Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-20, 12:14
  #1
Medlem
Nästa vecka ska jag, som alla andra år hittils i mitt liv, upp till Hassela och åka. Nytt för i år är att jag har bestämt mig för att åka snowboard de två första dagarna, och jag skulle gärna ha lite nybörjartips på hur man inte drattar på ändan allför ofta.

Jag undrar också om skydd är något att lägga pengar på, och ber er också därför att ge mig tips på var i Stockholm man kan köpa prisvärda snowboardingskydd och vad för sorts skydd man bör ha om man åker snowboard. Åker bara skidor en gång per år, och vill inte förstöra veckan genom att bryta handlederna .
Citera
2013-02-20, 12:21
  #2
Medlem
AnonymBuses avatar
Jag skulle satsa på hjälm och handledsskydd
Citera
2013-02-20, 12:27
  #3
Medlem
RingInteSnutens avatar
Strunta i handledskydden utifall du ar nyborjare, rakar du ut for nagot som skulle bryta din mjuka och bojbara handled kommer du bryta mycket hogre upp istallet.

Hjalm kan alltid vara bra, se till att ha balansen pa framfoten och styr med bakfoten sa ska allt ga bra.

Sen se till att skippa forsta och sista aket!
Citera
2013-02-20, 12:52
  #4
Medlem
Opilus5500s avatar
Mitt tips skaffa hjälm och handskydd de bra!

När du åker i backen så mitt tips att du åker på ena sidan rakt tvärs över, lägger dig ner när du kommit till kanten, sätter dig ner, och vänder på dig och kör tvärs över backen fast på andra sidan, på så sätt kommer du lära dig att vända med snowboard ..

De väldigt svårt med bräda i början, och ibland känns de hopplöst, men med dessa små knep kommer du att lära dig snabbare på..
Citera
2013-02-20, 13:10
  #5
Medlem
Som föregående, skippa alla skydd utom hjälmen!
Det kommer förmodligen bara vara i vägen och du ska inte direkt ut i svarta parken.

Gällande åkningen, Bli aldrig frustrerad, andas!
Lär dig känna brädan, slappna av(självklart måste du anstränga dig, menar att det går inte att åka som en pinne!) och det bästa tipset av dom alla, HA KUL!
Citera
2013-02-20, 21:06
  #6
Medlem
Så sammanfattningen är att inte ta skydd förutom hjälm såvida jag inte slänger ut mig i offpisten alternativt kanar ut i skogen brevid gröna backarna?
Citera
2013-03-04, 11:12
  #7
Medlem
Som dom flesta skrev, skippa inte hjälmen!

Men annars så tycker jag bästa sättet att lära sig är genom o misslyckas, se till att våga exprimentera lite på olika svängar men ta det lugnt i början.

Att hålla humöret uppe och även skratta när man trillar är ett +. Hoppas din resa vart bra!
Citera
2013-03-04, 11:18
  #8
Medlem
Batman182s avatar
Hjälm självklart. När du väl ramlar så ta inte emot dig med händerna utan satsa på att lägga ner hela underarmen direkt, oavsett vilket håll du ramlar åt.

Sen är det som att åka cykel, du måste ha fart för att få balans och du måste ha balans för att få fart.
Lycka till!
Citera
2013-04-25, 18:03
  #9
Medlem
glöm inte att Investera i ett ryggskydd, då det skyddar både ryggen svanskotan (och du kommer ramla mycket på den). Tänk på att folk kan köra på dig bakifrån och då är det bra att ha
Citera
2013-04-25, 18:05
  #10
Medlem
Gh0steds avatar
Förbered dig på att få röven fullständigt demolerad , åtminstone första dagarna.
Om du tappar balansen, se till att falla med hela kroppen, inte bara ta emot fallet med en specifik kroppsdel. Det kan rädda både armar och ben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback