Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-17, 02:03
  #409
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De har anpassat kraven efter yrkesrollen i respektive område/kommun .. på vilken sätt är det inte en förbättring menar du?
Vadå, menar du att det blivit mindre fysiskt svårt att bära medvetslösa människor ut ur brinnande hus?
Eller menar du att vissa områden/kommuner inte längre har hus att släpa människor ut ur?
Vart har du den tekniska utrustning som föranleder denna utveckling?
Finns det numera några moderna hjälpmedel som gör att medvetslösa människor kan ta sig ut ur brinnande byggnader för egen maskin?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skall man ha högre fysiska krav när det inte behövs och sorterar bort lämpliga kandidater för tjänsten?
Jag har aldrig sagt att man ska sortera bort kandidater som på andra områden är mer lämpliga.
Det jag sagt är att det finns en sådan uppsjö av kandidater att man med fog kan höja de fysiska och psykiska kraven utan att man för den skull behöver vara rädd att stå utan kvalificerad arbetskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sanningen är att när du höjer kraven på muskler så sjunker antalet kandidater med lämplig psykologiskt profil ... Jag har suttit i rekryteringsgrupp som prövat detta.
Det är självklart att antalet kandidater sjunker, det behöver man inte ljuga om att man suttit i en rekryteringsgrupp för att förstå..
Den ända viktiga frågan är om antalet kandidater med "lämplig psykologisk profil" sjunker under antalet platser man vill tillsätta!?!?!
Eftersom så inte är fallet behöver man heller inte oroa sig för detta!

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilken kvinna som helst kan inte bli antagen -- det är patetiskt att påstå det. Givet de fysiska och psykiska testerna kan inte heller vilken man som helst bli antagen.
Att bli brandman är fortfarande ett yrke som kräver lite extra .. svälj det.
Vad vill du att jag ska svälja? Att jag utexaminerats som kursetta på en räddningsmansutbildning?



Jag har talat om detta för dig tidigare, jag kan säga det igen.
Jag har genomgått utbildningen som krävs och presterat långt över de mål som sätts upp för att kunna bli brandman.
Jag har haft "kvinnor" i min grupp och jag har sett hur de har presterat (kvinnor som varit "elitidrottare" inom sina respektive områden).

Jag har sagt att det självklart finns kvinnor som uppfyller de krav man rättmätigt kan ställa på en brandsoldat men samtidigt sagt att när kraven sänks för att kvinnor ska kunna utgöra 50% av kåren så går man för långt.

Du envisas med att de "krav" som idag ställs är utformade utifrån yrkesrollen och inte utifrån tanken att kvinnor ska kunna utgöra 50% av de anställda.
Jag svarar med att berätta att det finns mer än nog ansökande för att man befogat ska kunna höja både de fysiska och psykiska kraven, men du vill inte, för du ser hellre att kvinnor utgör 50% av de anställda än att brandkårens personal motsvarar högt ställda krav.

Vari ligger mitt "fel-tänk" här?
Vart har du "rätt" där jag har "fel"?
Citera
2013-04-17, 07:21
  #410
Medlem
http://avpixlat.info/2013/04/16/eker...om-brandkaren/
Citera
2013-04-17, 09:42
  #411
Avstängd
Vinnyss avatar
vi hade en kvinna med oss i det militära.. hon drog ner tempot så hela gruppen blev lidande. hela tiden.

och ja, hon var elitfotbollsspelare.. tyvärr var hon svagare än de män som var helt otränade och omotiverade.

det finns vissa saker kvinnor är sämre på. till de hör att kriga och att släpa ut livlösa människor från brinnande hus. fatta det nån gång.

ett alternativ är ju att de feminister som gillar idén med kvinnliga brandmän får välja en helt kvinnlig brandkår när det brinner i hens hus..
Citera
2013-04-17, 12:24
  #412
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och nej -- visa gärna upp var folk dött på grund av kvinnliga brandsoldater.

Än så länge kanske ingen har dött pga kvinnliga brandsoldater, vet heller inte hur många kvinnliga det finns. Det är dock inte detta som är det intressanta i frågan utan om du och samhället är beredda att ta ansvar ifall det skulle inträffa.
Brandmansyrket ÄR fysiskt krävande (erfarenheter från min värnplikt) och att välja bort de personer som har de bästa fysiska egenskaperna ur ett jämställdhetsperspektiv är inget annat än ett bisarrt experiment som kan komma att få ödesdigra konsekvenser.
Citera
2013-04-17, 13:49
  #413
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Vadå, menar du att det blivit mindre fysiskt svårt att bära medvetslösa människor ut ur brinnande hus?
Eller menar du att vissa områden/kommuner inte längre har hus att släpa människor ut ur?
Vart har du den tekniska utrustning som föranleder denna utveckling?
Finns det numera några moderna hjälpmedel som gör att medvetslösa människor kan ta sig ut ur brinnande byggnader för egen maskin?
Du som hävdar att du genomgått räddningsmannautbildningen -- Hur ofta "bärs" människor ut ur brinnande hus?
Hur stor del av arbetet utgörs av att släpa människor ur brinnande hus?
VILKA är det ens som har funktionen att gå in i ett brinnande hus.....


Citat:
Jag har aldrig sagt att man ska sortera bort kandidater som på andra områden är mer lämpliga.
Det jag sagt är att det finns en sådan uppsjö av kandidater att man med fog kan höja de fysiska och psykiska kraven utan att man för den skull behöver vara rädd att stå utan kvalificerad arbetskraft.
Men det är precis vad som händer när du ställer upp omotiverade krav, du krymper gruppen och sorterar bort kvalificerade kandidater.


Citat:
Det är självklart att antalet kandidater sjunker, det behöver man inte ljuga om att man suttit i en rekryteringsgrupp för att förstå..
Den ända viktiga frågan är om antalet kandidater med "lämplig psykologisk profil" sjunker under antalet platser man vill tillsätta!?!?!
Eftersom så inte är fallet behöver man heller inte oroa sig för detta!
Du förstår kanske inte det, men brandmannayrket är inte det enda yrket med rekrytering och där fysisk styrka har varit på diskussion som en faktor i tillsättningen.

Nej, den viktiga frågan är vilka kompetenser man behöver och hur man matchar urvalet till det.


Citat:
Vad vill du att jag ska svälja? Att jag utexaminerats som kursetta på en räddningsmansutbildning?
Att det räcker inte med att vara störst.


Citat:
Jag har talat om detta för dig tidigare, jag kan säga det igen.
Jag har genomgått utbildningen som krävs och presterat långt över de mål som sätts upp för att kunna bli brandman.
Jag har haft "kvinnor" i min grupp och jag har sett hur de har presterat (kvinnor som varit "elitidrottare" inom sina respektive områden).
Jag har noterat det. Vad du säger.

Citat:
Jag har sagt att det självklart finns kvinnor som uppfyller de krav man rättmätigt kan ställa på en brandsoldat men samtidigt sagt att när kraven sänks för att kvinnor ska kunna utgöra 50% av kåren så går man för långt.
När/om man gör det så kan man diskutera det - ja. Det har dock inte skett, kraven har inte sänkts för kvinnors skulle ... och dessutom .. vilka/vems krav talar du om?


Citat:
Du envisas med att de "krav" som idag ställs är utformade utifrån yrkesrollen och inte utifrån tanken att kvinnor ska kunna utgöra 50% av de anställda.
Jag svarar med att berätta att det finns mer än nog ansökande för att man befogat ska kunna höja både de fysiska och psykiska kraven, men du vill inte, för du ser hellre att kvinnor utgör 50% av de anställda än att brandkårens personal motsvarar högt ställda krav.

