Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-20, 10:22
  #1
Medlem
Karmans avatar
Samhället har hittills lagt ned ca 4 mkr på att skydda en enda varg, den sk. Junselevargen. Det handlar om en tik som man upprepade gånger flyttat från sitt revir, men som ständigt återvänder tillbaka. Det som kostat är bla. dyra helikoptertransporter, ersättningar till de lokala samerna etc.

Topic: Är detta en vettig politisk prioritering eller har skyddet av vargarna gått för långt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/va...er_7929096.svd
Citera
2013-02-20, 10:28
  #2
Medlem
Sumsarrs avatar
Det har gått alldeles för långt. Folk har glömt vem vargen egentligen är. Det är ingen slump att gamla moralhistorier använder vargen för att gestalta fara.

Nej, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att skydda monsterpopulationen. Det finns ingen anledning att ta hand om vargen.
Citera
2013-02-20, 10:44
  #3
Medlem
popeondopes avatar
Eller så låter man bara varje vara så är problemet löst. Som 50% kanadensare har jag aldrig fattat problemet med varg. Dessa norrländska "män" skulle troligtvis skita på sig om de kom till farmors by
Citera
2013-02-20, 10:49
  #4
Medlem
Skatteskolks avatar
Problemet är inte vargarna. Problemet är samerna. Ge de två-tre kaukasisk ovtjarka så går inte en varg i närheten. En varg är opportunist.

De måste skydda boskapen bättre. Ersättningen är väl rätt hög för viltskador?
Citera
2013-02-20, 10:51
  #5
Medlem
tcfmogs avatar
Det är givetvis ett enormt slöseri med pengar. Det bästa är nog, som sas ovan, att helt enkelt låta vargarna vara. Ett sådant beslut ska dock i sådana fall fattas av de som berörs av vargarna och inte av byråkrater i Stockholm.
Citera
2013-02-20, 10:54
  #6
Avstängd
faq.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Det har gått alldeles för långt. Folk har glömt vem vargen egentligen är. Det är ingen slump att gamla moralhistorier använder vargen för att gestalta fara.

Nej, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att skydda monsterpopulationen. Det finns ingen anledning att ta hand om vargen.
Varghatare, kom inte med din överdrivna rädsla tack! Vargen är ett ofarligt djur och vill vi spara in pengar på Junselevargen så är det bättre att sluta ge miljardbidrag till samerna. Samerna borde omfattas av samma regler och villkor som resten av befolkningen istället för den särställning de har i Sverige just nu.

Varghat är ett typiskt tecken på att man är lågutbildad, lågbegåvad och förtjänar epitetet white trash. Hundar och framförallt människor är miljoner gånger farligare och kostar samhället många många miljarder mer än våra vargar.
Citera
2013-02-20, 11:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Samhället har hittills lagt ned ca 4 mkr på att skydda en enda varg, den sk. Junselevargen. Det handlar om en tik som man upprepade gånger flyttat från sitt revir, men som ständigt återvänder tillbaka. Det som kostat är bla. dyra helikoptertransporter, ersättningar till de lokala samerna etc.

Topic: Är detta en vettig politisk prioritering eller har skyddet av vargarna gått för långt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/va...er_7929096.svd
Om det inte fanns så många skjutkåta idioter skulle vargen inte behöva skyddas. Jag har aldrig förstått vitsen med att för nöjes skull överfalla ett djur som inte kan försvara sig.
Citera
2013-02-20, 11:14
  #8
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faq.U
Varghatare, kom inte med din överdrivna rädsla tack! Vargen är ett ofarligt djur och vill vi spara in pengar på Junselevargen så är det bättre att sluta ge miljardbidrag till samerna. Samerna borde omfattas av samma regler och villkor som resten av befolkningen istället för den särställning de har i Sverige just nu.

Varghat är ett typiskt tecken på att man är lågutbildad, lågbegåvad och förtjänar epitetet white trash. Hundar och framförallt människor är miljoner gånger farligare och kostar samhället många många miljarder mer än våra vargar.

Istället för att slänga runt skällsord kan du väl komma med något argument? Varför behöver vi vargar? Är du av åsikten att de behövs för att hålla ner populationen av matknippen som springer runt i skogen?

Personligen kan jag komma med argument varför det är viktigt att man håller ner vargpopulationen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolves_of_Paris - 40 personer dödas av varg.
http://www.viltskadecenter.se/images...istik_2011.pdf - 550 tama djur angreps 2011 av varg.
http://www.vargfakta.se/sida-om-varg...m-vargangrepp/
Vargangrepp

Kort och gott:

Man ska kunna gå ut i skogen och känna sig säker. Ens hund ska inte behöva försvinna för att man stötte på en varg.

