Som jag förstår EDA jobbar de just nu mest med sjöfartsfrågor, dvs somaliska sjörövare.
Vi har andra projekt, t ex FRONTEX, som inte räknas till EDA utan är typ separat (som jag förstått). I smart borders-förslaget som kom alldeles förra året kan det ha förändrats, vi har inte haft tid att titta specifikt på det förslaget här nere (urkurkurk, för många förslaaaaaag).
Det som är oroväckande med en militarisering av EU, även om man kan tycka att det är obehagligt att mycket koordinering just nu sker via NATO och under amerikansk översikt (vilket jag inte tror är särskilt bra med tanke på den extremt stora sammanblanding av affärsintressen och militära intressen som finns i USA), är att EU hittills varit en väldigt etiskt grundad union. Att EU inte har militära befogenheter gör också att EU är ett rimligt och viktigt skydd för medborgarna mot våra egna militärer. Som vi sett under sommaren är det inte helt säkert att våra försvarsapparater i EU verkligen är på "vår" sida, om man som "vår" sida räknar den sida vi förväntar oss ska försvara våra rättigheter, våra friheter, osv.
Men det kan också finnas en poäng med att ha visst samröre mellan medlemsländernas militärer - det finns en djup och stark misstro mellan medlemsländerna som institutioner som får medlemsländerna att agera mot gemensamma bästa intressen. Dataskyddsförordningen är ett alldeles
utmärkt exempel på det. Och det kan förstås vara bra att bli av med, för det är ju inte så bra att vi bygger en sämre framtid för oss alla genom att tjura på varandra, kan man tycka.