Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-19, 18:59
  #1
Medlem
AsiatBoxs avatar
Hej Flashback!

Tjejen var och gjorde ett syntest hos optikern, detta för att kunna skicka in en anmälan till trafikverket gällande körkort.

Så som jag förstod henne så hade hon 0.5 på vänster öga med glasögon/lins medans på höger öga har hon synfel 16..

Nån som vet vad synfel på 16 innebär och vad optikern menade?

Så vitt som jag förstår och har läst gällande trafikverkets regler, optikerns information gällande körkort och allt annat jag kommit över så får man ta körkort om båda ögonen motsvara 0,5 i syn?

Samt att även enögda personer får lov att ta körkort sålänge de klara 0,5 med deras enda öga.

Hon hade tydligen fullt synfält på det högra (dåliga ögat)

Någon med erfarenhet som vet vad trafikverket säger om detta?

Tacksam för svar!

//Asiatbox
Citera
2013-02-19, 19:23
  #2
Avstängd
Har också för mig att det var 0,5 på båda ögonen. Jag har nedsatt syn på båda ögonen, liknande 0,7 eller något och fick dock inte ta mitt. Fast det var för lastbil, men för vanligt körkort borde hon klara sig.
Citera
2013-02-19, 19:35
  #3
Medlem
toby79s avatar
Man ska se 0.5 med båda ögonen, synförstärkning är tillåtet. 120° totalt horisontellt synfält, varav minst 50° åt höger resp. vänster. Sen minst 20° uppåt och 20° nedåt.

Vad synfel 16 är är jag osäker på. Har inte hört talas om det. Det är inte typ ruta 16 som är ikryssad eller nåt sånt?

Vad sa optikern om testet? Lät det positivt eller negativt? Det brukar ge en bra vink om läget. Man kan ju vara praktiskt taget blind och ändå få körkort. Hur är synen på det dåliga ögat jämfört med det som är 0.5?
Citera
2013-02-19, 21:37
  #4
Medlem
NisseNollkolls avatar
jag lät en kompis göra testet åt mig.. fick en puck i ögat och ser inte bra på vänsteröga.. men är ok på långt håll
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback