30 440 besökare online
858 253 medlemmar • 45 870 536 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Litteratur
Svara på ämne
Ämnesverktyg
lanimooo
Medlem
Hej, jag behöver lite hjälp angående detta:

Modern dramatik (från 1900-tal tills nu)

; Uppbyggnad språk och stil ur ert valda verk?

Hur var liksom språket och så vidare, hjälp skulle uppskattas!! Behöver inte vara för långt men helst inte för kort.

farbror Sven
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanimooo
Hej, jag behöver lite hjälp angående detta:

Modern dramatik (från 1900-tal tills nu)

; Uppbyggnad språk och stil ur ert valda verk?

Hur var liksom språket och så vidare, hjälp skulle uppskattas!! Behöver inte vara för långt men helst inte för kort.

Läs t.ex. Beckets I väntan på Godot.

lanimooo
Medlem
Tack men hinner inte riktigt läsa något och kollade in det där du skrev på wikipedia och det fanns inte så mycket information, det jag behöver är lite mer hur språket var.. stilen och uppbyggnaden..
Hjälp skulle uppskattas men flera sådana pjäser/teater grejer skulle vara intressanta får då kan jag kanske se på någon sån sak över internet och se hur språket var! Men snälla lite mer hjälp :

Antinomos
Medlem
Antinomoss avatar
Seriöst...det är 2013 och du har all världens källor till hands på internet och i bibliotek. Vi ska inte göra dina läxor.

lanimooo
Medlem
Om du inte är här för att hjälpa till så kan du lika gärna glömma tanken om att ens kommentera, sluta leta uppmärksamhet, detta är inte facebook att du ska jaga likes liksom. Jag bad om hjälp, om någon snäll själ där ute vill hjälpa till så uppskattar jag det, resten behöver ju inte kommentera.

Jag har sökt på internet men det är svårt att se själva stilen och språket , det kommer bara upp massa konstiga historier och annat.

Antinomos
Medlem
Antinomoss avatar
Regga ett konto för att man är för lat att gå till BIBLIOTEKET!

Bibliotek är en byggnad med en samling böcker. Där finner du inte bara olika böcker med just modern dramatik (så att du själv kan få en uppfattning om stilen, språket), utan säkert även någon text-/faktabok i ämnet litterär analys.

Se, nu fick du hjälp. Tack mig nu!

Anti-Mises
Medlem
Anti-Misess avatar
Becketts I väntan på Godot, som farbror Sven kom med, är ett ypperligt tips, inte endast för dig utan för alla, studenter såväl som icke-studenter.

Om du inte orkar läsa pjäsen, så kan du ju se den. Det tar knappt två timmar. Ha ett anteckningsblock i beredskap. Skriv ned det som är väsentligt för din uppgift (stil, uppbyggnad, teman etc.).

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=xcaMpHbUaJ4
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=X_gxx2A_X-Q

Varsågod.

Det är ett centralt verk inom modern dramatik, inte ett i periferin, så var inte orolig för det.

"I sure as hell wouldn't want to live in a society where the only people allowed guns are the police and the military." - William S. Burroughs.

Det finns bara tre aktningsvärda varelser: prästen, krigaren och skalden. Att veta, att döda och att skapa. De andra är skattskyldiga och dagsverksskyldiga, gjorda för stallet, dvs för att utöva det man kallar yrken. - Charles Baudelaire

lanimooo
Medlem
Fair enough =) Tackar för hjälpen gott folk =)

Svara på ämne
Topp Dela »