Vargen jagar samma djur som vi jagar.

Vargen anfaller boskap.

Vargen anfaller emellanåt människor.


Varför skulle vi ta hand om vargen nu igen? Bevisa gärna hur fel jag har; jag är trots allt väldigt, väldigt lågutbildad.
Citera
2013-02-20, 11:20
  #9
Medlem
popeondopes avatar
Vilka verkar tro att naturen är skansen, dvs en snäll lite park med gulliga djur som är anpassade för människor. Nej det är vildmark, det är farligt, människor dör där ute och det är inte vårt domän.

Jag tycker att vi bör dränera alla Sveriges sjöar, över 100 personer drunknar varje år i Sverige!
Citera
2013-02-20, 11:23
  #10
Avstängd
faq.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Istället för att slänga runt skällsord kan du väl komma med något argument? Varför behöver vi vargar? Är du av åsikten att de behövs för att hålla ner populationen av matknippen som springer runt i skogen?

Personligen kan jag komma med argument varför det är viktigt att man håller ner vargpopulationen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolves_of_Paris - 40 personer dödas av varg.
http://www.viltskadecenter.se/images...istik_2011.pdf - 550 tama djur angreps 2011 av varg.
http://www.vargfakta.se/sida-om-varg...m-vargangrepp/
Vargangrepp

Kort och gott:

Man ska kunna gå ut i skogen och känna sig säker. Ens hund ska inte behöva försvinna för att man stötte på en varg.

Vargen jagar samma djur som vi jagar.

Vargen anfaller boskap.

Vargen anfaller emellanåt människor.


Varför skulle vi ta hand om vargen nu igen? Bevisa gärna hur fel jag har; jag är trots allt väldigt, väldigt lågutbildad.
Hundar anfaller människor, människor anfaller människor, människor anfaller boskap, hundar anfaller boskap - ska vi döda alla människor och alla hundar också?

Det är ju mångfallt fler hundar och människor som dödar än antalet vargar som gör det.

Du är ju rejält efterbliven som alla andra WT-varghatare. Er rädsla är ett bevis på att ni har någon störning som kanske snarare behöver psykiatrin. De få vargar som finns i Sverige utgör exakt noll hot mot någonting i Sverige!

Och nej, vargar anfaller inte människor. De kan anfalla lösa hundar i skogen men hundar ska inte vara lösa i skogen men det verkar inte wt som du förstå.
Och hur jävla obegåvat är det att länka till en stenåldershändelse i Paris om varg när ingen varg dödat en svensk på hundratals år? Sök hjälp istället för ditt varghat.

Fler hundar än vargar slår boskap, så det är väl bättre att vi avlivar alla hundar istället? Det finns sätt att minska risken för vargangrepp på boskap men typiskt svenskt är att kräva att staten betalar allt sånt istället för att man själv gör det man kan för att minska risken. Sen så får de bra ersättning för slagna djur. Nej, det är som sagt lågutbildat och lågbegåvat folk som klagar på de få vargar vi har i landet. Jag är ofta ute i skog och mark där det finns både varg och björn och aldrig har jag varit rädd. Däremot är både vargen och björnen väldigt rädd för oss.
Citera
2013-02-20, 11:26
  #11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Vilka verkar tro att naturen är skansen, dvs en snäll lite park med gulliga djur som är anpassade för människor. Nej det är vildmark, det är farligt, människor dör där ute och det är inte vårt domän.

Jag tycker att vi bör dränera alla Sveriges sjöar, över 100 personer drunknar varje år i Sverige!

Du har faktiskt fel. Sveriges "natur" är inte vildmark längre. Om vi tar bort alla åkrar, betesmark, stadsbebyggelse etc, så återstår skogen. Och vad händer där? Jo, 90 % av skogen brukas, är i det närmaste plantager, där regleras också viltstammarna av jägare, samer mfl.

Skogen är alltså ingen vildmark längre. Du lever i en fantasi. Det är dags för dig att lämna staden och upptäcka hur det ser ut i verkligheten.
__________________
Senast redigerad av Karman 2013-02-20 kl. 11:32.
Citera
2013-02-20, 11:27
  #12
Medlem
Grävulens avatar
Sverige har varg och björn för att afrika ska ha lejon och noshörningar och indien ska ha tigrar och elefanter. Det är faktiskt den enda anledningen och det enda argumentet.

Istället för att gnälla över hur mycket vargen kostar Sverige kan vi väl gnälla över hur mycket Sverige lägger på att även rädda tigrar, elefanter, blåvalar och noshörningar i andra länder än våra. Ren och skär djurimperialism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback