• 1
  • 2
2013-02-20, 15:42
Bannlyst
EDA European defence agency

http://www.eda.europa.eu/

Vad tycker ni om projeckt som EDA?

Jag tycker att vi ska investera mer pengar i europeiska försvars projeckt.
Vi måste kunna skydda gränserna i hela Europa.
Vi borde om förhandla EU budgeten vid nästa möjlighet.
Och plasera pengarna i den Europeiska unionens försvars budget.
Flytta pengar i från jordbruket till försvaret.

Tack
Citera
2013-02-21, 22:35
Bannlyst
Om det ska bli en gemensam European union army så vill jag följande:

- Frankrike minskar med drygga hälften från dagens 360 000 man till 170 000 som är fin siffra enligt mig för Frankrike. Behålla dagens 600 eller 300 kärnvapen som är viktigt för EU's säkerhet vid hot från terrorister eller andra kärnvapen makter.

- Tyskland ska ha samma summa som under 2014 alltså på 148 996.

- Luxemburg ska ha 884 soldater.

- Finland ska höja sin ykresarmé från 35000 till 52000 som kan räcka att försvara landets gränser mot Ryssland vid ett anfall mot Finland. Hela försvarsprojektet ska det ingå en yrkesarmé.

- Storbritannien ska ha den tilltänkta armé mängden vid beslut om 2 år den på 163 000 man. Alla 900 kärnvapen kvar för EU's säkerhet är i gott skick.

- Grekland ska minska från dagens nära 200 tusen till 100 000 som borde räcka om fienden från öst i Turkiet anfaller.

- Ingen försvar i Cypern och Malta men Kosovo behöver 2000 soldater om de ska gå med i Unionen. Sen räcker det väl med en förstärkning med maximala 18000 soldater vid ett serbisk angrepp eftersom Kosovo är inom Serbiens intressen men vi kan hjälpa Kosovo mot ett angrepp.

Sist men inte minst så kan Sverige öka på mängden i yrkesarmén till 15000 yrkessoldater. Inga soldater i hemvärnet som läggs ner.

EDIT.

Angående EU's fiender så finns det Ryssland, Turkiet, Norge, Serbien och Marocko och Vitryssland nära till hands och försvarsenheter inom 26 eller 28 länder måste vara i bra nivå för att göra motstånd i försvar.

Vännen från alperna bredvid Österrike och Tyskland alltså Schweiz är inget hot mot oss så länge vi inte hotar dem i förobyggande anfallskrig som risken är vääldigt liten.
Senast redigerad av Steel-Garden 2013-02-21 kl. 22:44.
Citera
2013-02-21, 23:33
Bannlyst
Man måste komma i håg att Turkiet kanske också blir EU medlemmar i framtiden.
Jag hoppas att det på verkar situationen positivt mellan Grekland,Cypern och Turkiet.
Så att EU bidrar till freden i just den regionen.
Citera
2013-02-24, 03:17
Bannlyst
Nu vill jag 18700 i totalförsvaret i Sverige som kanske är den summan om 1 år enligt försvarets beslut om en ny mängd än dagens ca 27000 med hemvärnets 16900 man.
Citera
2013-02-24, 19:28
Bannlyst
Jag tycker inte riktigt om dem siffrorna.
jag tor inte försvaret är starkt nog.Jag hade velat se obligatiorisk
värnplikt i Sverige. Jag tror att det är det enda sättet att hålla landet säkert.
Hela EU borde ha en obligatorisk värn plikt.
Eller om vi inte centraliserar EU's militär med.
Citera
2013-02-24, 20:17
Bannlyst
Närmare 1,6 milj soldater i EU armén totalt sätt vid små förändringar som i Frankrike, Italien, Grekland plus det landet vi kommer till i inlägget nedanför detta...

Tycker Finland ska ha mindre mängd än reservmängden på 350 000 även om det är Ryssland som anfaller med 5 gånger större mängd än dom 52000 man i Finland som är mycket möjligt ny summa för Finland. Alltså detta kan leda till som under andra världskriget att finnarna krigar effektivt mot sin fiende i gränsen till öst i Ryssland. Dom hette Sovjet innan.

EDIT.

Har ändrat mig i Finland. De ska ha 60000 soldater i yrkesarmén. Blir en höjning med 0,5-1 procent av Finlands försvarspengar till krigsmakten. Tror reserverna kommer minskas till 100 000 man.

Senast redigerad av Steel-Garden 2013-02-24 kl. 20:43.
Citera
2013-02-24, 20:40
Bannlyst
Jo jag hoppas verkligen det.Finland måste kunna strida effektivt mot fienden i öst.
Sen tror jag att vi ska sammarbeta mer med polen och tyskland.

Sverige,Norge och Finland Strider i Norr. Och Tyskland,Polen Tjeckien strider söderut mot fienden.
Jag hoppas verkligen till nästa tillfälle att vi får chansen att öka EU's försvar budget.
Jag tycker att pengarna ska gå till att "stockpila"amuntion,raketer och granater.
Citera
2013-02-24, 21:07
Medlem
Frankls avatar
Glädjande att allt som har med EU att göra inte är avskytt här på Flashback

Jag kan se att EUs militärer genomför en närmare samarbete men mer än så tror jag inte det blir. Vi har ju alltid NATO, där också icke EU-staten EU är medlem i. På femtiotalet föreslogs faktiskt ett samarbete mellan de dåvarande ECSC men avslogs pga rädsla för Tysk upprustning, förlust av nationell suveränitet och att NATO uppfyllde försvars behoven ändå.
Citera
2013-02-24, 21:35
Bannlyst
Räkande fram till att det var strax över 1,5 milj vid fransmännen, greker, Suomi och Italy minskar på sina styrkor från dagens summa.
Räknade Sverige i 12000 i hemvärnet och 14000 i yrkesarmén i den här listan.
Hälften skall bli krigare och andra hälften ska bli officierare av den totala summan på 52000 gubbar.
Citera
2013-02-26, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
Räkande fram till att det var strax över 1,5 milj vid fransmännen, greker, Suomi och Italy minskar på sina styrkor från dagens summa.
Räknade Sverige i 12000 i hemvärnet och 14000 i yrkesarmén i den här listan.
Hälften skall bli krigare och andra hälften ska bli officierare av den totala summan på 52000 gubbar.

En mindre summa som 1 400 000 eller 1 000 000 eller 850 000 och neråt är bra summor om vi säger en gemensamt försvar med maximala 25 av 27 nationer eller 10-15-16 eller 18 av 27 möjliga ska ha med trupper i EU-försvaret enligt mig. De tänkta trupperna kan med stridda för icke soldater nationerna enligt mig.
Citera
2013-02-27, 19:39
Bannlyst
Senaste dygnet som idag har jag ändrat mig igen ingen EU armé pågång. Dagens trupper stannar vid just dagens och vi krigar med NATO eller som i Mali i dessa franska soldaterna på tusen soldater går ju så och Frankrikes utanförskap i NATO så kan mer länder göra så. T.ex. Tysklands mängd i utomlandskrig på max 35000 soldater går ju med. Eller då länder som Sverige, Finland, Danmark och Norge som alla tillhör Skandinavium. 3 av 4 krigar i Nordic Battlegroup utanför Somalias kust.
Citera
2013-03-01, 13:07
Bannlyst
Ryssland har planerat att öka sin försvarbudget med ca 50 miljarder euro.
Pengarna ska gå till utvecklingen och köp av nyare vapen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/1...forsvarsbudget

Nu undrar jag om ni känner er trygga i EU med alla dessa budget nedskärningar på försvaren
runt om i EU.
Min personliga åskit är att vi måste börja sammarbeta mer med vår försvar i EU.
Jag tycker också att pengar ifrån EU budgeten ska gå till försvarmateriel.
Vi ska även upprusta dom Europeiska armerna gemensamt.
Och ha en Europeisk standard på försvaret så att vi kan strida tillsammans.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av BajenVsArsenal 2013-03-01 kl. 13:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in