Vari ligger mitt "fel-tänk" här?
Vart har du "rätt" där jag har "fel"?
Det är oväsentligt om det finns tillräckligt med sökande för att man skall kunna höja kraven. Kravens funktion är inte som vid antagning till högskolan - en tävlan om vem som kommer in - utan en hjälp att sålla fram de kanditater man anser är lämpliga för tjänst på just den stationen. Vad vill man ha och behöver i sitt arbetslag helt enkelt.
Citera
2013-04-17, 15:54
  #414
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
VILKA är det ens som har funktionen att gå in i ett brinnande hus.....
Rökdykare.
Citera
2013-04-17, 15:58
  #415
Medlem
Det handlar inte om att"människor bärs ut ur brinnande hus" till höger och vänster.
Det handlar om att din fysiska styrka är DIN och DIN KOLLEGAS ENDA chans till räddning när det skiter sig. Och tro mig - det gör det ibland.
Det är ungefär som att säga att hur viktigt är det för en Formel-1 förare att ha hjälm? Hans jobb är ju inte att krocka utan att INTE krocka. Lik väl har han hjälm för de gånger det skiter sig.

Jag känner precis som en del andra till problemet med att styrkor inte längre har kompetens utan får vänta in andra stationer för att få genomföra vissa moment, framförallt rökdykning. Det är just inom rökdykning som riskerna är störst. Om din kollega väger 80+25 så ska du kunna få ut denne, det finns inga undantag, inga tekniska hjälpmedel, inga genvägar. Det är DU och endast DU som är din kollegas livförsäkring om denne går ner för räkning. Det finns inte på världskartan att du lämnar och springer och hämtar hjälp. Du verkar inte kunna ta till dig vad delar yrket innebär och varför det krävs en viss styrka. Visst kan man lösa problemet genom att bara anställa folk som väger 55 kilo - men det är inte rätt....

Sen ska man inte underskatta andra väldigt tunga moment i yrket. Slangkorgar är inte lätta och att bära två med grovslang längre sträckor är inte att förakta, inte minst i trappor där kortare personer har en stor nackdel i och med att korgarna då slår i trappstegen, visst om man håller i framkan på handtaget så vinklar man dem en del men det blir ändå att lyfta så armarna inte är raka. Här har teknisk utveckling inte haft så mycket att komma med.
/m
Citera
2013-04-17, 16:27
  #416
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det handlar inte om att"människor bärs ut ur brinnande hus" till höger och vänster.
Det handlar om att din fysiska styrka är DIN och DIN KOLLEGAS ENDA chans till räddning när det skiter sig. Och tro mig - det gör det ibland.
Det är ungefär som att säga att hur viktigt är det för en Formel-1 förare att ha hjälm? Hans jobb är ju inte att krocka utan att INTE krocka. Lik väl har han hjälm för de gånger det skiter sig.

Jag känner precis som en del andra till problemet med att styrkor inte längre har kompetens utan får vänta in andra stationer för att få genomföra vissa moment, framförallt rökdykning. Det är just inom rökdykning som riskerna är störst. Om din kollega väger 80+25 så ska du kunna få ut denne, det finns inga undantag, inga tekniska hjälpmedel, inga genvägar. Det är DU och endast DU som är din kollegas livförsäkring om denne går ner för räkning. Det finns inte på världskartan att du lämnar och springer och hämtar hjälp. Du verkar inte kunna ta till dig vad delar yrket innebär och varför det krävs en viss styrka. Visst kan man lösa problemet genom att bara anställa folk som väger 55 kilo - men det är inte rätt....
Vilka skulle dessa styrkor vara? Och skall du hävda att det skulle bero på att de var bemannade med kvinnor?

Kvinnor utgör i dag 2% av kåren. Det är inga bilar där ute fyllda av kvinnor.

Det finns inte heller någon som skulle lämna bilen/utsidan obemannad och skicka in hela sitt manskap i en brinnande byggnad.
Att man får invänta förstärkning handlar snarare om de nedragningar som gjorts under en lång räcka av år, vilket innebär att man initialt är färre som åker ut på larm nu än förr.

