alla gjordes på 90-talet. Under 00-talet har Abeba den 6:e snabbaste tiden, sett till person. Källa: IAAF.

På 1500 meter inomhus har hon 4.01,47 som pers, från galan i Sthlm 22 februari 2011.

Vad tror ni? Hur går det i XL-galan i dag?
Och hur kommer det gå för henne på inomhus-EM nu i Göteborg som startar den 1 mars - och senare i sommar i VM i friidrott i Moskva med start den 10 augusti?
Citera
2013-02-21, 21:52
Medlem
Jävlar så nära världsrekordet! 12 hundradelar! Vilket i sin tur så klart borde innebära att vi vet vem som kommer vara favorit i Göteborg.
Senast redigerad av CriticalAcclaim 2013-02-21 kl. 21:56.
Citera
2013-02-22, 02:01
Medlem
3.58,40!

Citat:
Ursprungligen postat av CriticalAcclaim
Jävlar så nära världsrekordet! 12 hundradelar! Vilket i sin tur så klart borde innebära att vi vet vem som kommer vara favorit i Göteborg.
Sagolikt imponerande! Ruskigt bra.

Nära världsrekord i debuten (Aftonbladet)

Aregawis drömlopp - nära världsrekordet Som Expressen skriver är tiden alltså drygt nio sekunder bättre än Maria Akrakas tidigare svenska inomhusrekord på 4.07.74. Och således: snuddande nära ryskan Sobolevas sju år gamla världsrekord på 3.58,28. För att sätta perspektiv på Aregawis grymma tid inomhus i kväll kan nämnas att trean och fyran på världsbästalistan genom tiderna inomhus - Burka och Jamal - med sina 3.59,75 och 3.59,79 är tämligen långt efter Aregawi.

IAAF skriver - World leads from Aregawi (...)
Citat:
The most popular – and indeed the most impressive – of those performances was undoubtedly the 3:58.40 victory by Abeba Aregawi in the women’s 1500m. The former Ethiopian was making her first appearance in her adopted nation since gaining Swedish citizenship, and she did not disappoint.

Once the pacemaker had dropped out, Aregawi was out on her own and she streaked away to win in 3:58.40, missing out on the World indoor record by just 0.12 to go to second on the world indoor all-time list. It also smashed the Swedish records both indoors (4:07.74) and out (4:05.49) and improved on her own meeting record of 4:01.47 set two years ago.

Amerikanska Letsrun för en stund sedan:
Citat:
WOMEN’S 1500m: AREGAWI JUST MISSES WOMEN'S WORLD RECORD

Abeba Aregawi, the new Swedish citizen via Ethiopia, nearly got the world record here before the home crowd.
In her first race of the year, Aregawi ran 3:58.40, the #2 time ever and just off of Yelena Soboleva‘s 3:58.28 world record. Soboleva was a drug cheat so assuming Aregawi is clean, this would be the fastest time by a clean athlete.
LRC QT: Aregawi started off 2013 just like she did 2012, red-hot. Last year, she didn’t run indoors, but opened up with a 3:59 in race #1 and a 3:56.54 in race #2 outdoors.

Women 1500 m
1 Abeba Aregawi 90 SWE, Hammarby IF 3:58.40 WL MR NR
2 Axumawit Embaye ETH 4:09.11
3 Rabab Arrafi 91 MAR 4:09.36 PB
4 Treniere Moser 81 USA 4:12.09 SB
5 Mimi Belete 88 BRN 4:12.16 PB
6 Clarie Tarpele 89 IRL 4:13.16 PB
7 Katarzyna Broniatowska 90 POL 4:14.15
8 Charlotte Schönbeck 84 SWE, IFK Lidingö4:16.12 SB
9 Kristine Eikrem Engeset 88 NOR 4:17.99 SB
10 Alem Gebremariam ETH 4:19.46
11 Lovisa Lindh 91 SWE, Ullevi FK 4:32.87
Lydia Wafula (pace) 88 KEN DNF
Citera
2013-02-22, 08:51
Medlem
mishimas avatar
Tyvärr vet man ju att diskussionen här på Flashback kommer att handla om annat än om segrarna och resultaten.

Det är kul och bra att svensk friidrott har fått ett draglok och affischnamn. Det ger sponsoravtal och medieintresse för sporten.

Det som oroade mig under OS-tävlingarna var att hon inte var så taktiskt säker. Hon sumpade en given OS-medalj.
Citera
2013-02-22, 13:48
Medlem
Aregawi är nu formellt uttagen till inne-EM i Göteborg, med start nästa helg, 1 mars.
Vad annars!?

Expressen: http://www.expressen.se/sport/friidrott/aregawi-en-av-fyra-nya-som-ar-uttagna-till-em/
Friidrott.se: http://www.friidrott.se/nyheter.aspx?id=14862

Det fantastiska loppet i går kväll igen:
Aregawis debut nära världsrekordet (klipp från TV4-sändningen).
Citera
2013-02-22, 13:49
Medlem
Muhamedssons avatar
Varför är jag då inte stolt och glad? Kanske blir jag det i framtiden. Om hon tar guld och höjer världens finaste flagga. Nämligen den svenska.
Citera
2013-02-22, 15:32
Medlem
Nya friidrottstider, nya friidrottsnamn

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tyvärr vet man ju att diskussionen här på Flashback kommer att handla om annat än om segrarna och resultaten.

Det är kul och bra att svensk friidrott har fått ett draglok och affischnamn. Det ger sponsoravtal och medieintresse för sporten.

Det som oroade mig under OS-tävlingarna var att hon inte var så taktiskt säker. Hon sumpade en given OS-medalj.
Medieintresset bör stiga i takt med de fantastiska resultaten. Fortsätter bara Aregawi så här så.
Dessutom finns flera affischnamn, vilket förstås är bra. I dag kan vi läsa att Torneús har ett stort sponsorkontrakt på gång. Ekelund har redan börjat etsa sig hos svenska folket - och sponsorn N*ke har satt klorna i henne (så pass att företaget frontas på Irenes bloggwebbplats).

Det här är ju en (fri)idrottstråd och jag tror nog att de som skriver på forumet "Övrig sport" här till övervägande delen kommer belysa Abebas friidrottande (i stället för "annat"). Det är i alla fall min förhoppning.

Jag kan hålla med om att Aregawi i OS-finalen inte löpte speciellt smart. Sannolikt beroende på bristande erfarenhet, tänker jag. Hon sumpade en medalj, som du säger.
Detta med taktiken - det tror jag kommer bli något av nyckelpunkten (och det som just kan ställa till det) framgent. Apropå "oroar" så oroar det mig lite grann i någon mening att hennes make (och tränare?) Henok Weldegebriel i går i DN säger följande beträffande EM i Gbg nästa helg:
Citat:
Ursprungligen formulerat av Henok Weldegebriel
– Jag visste att hon hade kapaciteten, träningarna har gått bra. Jag sade till henne under dagen att jag hade en känsla att hon skulle springa på "58". Men på EM blir det nog ett långsammare, mer taktiskt lopp.
"Blir det nog"? Är inte det något Abeba just kan påverka och förhindra genom att göra det hon bör: vinna loppet genom att springa ifrån de andra, d.v.s. i sådan (snarlik) fart som i går? Vore jag hennes tränare/coach skulle jag självfallet lägga upp taktiken på bästa möjliga sätt. Och det är hög fart från start. Det ska inte finnas andra som kan följa med i 3.58-fart - och med vetskap om det (hör du det, Henok Weldegebriel!) så vore det enfaldigt av Aregawi att schabbla, avvakta eller köra som i OS-loppet.

Så: upp i högfart omgående i Göteborg - så löser sig också guldet rätt enkelt.
Citera
2013-02-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Varför är jag då inte stolt och glad? Kanske blir jag det i framtiden. Om hon tar guld och höjer världens finaste flagga. Nämligen den svenska.
Mest en ovana, vill jag påstå. Det kommer med tiden. Den svenska flaggan hissad och guldet kommer redan nästa helg på inne-EM. Annat vore en skräll.
Sedan är väl inte den här tjejen den mest "se på mej"-iga av idrottare. Hennes resultat är dock det primära - och där lyser hon kusligt starkt.
Citera
2013-02-23, 00:02
Medlem
12 hundradelar – ifrån (det dopade?) världsrekordet

Tjejen är värd all uppmärksamhet hon kan få. Loppet igår i Globen då hon slog till med 3.58,40 är som nämnts fantastiskt bra.

Apropå världsrekordtiden på 1500 meter inomhus och damen bakom den, Elena Soboleva.

På ansedda Letsrun finns en tråd från igår som heter "Abeba Aregawi 3:58.40i WR for athletes not convicted of doping". TS där skriver i första inlägget: "0.2 seconds off of doped record."
Vad dito antyder och menar är att åsyftad löpare Soboleva, som har rekordet inomhus på 3.58,28, alltså är befläckad med dopningshistorik. Och TS anser således att AA nu har världsrekordet för löpare som inte är fällda för dopning.

Elena Soboleva, född 1982, satte rekordet i Moskva för ganska precis sju år sedan (18 feb 2006). IAAF:s profil.
Vad det handlade om i den där dopningshistorien var att Soboleva (och ett antal andra ryskor) fälldes 2008 för att ha manipulerat dopningsprov 2007, vilket hon kom att avstängas för i två år 2008 (det räknades bakåt i tiden fr.o.m. datumet 2007 då proven var aktuella). AFP.Google-länk om detta. Själv förfäktade Soboleva och Ryssland saken.

Väldigt synd hur som helst att Aregawi inte slog världsrekordet i går!
Citera
2013-02-23, 02:42
Bannlyst
EM seger nästa helg känns väl rätt så given för henne. Förövrigt kul att vi har en världsstjärna på sprint distanserna (snart 2 för ekelund kommer komma dit om hon bara får vara skadefri).
Citera
2013-02-23, 12:00
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportreporter
Jag kan hålla med om att Aregawi i OS-finalen inte löpte speciellt smart. Sannolikt beroende på bristande erfarenhet, tänker jag. Hon sumpade en medalj, som du säger.
Detta med taktiken - det tror jag kommer bli något av nyckelpunkten (och det som just kan ställa till det) framgent. Apropå "oroar" så oroar det mig lite grann i någon mening att hennes make (och tränare?) Henok Weldegebriel i går i DN säger följande beträffande EM i Gbg nästa helg:"Blir det nog"? Är inte det något Abeba just kan påverka och förhindra genom att göra det hon bör: vinna loppet genom att springa ifrån de andra, d.v.s. i sådan (snarlik) fart som i går? Vore jag hennes tränare/coach skulle jag självfallet lägga upp taktiken på bästa möjliga sätt. Och det är hög fart från start. Det ska inte finnas andra som kan följa med i 3.58-fart - och med vetskap om det (hör du det, Henok Weldegebriel!) så vore det enfaldigt av Aregawi att schabbla, avvakta eller köra som i OS-loppet.

Så: upp i högfart omgående i Göteborg - så löser sig också guldet rätt enkelt.

Det är väldigt tråkigt när duktiga löpare är för rädda för att köra slut sig i mästerskap så dom lägger sig i mitten av klungan och låter sig bli spöade i spurten istället för att köra slut på hela fältet de första varven. Ett typexempel på en löpare vars taktik jag blir så frustrerad över är Borzakovsky. Han är (var) en fantastisk löpare men av någon anledning lägger han sig alltid sist i fältet i 550 meter för att sedan försöka sig på en spurt, allt för många gånger slutar det med att han inte hinner kapp och slutar på en femteplats trots sin kapacitet.
Citera
2013-02-23, 14:59
Medlem
AA:s IAAF-profil
Här kan man för övrigt se att hon gjort 1.59,39 på 800 meter (förutom då hennes starka 1500 m-pers inne och ute).

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det är väldigt tråkigt när duktiga löpare är för rädda för att köra slut sig i mästerskap så dom lägger sig i mitten av klungan och låter sig bli spöade i spurten istället för att köra slut på hela fältet de första varven. Ett typexempel på en löpare vars taktik jag blir så frustrerad över är Borzakovsky. Han är (var) en fantastisk löpare men av någon anledning lägger han sig alltid sist i fältet i 550 meter för att sedan försöka sig på en spurt, allt för många gånger slutar det med att han inte hinner kapp och slutar på en femteplats trots sin kapacitet.
Så är det. Aregawi tycks inte (hittills) ha varit något undantag delvis. På sätt och vis en gruppsjuka bland elitlöparna. Inte många vågar sticka ut och helt gå sin egen (optimala) väg fullt ut. Förvisso har hon också vunnit genom att dra hårt, i hög fart, ett antal gånger (med harar då), som exempelvis i Globen i förrgår.

Nu vet jag inte hur pass mycket Aregawi är i händerna på sin make beträffande taktiken i loppen och närmare bestämt då inför loppet i EM i Göteborg nästa helg. Men när han uttrycker det så som han gjorde där - "Men på EM blir det nog ett långsammare, mer taktiskt lopp." - är det inget förtroendeingivande och lysande tecken. Kanske är han oerfaren och taktiskt oskolad? Vad jag har hört är att han sköter en hel del åt Aregawi kring löpningen - frågan är i vilken utsträckning hon har honom som löptränare/coach/taktikuppläggare?

Att köra Yuriy Borzakovskiy-taktik - med ett relativt vanskligt och chansartat upplägg - rekommenderar jag verkligen inte. Inte många kan hantera det. Inte ens YB själv många gånger, som du helt rätt nämner. När det lyckas är det ju snyggt, men det är som sagt en prekär taktikform. En av få som likväl lyckades klara detta och även många gånger briljerade med denna taktik, det var den fantastiske kenyanen Billy Konchellah (två VM-guld på 800 meter - 1987 och 91). Han låg alltid långt efter - men kom med sina långsteg likt en älg på upploppet och vann oftast.
Senast redigerad av Sportreporter 2013-02-23 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in