2013-02-20, 21:30
Medlem
Pillocks.and.suchs avatar
Jag är medlem i en golfklubb. Nu vill klubben införa en städ-dag till våren, då medlemmarna "måste" delta, göra banan i bättre skick inför kommande säsong, plocka sten osv. Detta förekommer ju på många klubbar över landet, och jag tycker det är en bra ide', kommer självklart delta.

Min fundering är dock vilka lagliga medel en klubb eller förening har att tvinga medlemmarna att delta i sådana aktiviteter. Min klubb har flaggat för att medlemmar som ej deltar, kommer åläggas betala en (straff)avgift.

Är det tillåtet, finns lagrum? Eller regleras sånt i klubbens stadgar?
Vad skulle klubben kunna göra om man ej betalar? Inkasso?
Citera
2013-02-20, 22:05
Medlem
Megahallons avatar
Skall de kunna ta ut denna avgift så måste det stå på ett avtal där du skrivit under att du accepterar att betala en sådan avgift.
Citera
2013-02-20, 22:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Skall de kunna ta ut denna avgift så måste det stå på ett avtal där du skrivit under att du accepterar att betala en sådan avgift.
Eller ett beslut av stämman. Det är ingen större skillnad på detta och att ändra medlemsavgiften, rent hur att få det giltigt.
Citera
2013-02-20, 22:39
Medlem
Det är bara att acceptera eller lämna föreningen. Du är ju inte tvingad att vara med.
Citera
2013-02-20, 23:18
Medlem
Tar föreningen beslut om detta på årsmötet så är det helt ok.
Citera
2013-02-21, 01:09
Medlem
Pillocks.and.suchs avatar
Tack för alla svar! Lite olika syn på saken då...

Någon som har lite mer pålitliga källor för vad ni säger? om jag skulle vilja ta det här med styrelsen, måste jag ju kunna hänvisa till något. Inte bara FB

Edit. Och hur kan klubben agera om medlemmen ej betalar?
Senast redigerad av Pillocks.and.such 2013-02-21 kl. 01:13.
Citera
2013-02-21, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillocks.and.such
Jag är medlem i en golfklubb. Nu vill klubben införa en städ-dag till våren, då medlemmarna "måste" delta, göra banan i bättre skick inför kommande säsong, plocka sten osv. Detta förekommer ju på många klubbar över landet, och jag tycker det är en bra ide', kommer självklart delta.

Min fundering är dock vilka lagliga medel en klubb eller förening har att tvinga medlemmarna att delta i sådana aktiviteter. Min klubb har flaggat för att medlemmar som ej deltar, kommer åläggas betala en (straff)avgift.

Är det tillåtet, finns lagrum? Eller regleras sånt i klubbens stadgar?
Vad skulle klubben kunna göra om man ej betalar? Inkasso?

En golfklubb är ingen myndighet utan en förening som kan göra lite som dom vill. Det Kommer man överens om något på föreningens årsmöte så är det ju bara att bita i det sura äpplet, alternativt söka sig till någon annan golfklubb. Var glad att du inte är medlem i en båtklubb där du förutom olka städdagar måste deltaga i sjösättningar/upptagningar, Nattvakter i hamnen etc..etc... allt helt utan betalning och straffavgift utgår ofta om du missar....
Citera
2013-02-21, 06:53
Medlem
Citat:

Någon som har lite mer pålitliga källor för vad ni säger? om jag skulle vilja ta det här med styrelsen, måste jag ju kunna hänvisa till något. Inte bara FB

Ser inte att några har olika syn.

Allt regleras i föreningens stadgar, dessa beslutas gemensamt av medlemmarna (dvs du) på årsmötet. Står det i dessa att de har rätt att ta ut denna utgift får du gilla läget. Det borde också stå där vad som händer om man inte kommer.
Citera
2013-02-21, 09:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Olika syn och olika syn. Megahallon säger att det krävs ett påskrivet avtal. I princip så hävdar vi andra att det redan finns ett sådant avtal. När du gick med i föreningen så accepterade du att följa stadgarna. I stadgarna så står det garanterat någonstans om att årsmötet/stämman är det högsta beslutande organet.

Er golfförening är säkert ideell, och inte registrerad som en ekonomisk förening? En ideell förening är, via och pga föreningsfriheten, ganska oregerad. Det finns ett par prejudikat och ett par ekonomi-relaterade lagar, men i övrigt ganska tomt. Detta för att en ideell förening har stora krav på vad den får ha och inte får ha för syfte.

Vad är det du ska ta med till styrelsen? Att det får skapas en sådan här avgift eller att styrelsen inte får besluta om den? Då är det att denna avgift är att jämställa med en del av medlemsavgiften, och att det finns saker medlemmen kan göra för att få minskad avgift.

Eller att allt som betyder utgift för den enskilda medlemmen, det är enbart stämman som får besluta om, i likhet med att styrelsen på eget bevåg inte får ändra medlemsavgiften. Att däremot inte betala dessa avgifter (vilket är att inte följa stadgarna) är skäl för uteslutning.
Citera
2013-02-21, 10:29
Medlem
borrizs avatar
När det gäller bostadsrättsföreningar och villa-samfälligheter är straffavgifter ej tillåtet.
http://www.viivilla.se/experter/Juridik/samfallighet-staddagar-straffavgift-vid-ej-deltagande-4860
(bara googla det finns multum i frågan).
En möjlig väg här är att höja avgiften och istället ersätta de som deltager med motsvarande summa.
Citera
2013-02-22, 10:53
Medlem
Lothlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
När det gäller bostadsrättsföreningar och villa-samfälligheter är straffavgifter ej tillåtet.
http://www.viivilla.se/experter/Juridik/samfallighet-staddagar-straffavgift-vid-ej-deltagande-4860
(bara googla det finns multum i frågan).
En möjlig väg här är att höja avgiften och istället ersätta de som deltager med motsvarande summa.

Bostadsrättsföreningar och villa-samfälligheter går under annat regelverk. Åtminstone bostadsrättsförening är en typ av ekonomisk förening och regleras av "lag om ekonomiska föreningar". Samfälligheter regleras ev en egen lag om jag inte helt missminner mig.

Som ovan angivits brukar olika typer av idrottsklubbar gå under ideell förening. Antar att det kan finnas undantag. Och precis som ovan också angivits finns inget specifikt regelverk kring hur ideella föreningar skall bedrivas (förutom som redan nämnts kring lite ekonomi o dyl.). Det är med andra ord styrelsen och stadgarna som bestämmer hur verksamheten skall bedrivas.

Om föreningen bestämt att avgift skall tas ut om man ej deltar på städdagen har de rätt att göra så. Vad som händer om man inte betalar är förmodligen också någonting som bestäms i samband med bestämmandet om avgiften. Normalt sett brukar det vara så att en medlem som inte följer de stadgar som är bestämt kan uteslutas ur föreningen. Misstänker att det kanske inte är det första som sker i detta fall, men ändå.

MvH
Citera
2013-02-22, 11:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothloria
Bostadsrättsföreningar och villa-samfälligheter går under annat regelverk. Åtminstone bostadsrättsförening är en typ av ekonomisk förening och regleras av "lag om ekonomiska föreningar". Samfälligheter regleras ev en egen lag om jag inte helt missminner mig.

Som ovan angivits brukar olika typer av idrottsklubbar gå under ideell förening. Antar att det kan finnas undantag. Och precis som ovan också angivits finns inget specifikt regelverk kring hur ideella föreningar skall bedrivas (förutom som redan nämnts kring lite ekonomi o dyl.). Det är med andra ord styrelsen och stadgarna som bestämmer hur verksamheten skall bedrivas.

Om föreningen bestämt att avgift skall tas ut om man ej deltar på städdagen har de rätt att göra så. Vad som händer om man inte betalar är förmodligen också någonting som bestäms i samband med bestämmandet om avgiften. Normalt sett brukar det vara så att en medlem som inte följer de stadgar som är bestämt kan uteslutas ur föreningen. Misstänker att det kanske inte är det första som sker i detta fall, men ändå.

MvH
Frågan är ifall golfklubben är en ideell förening/oregistrerad ekonomisk förening/ekonomisk förening.
En golfklubb innehåller stora ekonomiska värden så det bör luta åt det senare(tror inte att det går att klara finansieringen annars), i så fall så fall regleras verksamheten av Lag om ekonomiska föreningar (1987:667).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in