Citat:
Sen ska man inte underskatta andra väldigt tunga moment i yrket. Slangkorgar är inte lätta och att bära två med grovslang längre sträckor är inte att förakta, inte minst i trappor där kortare personer har en stor nackdel i och med att korgarna då slår i trappstegen, visst om man håller i framkan på handtaget så vinklar man dem en del men det blir ändå att lyfta så armarna inte är raka. Här har teknisk utveckling inte haft så mycket att komma med.
/m
Fast de fysiska grundkraven skall alla klara faktiskt. Det är inte så att man plockat bort alla fysiska krav.
Citera
2013-04-17, 16:47
  #417
Medlem
LegaliseItNows avatar
Alla ni som inte vill ha jämställt, ni har hela tiden antaganden om hur kvinnor är. Om en person inte har de rätta egenskaperna så skall personen inte vara med i brandkåren.
Om personen har de rätta egenskaperna så skall personen få vara med i brandkåren.

Och nej jag förstår inte fortfarande hur en kuk kan vara en egenskap i brandkåren, kanske i porrfilmsbranchen, men inte mycket mer.
Starkt psyke, kondition och styrka borde vara de rätta egenskaperna.
Citera
2013-04-17, 16:55
  #418
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Alla ni som inte vill ha jämställt, ni har hela tiden antaganden om hur kvinnor är. Om en person inte har de rätta egenskaperna så skall personen inte vara med i brandkåren.
Om personen har de rätta egenskaperna så skall personen få vara med i brandkåren.

Och nej jag förstår inte fortfarande hur en kuk kan vara en egenskap i brandkåren, kanske i porrfilmsbranchen, men inte mycket mer.
Starkt psyke, kondition och styrka borde vara de rätta egenskaperna.

Nu säger du emot dig själv. Först indikerar du att du anser att jämställdheten är det viktiga, men i sista meningen påpekar du att det är andra faktorer som skall vara avgörande.

Misstolkar jag dig?
Citera
2013-04-17, 16:58
  #419
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nu säger du emot dig själv. Först indikerar du att du anser att jämställdheten är det viktiga, men i sista meningen påpekar du att det är andra faktorer som skall vara avgörande.

Misstolkar jag dig?
Nej då, eller, vilka andra faktorer? Det som krävs för att vara i brandkåren är det ENDA som spelar roll. Men många här tycker att det är kön som spelar roll och inte tex styrka.

Vissa säger dock att man måste vara man och man skall diskriminera kvinnor
Och vissa säger att brandkåren diskriminerar män och tar in kvinnor även fast de är sämre.
__________________
Senast redigerad av LegaliseItNow 2013-04-17 kl. 17:04.
Citera
2013-04-17, 18:42
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka skulle dessa styrkor vara? Och skall du hävda att det skulle bero på att de var bemannade med kvinnor?

Kvinnor utgör i dag 2% av kåren. Det är inga bilar där ute fyllda av kvinnor.

MSB:s målsättning (framgår av deras handlingsprogram för jämställdhet) är dock att, av de som anställs 2014, ska 40% vara kvinnor. Dit kommer man aldrig att komma utan att göra stora förändringar i antagningsprocessen, både till SMO-utbildningen och i samband med rekryteringen. Då pratar jag om de fysiska kraven i synnerhet. Detta kommer knappast leda till bättre förutsättningar för att kunna genomföra räddningsinsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns inte heller någon som skulle lämna bilen/utsidan obemannad och skicka in hela sitt manskap i en brinnande byggnad.

Självklart inte, det finns en AFS som tydligt talar om hur organisationen ska se ut för att få genomföra rök- och kemdykning. Man ska dock komma ihåg att resurserna inledningsvis är begränsade. Det håller inte att en av rökdykarna inte klarar av att släpa ut den andra om det skulle inträffa ett nödläge.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast de fysiska grundkraven skall alla klara faktiskt. Det är inte så att man plockat bort alla fysiska krav.

Nej man har inte plockat bort alla fysiska krav, men som flera andra tidigare sagt är kraven i regel för lågt ställda. Man har också i flera fall plockat bort eller förändrat vissa testmoment som "missgynnat" kvinnor.
__________________
Senast redigerad av pf10 2013-04-17 kl. 18:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback