Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Jag är nog lite äldre än TS.--------------
Jag är också lite äldre, dvs gammal
Blir lite bekymrad ibland när jag läser kommentarer här i forumet som säger att det är via flashback man har fått information som gör att man ändrat åsikt och kommit till insikt om att mångkultur är av ondo. De som skriver detta, finns de på riktigt? Eller är det såna som deltar i pk-drevet för att släcka lyset helt i såna här forum?
För egen del så har det så att säga varit tvärt om. När jag sitter hemma vid datorn eller tv:n och "isolerar mej" så konsumerar jag mångkultur från världens alla hörn. Har inget emot ett sverige med vissa mångkulturella inslag. Har träffat sjyssta svartskallar (japp, där kom det ordet, polisanmälan) på högskolan och kan till exempel tänka mej att hoppa över det helsvenska knätofs-midsommarfirandet ibland och göra nåt annat istället.
Mitt uppvaknande under senaste åren, som gjort att jag nu tycker att man bör begränsa invandringen - beror på att jag upplevt problem i vardagen. Skitsaker kan en del tycka att det är, men jag är trött på det: På två arbetsplatser där jag jobbat så har det blivit slagsmål med tillhyggen mellan svenskar och (nu måste jag använda nåt annat ord...) nybyggare. En del av våra utomeuropeiska vuxna nybyggarvänner kommer från miljöer där det ej finns något rättsväsende, de är analfabeter, har ibland pga svår uppväxt eller andra problem mycket svårt att sitta still och lära sej språket eller ta in instruktioner. En del av dessa har dessutom stora problem med att passa tider eftersom de inte fått med sej detta under uppväxten. De är närvarande fem timmar men får betalt för åtta timmar, vi svenskar vågar ibland inte ens ta tag i problemet eftersom vi är rädda att bli kallade för rasister om vi lyfter fram problemen och ställer krav.
Dessutom finns andra praktiska frågor som inte enbart beror på massinvandring, men som ändå gör att jag tycker att vi bör begränsa inflödet - svenskar har svårt att få tillträde till billiga bostäder på en del håll, utbildningsväsendet har problem med att hantera situationer som uppstår när eleverna har olika språkbakgrund. Kalla mej för surgubbe om ni vill, men jag vet inte längre om jag pallar med att delta i integrationsarbetet ute i arbetslivet i nån större omfattning, eftersom kulturkrockarna ibland är enorma.